Wednesday, April 28, 2010

Pengalaman Pengembara menemui Puteri Gunung Ledang (Ratu Bunian)



Gunung Ledang Penuh Misteri

Sejauh mana anda percaya kewujudan makhluk yang bernama BUNIAN di alammaya ini, tertakluk kepada pengalaman, cerita dan pembacaan anda. Di bawah ini saya paparkan sedutan dari satu artikel panjang mengenai pengalaman seorang insan mengembara mencari kebenaran.  Realitinya terlalu banyak rahsia alam yang kita tidak ketahui dan kisah sebegini semakin lenyap ditelan masa terutama apabila manusia sudah meminggirkan kepercayaan terhadap unsur ghaib.  Masih ingatkah filem dan lagu seniman P. Ramlee "Puteri Bunian"?

Cerita di bawah ini akan memberikan satu suntikan kesedaran bahawa makhluk ghaib ini masih lagi wujud dan hidup bersama-sama manusia di alam mereka sendiri di atas muka bumi ini. Kita tidak menyedarii kehadiran mereka disekeliling kita. Silakan terus membaca:
Sejak zaman Nabi Allah Sulaiman alaihissalam lagi cerita ini telah didengar iaitu Isterinya yang bernama Ratu Balqis. Ratu Balkis adalah merupakan kacukan antara bapanya seorang Manusia dan ibunya adalah golongan Jin. Banyak tempat pula di seluruh Malaysia ini ada perkampungan Bunian dari cerita-cerita rakyat, malahan dibelakang rumah saya di kampung dahulu pun ada perkampungan Bunian.
Saya semasa kecil selalu bermain-main diperkampungan mereka dan sampai sekarang saya masih ingat nama-nama rakan-rakan sepermaainan saya itu. Malah saya juga sentiasa diikuti oleh 3 orang Puteri Bunian kemana saja saya pergi dulu. Mereka nak kawin dengan saya tapi atok saya larang sebab katanya mereka itu menyusahkan hidup manusia sahaja. Atok saya cakap mereka itu umurnya dah berpuluh ribu tahun, dah tersangat tua tapi yang hairannya mereka nampak sebaya je dengan saya. 
Saya tak ada apa-apa niat pun pada mereka. Malah saya tak tahu apa itu kawin, jadi saya buat tak tahu saja lah. Tapi bila saya merantau, mereka pun hilang entah kemana. Tak dapat dikesan sampai sekarang.
Sebenarnya orang kampung selalu minta saya tolong dapatkan barang-barang di alam Bunian itu. Tapi saya buat tak reti je, malas nak layan orang tua-tua tu sebab minta barang yang bukan-bukan. Saya pun tak faham kenapa mereka beria-ia benar untuk mendapatkan barang-barang di alam Bunian itu. Ketua Kerajaannya adalah seorang Ratu, seorang perempuan. Anak-anak dialah yang suka ikut saya. Ratu ini juga baik dengan ibu saya. Mereka selalu berbual-bual, tak tahu pula saya apa yang dibualkan mereka. Mereka ini pun selalu juga bertandang ke rumah saya. Terutama bila Hari Raya Puasa, sungguh meriah di dalam perkampungan mereka. Tapi kami saja yang nampak, kawan-kawan manusia yang mengaji Qur’an dengan saya nak sangat tengok tapi mereka tak nampak. Bila mereka ajuk saya, mereka kena ketuk dengan kayu oleh budak-budak Bunian tu. Itu sebab mereka tak berani main-main dengan saya.
Menurut Abang Hassan yang tinggal di Hulu Langat Selangor, mereka ni pun berpuak-puak juga. Mereka mempunyai bahasa mereka dan kerajaan mereka tersendiri. Sewaktu saya mengunjungi rumahnya terdapat satu rumah kosong dibelakang rumahnya. Apabila saya kata saya nampak rumah tu dia terus menganjak saya memasuki rumah itu. Rupa-rupa nya dia telah berkahwin dengan seorang Puteri Bunian berketurunan Sabt, beliau fasih berbahasa Sabt dan mempunyai 6 orang anak. Keturunan ini semuanya beragama Islam, Dia kata tiada seorang pun yang tahu dia ada isteri Bunian. Di dalam rumah itu terdapat sebuah Singgahsana yang diperbuat dari tembaga kuning semuanya siap dengan kelengkapan bantal-bantal dari baldu emas serta meriam naganya sekali, semua kelengkapan Istana, Tombak-tombak, Panji-panji dan semua kainnya dari kain cindai buatan tangan. Bau di dalam ruang rumah itu sangat harum, semua pengasuhnya dan hulubalangnya terdiri dari Bunian yang jumlahnya agak ramai juga.
Rupa-rupanya dibelakang rumah usang itu ada rahsia besar kawasan Kerajaan Bunian Kaum Sabt yang tidak diketahui umum. Yang menjadi hairan, kenapa mereka boleh menerima dan melayan saya dengan istiadat istemewa mereka? Rupa-rupa ia ada kaitan dengan kisah silam saya semasa dikampung. Mereka kenal akan rakan-rakan Bunian saya dan orang yang pernah tinggal berjiran dengan kaum seperti mereka dari kaum Thyu. Ia seperti telah ada tanda pada kita yang mereka kenal. Barulah hari itu saya tahu bahawa Bunian yang tinggal dibelakang rumah saya dahulu semasa dikampung ialah dari kaum Thyu. Kaum Bunian Sabt dan Thyu adalah bersaudara dan mereka semuanya Islam.
Oleh itu kemana pun saya pergi mereka akan kenal dari tanda yang mereka beri pada saya, walaupun dari puak-puak lain kaum Bunian ini. Abang Hassan pun menyatakan hasrat Ratu mereka supaya saya juga dapat menerima adik iparnya sebagai isteri saya, tetapi saya tolak kerana masih ingat pesan Atok saya supaya tidak berkahwin dengan mereka kerana ia akan menyusahkan saya. Keputusan itu mereka terima dengan agak suram tetapi terpaksa menerimanya juga kerana ketegasan saya sendiri. Begitulah cerita mengenai Abang Hassan.
keindahan Gunung Ledang 
Dilain ketika, saya telah membuat ekspedisi sendiri ke Gunung Ledang untuk menyusuri kebenaran akan cerita Lagenda Melayu Lama berkenaan Puteri Gunung Ledang disitu. Sayang sekali National Geography tidak dapat mengikuti serta, kalau tak tentu dapat tangkap gambar dan boleh buat program TV (gurau saja). Setelah beberapa hari disana maka nampaklah pintu untuk masuk ke Alam Bunian itu, saya pun masuk dan didapati sebuah Kerajaan Bunian yang sangat besar dan luas disitu. Dari atas puncak Gunung itu dapat di lihat bak kata melayu lama, “sayup, saujana mata memandang” akan luasnya kerajaan Bunian tersebut. Ia sangat cantik dan tersusun, pemandangannya juga turut memukau mata. Rumah-rumah mereka dibina tersusun dilereng-lereng gunung seperti verinda-verinda (beranda-beranda) diperbuat daripada kayu bulat dan dilengkapi dengan atap dari jerami halus di ikat rapi.
Ia langsung jauh berbeza dari mitos cerita Melayu Lama di dalam filem atau pun yang diceritakan buku-buku hikayat lama. Ia jauh lebih indah daripada itu. Kemudian Nenek Kebayan keluar dari lubang gua yang bercahaya dengan wajah yang sangat tua terbongkok-bongkok bertongkatkan kayu cemeti berbuku-buku dan bengkang-bengkok. Dia bertanya akan hajat hamba, hamba katakan hendak bertemu dengan Puteri Gunung Ledang.
Dengan tak semena-mena dia bertukar menjadi seperti seorang puteri yang sangat jelita. Hamba terus bertanya adakah dia itu Puteri Gunong Ledang, Ya! Jawabnya pendek. Jadi tuan Puterilah yang dipinang oleh Sultan Melaka untuk dijadikan Pemaisurinya? Ya! Sambungnya lagi. Kenapa Tuanku menolak akan pinangan tersebut? Tanya hamba lagi. Dia tidak layak, katanya. Siapa yang tuan Puteri kata tidak layak, tuan Puteri kah atau Sultan kah? Tanya hamba. Dia hanya tersenyum dan ketawa kecil dan melangkah masuk, kemudian menoleh semula kepada hamba seraya berkata, diluar sana ada sebuah kenderaan. Jika tuan hamba hendak pulang gunakan kenderaan itu, disitu juga ada hadiah untuk tuan hamba, katanya sambil menunjuk pintu keluar istananya. Terima Kasih tuan Puteri, tetapi sebelum hamba melangkah pergi, bolehkah hamba melihat-lihat kawasan Kerajaan Tuanku ini? Hamba memohon. Dia hanya mengangguk-anggukkan kepalanya dan berlalu pergi.
Saya pun keluar dari ruangan itu menuju ke verindanya, dari situ dapat ditinjau seluruh kerajaan itu dari kiri kekanan, dari atas hingga kebawahnya dengan penuh menakjubkan sekali. Tidak pernah terbayang dan terfikir adanya kerajaan seumpama itu di Maya Pada ini. Setelah melihat-lihat seluruh kawasan itu, saya pun melangkah ke pintu keluarnya yang terdapat sebuah pedati kuno, (seperti di dalam cerita orang Rom) dihadapan pedati itu terletak 2 buah tempayan tembaga kuning bertutup rapat. Alangkah terperanjatnya saya bila saja meletakkan kaki diatas pedati itu, dengan tiba-tiba ia ditarek terbang oleh seekor burung purba zaman Jurasik, melayang ke udara mengelilingi Kerajaan Bunian dan melihat mereka melambai-lambaikan tangan dari setiap Verinda-verinda rumah mereka dikiri dan kanan lereng gunung itu. Saya diterbangkan ke Johor Baharu tepat ke halaman rumah saya. Macam mana burung ni tahu rumah saya? Bisik hati saya. Saya turun dan menarik tempayan-tempayan tembaga itu turun. Serta bingkas burung itu juga terbang semula ke udara dan hilang dari pandangan.
Saya bawa tempayan itu masuk ke dalam rumah, kemudian membersehkan badan untuk solat subuh. Selepas berehat saya pun teringatkan tempayan-tempayan itu. Bila dibuka saja penutupnya, kelihatan terdapat ketulan-ketulan emas di dalam satu tempayan dan batu-batu permata di dalam tempayan yang satu lagi. Kemudian saya tutup semula dan pergi membuat kerja saya. Selang seminggu saya buka sekali lagi tempayan itu dan mendapati kedua-dua isi tempayan itu telah bertukar menjadi batu-batu hitam yang tidak berharga. lantas saya katakan "Kalau dah Jin tu, Jin jugalah namanya.” Telah saya jangka pekara ini akan berlaku.

Bagaimana sekarang, adakah anda masih lagi tidak percaya kewujudan mereka setelah membaca kisah ini?

Jika anda ingin mengetahui lebih banyak lagi maklumat alam ghaib, sila terus membaca artikel sahabat saya sepenuhnya: 
 KLIK sini

83 comments:

Captain said...

Duit bunian mcm duit kita jugak ya.tolong jelaskan sbb sy ada simpan dan pulang balik selepas itu.

Janji bunian pun mcm manusia jugak..ada yg betul tapi byk yg tak betul.

Anonymous said...

salam untuk captain.

untuk mendapat jawapan yang lebih tepat, saya sarankan captain membangkitkan persoalan ini dalam blog tuan zamany, dia berpengalaman bertemu dan bergaul dengan makhluk ini. terima kasih kerana sudi singgah di sini.

Anonymous said...

Salam saudara ABATASA,

terima kasih sekali lagi saya ucapkan kpd saudara... Saudara memang betul2 komited dalam membantu sesama rakan2 seperjuangan ini...

Ya, betul tu saudara, setiap kali hendak postkan artikel baru, sy akan beristighfar dahulu, kemudian bca al-fatihah dan bismillah br dipostkan...

Tapi masih tetap begitu juga... yang peliknya, bila saya postkan artikel ni, perenggan jadi lari, bila nak betulkan balik, dalam edit post pn tulisan sudah jadi besar 100px, nak kecilkan tak boleh.... dah kecilkan, nnt dia jadi besar balik...

Yang peliknya, bila saya postkan artikel dgn tajuk lain, ok pulak... yang ni je ssh sikit mngkn betul2 core? Tapi tak mengapa saudara, yang penting mesej sudah sampai kepada masyarakat... Alhamdulillah...

Saudara, Atok Zamany dah postkan artikel baru di blog beliau... silalah berkunjung ke sana... Ada rahsia besar yang beliau hampir2 buka... baca pada ruangan komen...

Sekali lagi, saya mengucapkan Jutaan Terima Kasih kepada saudara ABATASA atas komited saudara dalam membantu saya. Semoga jasa baik saudara dibalas oleh Allah swt dgn balasan yg setimpal.

Wallahua'lam,
Wassalam.
-Orang Gombak

ZAMAN said...

Salam saudaraku,

Apa khabar, lama sudah tidak berkunjung kelaman saudara ni , nampaknya terlalu banyak perubahan yg saudara lakukan. Ia penuh dengan infomasi dari laman2 rakan yg tuan lanjutkan disini dan menjadi rujukan kpd mereka juga. Syabas atas usha saudara yg gigih itu. Terima kasih juga atas usha tuan menyokong blog kawan tu.

sekian
zamany.

Anonymous said...

assalamualaikum... adakah kaum bunian mempunyai sayap.. apa yang di ceritakn olehassalamualaikum... adakah kaum bunian mempunyai sayap.. apa yang di ceritakn oleh tuan ada kaitan masa saya kecil dahulu... sekarang saya telah di amanahkan untuk jaga puteri bunian.. apakah akibat jikalau saya langgar janji ini tuan adakah akan memudarat diri saya?.. ariff - pahang- airell505@gmail.com

Anonymous said...

sekarang bunian ada lagi ka

Anonymous said...

tolong jawab soalan saya ni sekarang bunian ada ka

Miss ika Azmi said...

saya yakin puteri bunian masih ada lagi .. hanya orang yang terpilih sahaja yang dapt berjumpa dgnnya ...
now, I understudy about it. I wanted background on ledang mountain. I further mahukn information. is there anyone can help me ?

Anonymous said...

mcm lawak je..

Anonymous said...

x baik tau cerita benda2 x betul...

Anonymous said...

Org2 begini hatinya tak pernah bengkok. Maaf cakap, kalau cepat menuduh org begini tak betul dan sebagainya yang penuh penghinaan tanpa dirujuk kepada yang mempunyai ilmu (yang benar) sekadar guna ilmu matematik dan asas agama sekolah biasa, siaplah..... Bumi Allah luas. Kalau Dia suka kita banyak... Dia akan beri kita teman2 dari kalangan kekasih2Nya yang ghaib. Begitulah kalau Dia benci.

Car Meng said...

Saya tau siapa yg empunya cerita ini, beliau bukan orang sembarangan, bukan calang orang, bukan 'orang awam' dan saya yakin beliau bukan mereka cerita dan berdusta.. tetapi beliau amat low profile orangnya, beliau juga adalah saudara se-bai'ah saya.

Dan saya bangga ada orang yg sepertinya, tak ramai org sepertinya.. beliau dikenali dan hanya mahu dikenali sebagai tok zamany sahaja, tetapi saya tau siapa sebenarnya beliau. Sebagai menghormati beliau cukup sekadar mengenalinya sebagai tok zamany disini..

Lawatilah blog beliau untuk mendapatkan maklumat-maklumat yg tak biasa kita dengar tetapi itulah kebenarannya!

Anonymous said...

betul ke puteri gunung ledang ni dari golongan bunian, siasat balik siapa dia sebenarnya, apa yg saya tahu sikit2 dia bukan dari golongan bunian.

Unknown said...

saya tahu seorang yang berpengalaman dalam ini iaitu ustz zainal...

Unknown said...

saya tahu seorang yang berpengalaman dalam ini iaitu ustz zainal...

Unknown said...

Asalamualaikum saudara saya telah membaca pengalaman saudara dialam bunian putri gunong ledang saya sabenarnya berminat benar cerita anda cuma saya nak tanya kalau saya nak masuk kealam tu bolehkah dan balek dengan selamat harap dapat beri jawapan tujuan saya hendak melihat kebesaran allah

Unknown said...

heheeh...bila baca dah mcm cerita katun pulak sama mcm derama melayu....ada plak yg mengatakan puteri gunung ledang dari golongan bunian...mengarut je korang ni.....

Anonymous said...

kalau korang tak alaminya sendiri,sampai mati pon korang tak kan percaya.tapi cerita cerita begini banyak sudah orang cerita,tak kan tak percaya jugak.satu dubia sudah dengar ini macam punya cerita.dia kan mahklok Allah jugak.cuma tak bole dilihat dgn mata bulat.hanya bole dilihat dgn mata hati, atau mata perasaan.atau mata mata.

Anonymous said...

alam bunian wujud.aku mmprcayainya.aku sndiripn low profile.
hati kena lurus. hiburan kurgkn.jaga hub dg ALLAH.taat suami.
tiada cinta gelap.silaturrahim jaga. manusia dg bunian lbh kpd
silaturrahim.selalunya ada kaitan satu keturunn.hati tak blh
tamak jika p alam dia tunjuk duit, batu prmata.prtama hati kene jaga.silaturrahim jaga. niat jaga.semua manusia blh keluar msk alam sana.INSYAALLAH.hati jika sudah bersih pandangannya akn menembusi hijab tp hati bila dikotori bisikannya bukn lg kebenrn.

Anonymous said...

Allah.. penat beta menaip td. beta ingatkn nak beri pndgn positif dekat post ni n bercerita sdikit tntg ape yg beta alami.tp tak mengapa lah mgkn darkside beta yg mghalang. beta suka kisah tuan hamba ini..dan pabila beta sdh berubah kelak, beta pasti beta akn mnjadi seangkatan dgn tuan hamba sperti yg diamanahkn kpd beta dahulu. skrg ini beta gagal. doakan beta ya. :)

Unknown said...

Terlalu banyak mitos ttg PGL yg di dgr di blogger sekarang ini, ada yg katanya sudah berjumpa dan ada yg menceritakan kononnya PGL mcm cerita di Wayang suatu ketika dahulu······hahaha Tapi setahu sy lah PGL tidak menetap disana lg hanya sekali sekala akan turun ke keratonnya. Di sbb kn terlalu byk maksiat sudah terjd di Gunung Ledang······tapi apa2 Jin tetap jin akan membuat cerita dan andaian utk memesongkn umat Mohammad yg terlalu tertarik akan cerita alam ghaib·····makanya hati2 lah jgn sampai menyengpang kedasar sebenar yg kita cari2 selama ini····^_^

WANITA said...

Yg anonymous tu tolong ckp pakai akal bila nak kata TAAT suami. Nak suruh jadi buta tuli taat gila ke? bila kata Taat tu bermaksud takde ruang utk bersoal jawab, menentang, menghalang, memprotes. Jadi lah Keldai!!

Anonymous said...

Assalammualaikum semua..
Fyi bunian itu wujud dan mereka bukan lah dari kaum Jin.mereka ada mahluk halus(dr cahaya) yg di gelar orang bunian kerana fizikal mereka serupa macam manusia cuma saiznya agak kecil dimana bunian dewasa hanya bersaiz tak melebihi 5 kaki.memang betul pakaiannya berwarna putih serupa mcm pelajar tahfiz.cara percakapannya macam orang melayu lama(susunan ayatnya terbalik sikit).Betul mereka juga bercucuk tanam dan menternak binatang seperti ayam,ikan,itik,lembu dan kambing.makan utama mereka ialah ubi yang direbus atau bakar berlaukkan ayam/ikan yg dibakar.Mereka juga terdapat golongan Islam dan kafir(mcm org asli yg tiada tuhan).Isu mengenai PGL itu siapa,jawapannya ialah orang bunian.sampai sekarang PGL masih berada di gunung Ledang hidup seperti biasa.Fyi jangka hayat Bunian ni memang lama iaitu melebihi seribu tahun jika mereka tidak sakit.Kehidupan mereka juga sama mcm kita iaitu ada yg baik dan jahat.Bagi yg Islam amalannya ada tinggi beribadat dgn Allah.Walaupun mereka hidup ribuan tahun,dimana ada yg hidup sebelum Nabi Muhammad s.a.w, mereka akan beriman pd rasul yg seterusnya yg dilantik oleh Allah.Antara kelebihan yg istimewa pada mereka ini ialah boleh melihat masa akan datang walaupun ianya bukan 100% tepat.Ada juga antara mereka yg menuntut ilmu agama dgn manusia di Mekkah.
Fyi walaupun mereka hidup dibumi alam mereka tak sama dimana bg bunian yg tiada ilmu di dada mereka tak boleh masuk ke alam kita dan sama lah macam manusia juga tak boleh ke alam bunian jika tiada ilmu di dada.Memang betul mereka suka tinggal di kawasan yg jauh dr manusia melainkan mereka terpaksa berkongsi kerana kawasan mereka diterokai oleh manusia kerana pertambahan manusia yg tinggi.Walaupun 1 hari mereka bersamaan dgn kita sebulan(sehari kita bersamaan 48minit alam bunian)mereka tetap bersolat mengikut sama macam waktu kita bersolat termassuk lah di bulan puasa.
Bersambung...

Anonymous said...

ni pengalaman pakcik aku di melake..bkan pgalaman ak..tp die pernah la bercerite peglman die terserempak dengan bunian ni. Pakcik ak ni tiggal kt sbuah kampung di daerah alor gajah, cerite die mcm ni, hidup kt kg biase la pakcik ak ni ade menternak kerbau dan tiap petang dia akan jemput kerbau2 die ni tuk pulang ke kandang..pagi lepaskan kerbau ni tuk makan, then petang halau balik..mcm tu la rutin die tiap hari. dipendekkan cerite, satu petang tu die xtaw knape kerbau die bleh pegi makan jauh sgat sampai kt dalam sebuah ladang kelape sawit yg kire2nye mcm baru nk tanam la…kelape sawit tu bersempadan dengan hutan simpan. so die ni pn pegi la halau kerbau die ni tuk pulang mase tu lebih kurang pkul 7 lebih la..senje dah la mcm tu ditambah pulak dgn hujan renyai2…tbe2 die trhidu bau yg sangat wangi…lbih kurang mcm bau pak haji nk g masjid tu …yes bau minyak atar..tp die kate lg wangi dari tu..ha bleh bayang x..haha…senje2 bau pelik2 plak ape lg die terus bergegas la nk balik kerbau tu esk punye cerita…time die cemas nak balik tu la tibe2 die trserempak dengan makhluk tu….time tu die ckp due2 tergamam bunian tu tgamam pakcik ak pn trkaku..sbb due2 tekejut..pakcik ak ckp bunian tu berdue, sorg lelaki sorg perempuan..ak tnye la mcmne rupenye cantik ke…die ckp die pn xtaw nk gmbrkn mcmne..die kate mse terserempak tu pasangan tu tgh bjalan smbil yg prmpuan tu peluk tgan lelaki tu..bekepit la mcm tu…bile trgamam tu dorg trus brenti dan toleh pakcik ak dengan pandangan yg xbleh die lupekan xbkelip mate dieorg…senyum x…marah pon x… pakcik ak kate lg due2 bunian tu nk kate cantik tidak…nak kate xcantik pn tidak..mmang die xbleh gmbarkan macamane..mmang xkn jmpe rupe tu dalam alam kite nak samekn mcm siti nurhaliza ke siti saleha ke..mmang xbleh lawan…ha hambik ko bleh bayang x cane rupe die….pakaian die plak pakcik ak ckp pkaiaan org lame jawa….yg lelaki ade pkai songkok yg org jawa pakai tu ape name tah…baju pn bju batik jawa…yg perempuan tu pkai baju kebaya lama jawa semua brcorak batik jawa…ak rase bunian jawa kot hehe…lepas tu pakcik ak terkaku xbleh ckp ape2 bile dah brtentang mata mcm tu…bunian 2 org tu tenung pakcik ak xsmpai 15 saat dieorg toleh dpan and terus bjalan smbil yg pompuan tu dok kepit tangan lelaki tu…pakcik ak still mcm tu tgamam lg smbil tgk dorg pegi terus masuk dlm hutan simpan tu…

Anonymous said...

ak ckp kt die tu indon keje kt klape sawit tu kot…die kate xde kotor tanah ape pn kt bju die kain die basah pn tidak sdangkan time tu ujan renyai…n nk g mane dlm utan simpan tu…mse tu hr pn da nk gelap…lepas bunian tu dah xnmpak lg dlm hutan tu bru la plahan2 pakcik ak jalan balik die bingung lg time tu xlari mcm org nmpak hantu…smpai kt umh pakcik ak cite kt mak die, terus kene bebel dgn org tue tu.. tu la da senje2 dok dlm rumah…tu org tue2 dok kate mcm tu kn sbb senje adalah mase pertukaran untuk makhluk halus..mcm shiff la..kite shiff siang…dorg shiff malam….sejak haritu ade sikit perubahan la kt pakcik ak ni…mak die ade cite pakcik ak ni da smakin pndiam….suke dok kt pangkin dpn umh sorg2 temenung…xtaw la ak kn…smpai skang die masih mcm tu…tp ble kite bkak cite pasal bunian ni die akan cerite dgn pnuh smangat…tp kne pndai2 la cungkil sikit2..mcm ak buat ni..hehehe…ade atok tu ckp kawasan yg pakcik ak pegi tu mmang ade perkampungan die….penah zaman 60an dulu atok tu cite bunian ni baik2..suke tolg manusie…atok tu kate mase zaman die mude dulu ade pnah org kmpung masuk hutan cari kayu api..zaman tu org kampung susah xdak dapur gas la…lepas da ikat2 kayu api tu dgn rotan pakcik tue tu pikul la satu2 kayu api tu bwak balik rumh…ade lbih kurang 10 ikat kayu api atok tu dpt tp atok tu dpt bwak 2 ikat je…satu ikat pon dah satu pemeluk saiz die kyu api tu bile diikat…xpelah ulang alik la angkat…sampai je kt rumah atok tu , atok tu trperanjat tgk yg lapan ikat kayu api td da sampai kt rumah die siap tersusun cantik je…..atok tu mule cemas tgk kiri kanan…tbe2 atok tu trdengar suare lelaki bcakap, “ kalau nk mintak tolong lg bg tahu lah ye tok ” tp orgnye xde..suare tu dekat sgt….xlogik sorg lelaki boleh bawak lapan ikat kayu api dgn mcm tu pnye pantas..dan jauh…tula atok tu ckp..mmang btol la jin ni kdang2 ade yg baiknye…ade yg jahatnye..ape pon die ttap makhluk Allah kite berkongsi tuhan yang same..alam je berlainan…tp ciptaan kite manusia lebih mulia dari jin….ini cerita benar dari org2 lama…kalau berbohong orang2 lama tu…berbohong la aku…kita sebagai org islam wajib percaya pada sesuatu yg ghaib itu..Waalahu a’lam

shafudinahmad said...

Assalamu'alaikom semua. Saya cuma nak share saja mengalaman saya tentang orang bunian. Orang bunian memang ujud dibumi Allah ini. Cerita puteri gunung ledang dan nenek kebayan pun ujud. Puteri gunung ledang sudah lanjud usianya. Dia masih bertapa disana. Nenek kebayan masih aktif lagi dengan membuat minyak wangi untuk dijual dengan orang bunian. Nenek kebayan juga pandai mengubati orang dan sekarang dia masih menetap di gunung ledang. Hutan disana jangan sebarangan... Nak masuk kawasan dia, beri salam dulu...Saya tahu bab ini sebab isteri saya keturunan orang bunian. Hidup saya tak ada apa apa masalah. Orang bunian badannya tinggi besar dan berbau wangi. Bahasanya halus, cuma dia panggil dirinya aku. Mereka bilang aku lagi halus daripada saya. Mereka sering mengikuti saya sembahyang di masjid...Iya sampai disini dulu share saya kepada yang percaya yang ghaib. Yang tak percaya, tidak mengapa. Mereka ni mungkin tak percayanya keujudan Allah dan malaikat sebab tak percaya dengan alam ghaib. Sekian wassalam.

Anonymous said...

Assalamualaikum...sy ingin berkongsi sedikit ilmu mengenai alam bunian dan puteri gunung ledang atau dikenali sebagai Puteri Mayangsari. saya mendapat cerita ini dari arwah datuk saya yg sama menuntut ilmu ugama dan ilmu perubatan dengan sahabat baiknya sampai ke Gunung Ledang pada zaman pemerintahan Jepun.Memang kaum bunian wujud dan mereka ini berasal dari keturunan wali allah dari bangsa arab. Menurut cerita wali allah ini adalah seorang yg sangat warak sehingga keluarga beliau menjadi ancaman besar kepada puak menentang ugama islam pada masa itu..jadi keluarganya hendak dihapuskan sampai lah keturunannya di wujud di bumi Allah,...wali ini telah berdoa dan minta kepada Allah supaya keluarganya diselamatkan dari ancaman..maka dimakmulkan doanya itu Allah swt "ghaibkan" anak2 dan keluarga beliau..sampai ke hari ni dari keturunan wali ini lah kaum bunian telah wujud sampai ke hari ini dan mereka semua adalah org islam seperti kita...cuma bedanya mereka ini kehidupannya adalah utk mencari keredhaan Allah...mereka bercucuk tanam, menjadi nelayan, menjahit pakaian dan bedanya mereka bersama-sama bekerja mengikut kebolehan dan kemahiran masing2 lalu mereka mengumpulkan segala hasil titik peluh utk dikongsi seluruh kaum bunian di dalam perkampungan mereka. Mereka hidup rukun damai dan bersepakat di dalam segala hal...mereka juga ada golongan yg warak dan boleh masuk kealam kita dengan syarat ilmu ugama dan amalan zikir yg tinggi menjadi pasport utk masuk ke alam kita...kita juga sama seperti mereka jika ingin bersahabat dan masuk ke alam mereka...kerana amalan zikir sahaja boleh membantu kita "bernafas" di alam mereka...itu sahaja yg arwah arwah saya cerita kpd saya...Mengenai PGL...puteri adalah manusia biasa, beliau adalah dari keturunan jawa dan seorang puteri kepada raja jawa..beliau telah lari kerana dipaksa berkahwin dengan anak raja yg bukan pilihannya kerana raja itu telah beristeri. Dia membawa diri dan telah berkahwin dengan seorang perantau yg menyelamatkannya dan mendapat seorang putera..yg mana telah terpisah ketika melahirkan anakya itu kerana dibawa lari oleh bapa PGL sendiri balik ke tanah jawa...suaminya mati dibunuh dam PGL telah lari ke Gunung Ledang, semasa di Gunung Ledang, beliau telah berjumpa dengan Adi Putra (guru Hang Tuah) yg sangat tinggi ilmunya yang berpangkat wali allah...Adi Putra telah menyelamatkan PGL dengan ilmunya yg sangat tinggi dia menukarkan PGL menjadi sekuntum bunga bagi mengelak dari di jumpai bapa PGL...sampai lah habis riwayat bapa PGL dan pencarian utk membawa PGL pulang ke tanah jawa gagal barulah Adi Putra "mengembalikan" semula PGL menjadi manusia kembali...setelah sekian lama PGL menetap di Gunung Ledang, dia telah mendalami ilmu ugama ketahap wali dengan berguru dengaan Adi Putra dan telah menjadi ghaib masuk ke alam bunian utk menetap di alam bunian dan mengabdikan diri utk beramal kepada Allah swt dan beliau telah berkahwin dgn Adi Putra...PGL seorang yg sangat cantik dan lawa rupa parasnya...kisahnya dipinang oleh raja melaka benar belaka dan beliau menolak dan memberi syarat yg berat kerana beliau telah berkahwin dengan Adi Putra ketika itu dan beliau tidak boleh menceritakan kewujudan Adi Putra disebabkan pencarian bapanya masih belum selesai ketika itu..Raja Melaka ternampak PGL semasa pergi memburu ke Gunung Ledang tatkala itu PGL "wujudkan diri" tengah mencarii bunga2 utk mandian di kaki bukit...itu sahaja yg saya dpt tahu cerita dari arwah datuk saya..

Anonymous said...

Korang ni kan..kalau cite tang bunian..jin..ni semua terloncat beria-ia nak cerita pengalaman datuk korang la,nenek korang la..korang keturunan bunian la..jgnlah nak dijadikan alasan skema yang biasa kononnya nak menikmati keindahan la macam bagi...Banyak di dunia nyata ni yang boleh kita bersyukur bila melihat kejadian Allah.
Biarlah bunian ke,jin ke dalam dunia dia..kita ni muhasabah diri diri ni..lepas ke tak?Dah syahadah ke belum...

Anonymous said...

Salam En Shafudin Ahmad
Sye nk sgnat kahwin ngan pompuan bunian ni. Camne caranye? Niat sye ikhlas.
Email sye doctorh.md@gmail.com
Wassalam n tksh.

Unknown said...

Bunian org asli plg buruk n kotor jgn trpedaya..

Anonymous said...

Jika nk jmp dtg bulan muharram dan bermlm dsana. Perlu ada kekuatan rohani dlm pertemuan ini .pengalaman sy dsana bnyk mengajar kehidupan. Dlm 10 tahun setiap tahun sy turun kesana. Yg penting awalniat biar benar. Rasanya tak perlu sy kata lebih dsini kerna kita berckp khuatir luar dari batasan akal. Jika berminat sertai kegunung ledang add sy d fb awalputra. Mungkin boleh bersama2 kongsi psngalaman dlm urusan ini.

Anonymous said...

Biar dari pandangan itu buruk daripada wajah yg bersih hati kotor

Ad-Din said...

Sy dri budak lg duk dgr citer psl bunian ni..dan sy percaya ttg perkara ghaib..cume nye cmne nk pastikan yg kita jumpa tu adlh bunian..ade kate bunian ni jin..ade jugak yg kate bukan tp golongn dri mkhluk halus..sbb kalau yg kita jumpa itu jin maka x mustahil lah kalau kita ditipu jin..sbb kita pon tahu jin ade yg islam dan ade yg kafir..yg islam pon kita x thu samaada hidup nya ikut syariat islam atau tidak..mcm mnusia jugak lah ramai yg ngaku islam..tp yg hidup ikut syariat islam yg sebetulnya x seramai yg mgaku islam rs nye..cntoh mcm ckp bohong..mncuri..mmperdayakan org..mksud sy mgkin jin juga ade yg berperangai sebegini..kalau jumpa yg mcm ni yg takut..huhu..pncanya sy kate mcm ni sbb kisah yg ats tu td nenek tu ngaku dia putri gunung ledang..lps tu siap sediakn knderaan utk pulg dgn hadiah yg akhir nya dri nmpk batu permata dgn emas jd batu hitam semata..alhmdulillah la x di apa2 kan..semoga Allah melindungi saudara..sekiranya di izinkan Allah sy juga ingin mngenali mereka..insya allah..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Puteri Gunung Ledang memang wujud, dan beliau adalah manusia biasa (bukan bunian), seorang puteri raja dari Jawa. Sejarah dia boleh baca kat sini http://sejarahhangtuah.wordpress.com/2012/08/22/biodata-dan-tarikh-lahir-puteri-gunung-ledang-kekaseh-hang-tuah/. Memang tepat seperti yang didengar dari seorang ustaz. Mengenai bunian tu, saya pun tak berapa pakar sangat tentang beza jin dan bunian, tapi nak katanya makhluk-makhluk halus sebegini memang menetap di hutan, gunung-ganang, dan yang paling penting, mereka boleh menjelma seperti makhluk lain. Yang pasti, Puteri Gunung Ledang yang sebenar-benarnya dah lama meninggal, dan roh manusia tidak mungkin kembali ke dunia. Kalau ada yang jumpa tu janganlah percaya. Nasihat saya, berhati-hatilah dengan makhluk-makhluk halus terutamanya jin (kalau jin dan bunian adalah makhluk berbeza). Sama ada mereka betul-betul Islam atau tak, manusia memang dilarang berhubung dengan jin, berdasarkan satu ayat dari Surah al-Jinn. Surah al-Jinn ni seperti kita tahu diturunkan pada Nabi Muhammad SAW, bermaksud umat baginda disyariatkan untuk tidak bersahabat dengan jin, berbeza dengan zaman Ratu Balqis, iaitu zaman Nabi Sulaiman. Nabi Muhammad SAW telah berpesan "Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Qur’an dan sunnahku.” Wallahua'lam~

Anonymous said...

saya masih ragu2 ttg kewujupan puteri bunian melainkn sy dpt alami sendiri.adakah ini cuma mitos atau sebaliknya?

Unknown said...

assalam..bole scan pada diri saya... sya bernama adam bin a hamid...
berasal dari kampung baru tepi laut mukim sanglang kedah

Anonymous said...

saya pernah jumpa sekali wanita bunian...wajah bulat, kuning langsat bercahaya macam bulan. Pakaian, kebaya & batik lepas seperti pakaian wanita Indonesia dulu kala & berselendang juga dari kain batik. Entah kenapa seperti dia menunggu saya ketika hendak pulang dari makan malam. Kami saling berpandangan walaupun saya telah cuba tak mau pandang...lepas kejadian tue, saya demam dalam 3 hari jugak lah tue...semenjak hari tu sampai sekarang, wajah saya seperti sedikit bersinar/manis lebih2 lagi pada waktu malam...harap2 dia tak turunkan apa2 ilmu pada saya tanpa saya ketahui....

Anonymous said...

Assalamualaikum... Sahabat semua, Saya berkawan dengan seorang wanita dari bangsa Bunian yang bergelar "Hajah", berusia 37 tahun. Terima Kasih.

Anonymous said...

Tambah sikit, Puteri Bunian ni banyak nama atau gelarannya... Ada yang dikenali sebagai Nenek Kebayan atau Bonda Siti Khadijah atau MayangSari, atau Puteri Saadong... banyak lagi... Tkasih.

Anonymous said...

Pernah ada pengalaman jumpa bunian masa lalu highway AMJ. Kami dalam kereta 3 orang, masa lalu satu area kat highway tu saya nampak macam perkampungan bercahaya kuning. Orang nyer berpakaian putih macam pelajar tahfiz. Semua yang ada kat situ pakaian putih. Muka tak perasan pulak. Tanya member yang tengah drive dan duk belakang, diorang kata mengarutla sebab kawasan tu mana ada cahay lampu, gelap gulita. Aku diam jer la.

Anonymous said...

Saya xmahir pasal ilmu bunian2( atau lebih tepat JIN ) ni..cuma saya nak tanya mcm mana anda tahu Jin tersebut Islam. Adakah kerana pengakuan JIN atau dia melafazkan syahdah depan anda? Kalu dia menipu anda dengan memberi tempayan berisi emas dgn permata tiba2 bertukar jd batu hitam...bermakna JIN ini menipu..Bila menipu adalah perangai Syaitan. Syaitan harus dijauhi. Memng benar manusia jugak menipu..sbb tu JIN dan MANUSIA akan di adili akhirat kelak..sbb dua2 ialah mahluk yang akan diuji, Iblis kompom2 neraka..Adakah anda melihat masjid di perkampungan bunian ? err maafla..saya percaya alam ghaib..tp terlalu banyak persoalan dalam diri saya

Unknown said...

terlalu banyak pandangan...pening sudah..saya sendiri pun masih was2 dengan diri sendiri pasal bunian..waallahualam..

Unknown said...

saya percaya kepada perkara ghaib.apa yg sy dapat komen adalh sbaik2 jin adalah sejahat2 manusia.apa2 yg diberi atau diucap oleh mereka jgn percaya sgt.kalau nk jgak pon jgn brharap sgt.contoh atau bukti,"(bila dibuka saja penutupnya, kelihatan terdapat ketulan-ketulan emas di dalam satu tempayan dan batu-batu permata di dalam tempayan yang satu lagi. Kemudian saya tutup semula dan pergi membuat kerja saya. Selang seminggu saya buka sekali lagi tempayan itu dan mendapati kedua-dua isi tempayan itu telah bertukar menjadi batu-batu hitam yang tidak berharga. lantas saya katakan "Kalau dah Jin tu, Jin jugalah namanya.” Telah saya jangka pekara ini akan berlaku.).."..kan..memang fitrah manusia nk tahu akan sesuatu..

Unknown said...

saya percaya kepada perkara ghaib.apa yg sy dapat komen adalh sbaik2 jin adalah sejahat2 manusia.apa2 yg diberi atau diucap oleh mereka jgn percaya sgt.kalau nk jgak pon jgn brharap sgt.contoh atau bukti,"(bila dibuka saja penutupnya, kelihatan terdapat ketulan-ketulan emas di dalam satu tempayan dan batu-batu permata di dalam tempayan yang satu lagi. Kemudian saya tutup semula dan pergi membuat kerja saya. Selang seminggu saya buka sekali lagi tempayan itu dan mendapati kedua-dua isi tempayan itu telah bertukar menjadi batu-batu hitam yang tidak berharga. lantas saya katakan "Kalau dah Jin tu, Jin jugalah namanya.” Telah saya jangka pekara ini akan berlaku.).."..kan..memang fitrah manusia nk tahu akan sesuatu..

TunTeja said...

Cubalah ke gunung jerai juga..niatkn yang baik sahaja..inshaAllah..

TunTeja said...

Cubalah ke gunung jerai juga..niatkn yang baik sahaja..inshaAllah..

Unknown said...

Maaf sebelumnya jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini nyata tidak ada rekayasa……
Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (Arab Saudi) karna ada hutang yang harus saya bayar di majikan yaitu 157 juta untuk uang indo namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama
AKI DANU di Nomor telfon 082 390 678 649 di jamin bantuan beliau 100% …
Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,kini semua hutang saya sama majikan di Saudi semua bisa terlunasi dan punya modal untuk pulang kampung,,,,
Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi AKI DANU di nomor 082 390 678 649 Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau kini giliran Anda trimahkasih



Butuh angka TOGEL 2D/3D/4D,SGP/HKG/MALAISYA/TOTO MAGNUM/DIJAMIN1OO% TEMBUS

SILAHKAN HUBUNGI AKI DANU (((((082 390 678 649))))

ANGKA GHOIB SINGAPURA 2D/3D/4D

ANGKA GHOIB HKG 2D/3D/4D

ANGKA GHOIB MALAISYA

ANGKA GHOIB TOTO MAGNUM,KUDA LARI,4D/5D/6D

ANGKA GHOIB LAOS,THAILAND

ANGKA GHOIB MACAU

ANGKA GHOIB VIETNAM

Unknown said...

Blog nama apa..tuan zamany cari tak jumap

MONEY MAKER said...

i pernah main dengan awek bunian
belum kawen tapi dah main
sedap gile2
lupa dunia
hanya fokus pada dia
nafsu 24jam mencanak2 je
dia selalu datang dalam bilik saya
selalu call sms
selalu topup kan hp
tapi sekaarang dah tak kawan
ada sorang mursyid tarekat pisahkan kami

teringin menang said...

Ko ni wanita garang ya. Mesti suka gadoh ngan laki kan?

ki ageng pamungkas said...

Bodoh bertambah bodoh yg bangang lagi bangang,
Bunian hotak ko! Solat x mahu ,cerita bab bunian alam ghaib bla bla bla kencang,mana p bunian masa melaka kena hampuih!! Hang lagi hebat dari syeikh tajul arifin ka nak kena pinang dengan bunian?nak menikah bunian,poodah! Benda x nampak mata memang boleh la hang drama singgahsana la meriam la baldu emas laa mai suruh bunian tu mai kat aku,aku pijak kpala dia! Nabi yg mulia pun masa perang badr xpernah sebut nak panggil bunian bawak meriam tembaga bagaiii.. lagi banyak puak2 mcm hampa ni lagi mundur la mlayu...
mlayu nak bukak kawasan nak kena mentera bagai takut penunggu kacau,nk mntak izin penunggu. Last2 x buka kawasan sbb penunggu x izin, mai puak2 cina main tebas ikut suka ja.. melayu miskin pasai kurafat
Cina kaya pasai berani.
Hahahaha

teringin menang said...

Aku 100% setuju ngan pandangan ko yg canggih tu. Thumps up bro!

Anonymous said...

Bro ,
Cara yang paling mudah ,
Sebelum nak tidur , zikir banyak kali , zikir nya , NAK CARI KAYU NAK CARI KAYU NAK CARI KAYU , zikir lah sampey tertidur , insyallah bro akan jumpa puteri bunian dalam mimpi , puteri bunian anak JOHN LABU LABI orang islam gak . Kerajaan koboi :-)

Anonymous said...

Tu maksud nya ajal lu untuk buat HAJI dah sampey seru bro :-)

Anonymous said...

Call abang sekarang sayang , abang leh terang kan dengan jelas tentang bunian ni , nama abang BU bin NIAN tel no +63 919 9099 minta izin masuk dunia bunian , abang tunggu sayang call abang tau :-)

Anonymous said...

Bro ,
Judi tu haram dalam ISLAM
Mungkin kau juga HARAM bun JADAH :-)

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


Anonymous said...

Arwah bapa saya pun penah cerita dia pernah sembang dgn org bunian.. orang bunian tu pkai jubah putih mcm pak aji kot. Pun bgitu..setelah mnimba ilmu dan mmbuat kajian.. jelaslah.. bunian itulah jin.. spisis jin yg lepak dlm hutan dan perbukitan. Bunian tu gelaran saja. Yg pnting mereka ni makhluk jin. Ada islam.. ada kapir.. macam manusia juga. Jd klu masuk hutan mmg jgn sombong sgt.. jin dlm hutan akan marah.tu yg byk jd kes sesat tu.. selalulah ingat allah byk2..

Unknown said...

assalamualaikum,, hebat saudara, bertuah saudara dapat melihat alam nya, cuma hamba nie masa kecil boleh nampak benda2 ghaib, sbb hamba penah dijaga orang bunian yang cantik,hamba pun penah nampak kenderaan yng saudara tunggang to, tapi yang bawa to seekor burung seperti kuda bersayap besonya lebih dari herli...mungkin disebabkan banyak dosa mata hamba dah tak boleh nampak benda2 ghaib tapi hamba boleh rasa benda ghaib kalo dia datang atau ada. biasanya orang bunian nie kalo wanita berbau harum, kalo laki2 berbau kemenyan

Unknown said...

hahahaha jangan sombong,, dia makhluk Allah memang wujud, hamba penah nampak rumahnya, rumahnya seperti rumah orang kampung je,,, klo nak jumpa biasanya akan nampak sejumlah ayam hutan banyak macam orang ternak, cuma dia cerita pengalaman dia,, biaukan je...

Anonymous said...

kih...kih tahyul. Sah peniou..kuat berangan.
Berangan-angan sampai yakin...yang pengikut berangan tahyul pun suka sangatlah kisah-kisah macam ni. Yelah..x payah majukan diri, keluarga, bangsa, agama, negara...cerita hal bunian je dah rasa hebat..

Anonymous said...

NAK defend diri...so sebutlah sikit..jgn sombong kuasa Tuhan semua boleh berlaku. Itulah jadinya bila berAmal Tanpa Ilmu. Jin..Saitan yang menyamar menyesatkan pun kata bunian yang nak kawin la...sahabat la. Belajarlah...carilah...sejak zaman-berzaman manusia telah ditipu daya oleh Jin dan Syaitan dalam usaha menyesatkan dengan berbagai cara termasuk menjadi hantu...toyol, khodam ayat..bunan dan seangkatannya. Taubat..sebelum lalai dan terlambat.

Anonymous said...

Ya mmg beliau adalah manusia dahulu

Anonymous said...

Mmg betul zikir itu jln utk bukak ke alam mereka. Dgn kebesaran Allah dan izin Allah.

Anonymous said...

Kisah bunian ni btul..diorang ada si seluruh dunia, cuma brlainan dimensi.bunian mmng bngsa jin..berakal dn brnafsu...ada puak yg masih mumdur atau masih sakai..dn ada puak yg ultra moden jauh ratusan atau ribuan pncapaian tmadun dn teknology mreka..prcayalah..bngsa atau kerajaan manapun dialam kita yg paling moden dn maju, saling brhubungan dngn bngsa mereka yg termoden..usa mngadopsi tknology telepathy cendikiawan rohani era nazi...mereka brkrrja sama kesatuan dimensi bunian dn manusia...percayalah..kenderaan u.f.o atau piring terbang ialah knderaan bunian bngsa termoden yg mmpunyai tknology ultra moden..mereka brhubung dngan manusia mnggunakan telepathy atau teknik chaneling..bngsa ini ateis..bunian atau jin di sekitar negara kita juga ada yg sgt moden, kerajaan moden mereka berada di belahan dimensi di kawasan bnjaran tiriwangsa..mereka x brgaul atau mngambil tau lngsung hal bngsa bunian2 kuno..mcm di gunung ledang,atau lain tmpat..mereka sekular..dn ada yg ateis...sekumpulan anak muda di sekitar selangor pernah brhubung dngn bunian ini melalui chaneling atau telepathy...kekuatan kerajaan bunian ini di dipengaruhi medan magnetik yg kuat kawasan bnjaran itu..prcaya atau tidak kerajaan kita melalui ketenteraan mmpunyai hubungan dngn mereka...dan bukanlah bunian kayangan istana emas berpengawal tombak dan kuda...bukan...malahan ....klcc ialah teleportasi dari dimensi mereka ke dimensi kita tnpa mnggunakan jmpi mentera...melintasi dngn knderaan khas. Ufo..kerana daya kekuatan mgnetik..ingat lembah klang,kl di pagari bnjaran titiwangsa..

teringin menang said...

Antara percaya dan tak. Tapi yg mustahak skrg bagaimana cara tuk mengatasi kesusahan hidup akibat kos sara hidup yg tiap hari meningkat.

teringin menang said...

Kau ni biar betul beb.

Unknown said...

A'kum
Atok zamani punya post tu apa link dia ye,nak baca utk melengkapkan pengetahuan semasa hidup ni.
Iam t.k

Unknown said...

http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/makanan-lezat-untuk-vagina-sehat.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/merusak-badan-6-kombinasi-makanan-ini.html http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/begini-asal-muasal-utang-angela-lee.html http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/5-modus-kejahatan-seksual-yang.html http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/kahiyang-si-gadis-kecil-yang-bikin.html
Tunggu Apa Lagi Guyss..
Let's Join With Us At Dominovip.com ^^
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
- BBM : D8809B07 / 2B8EC0D2
- Skype : Vip_Domino
- WHATSAPP : +62813-2938-6562
- LINE : DOMINO1945.COM
- No Hp : +855-8173-4523

Fad said...

Kau ni pon plik..hu3
Ad ke patut tanye dh syahadah ke blom..
Klu islam..nk syahadah apenye..klu kapir ye la..
Kitab mn yg suruh org islam syahadah balik ni?

Fad said...

Betul ke saudara?..
Boleh buktikan kpd saya x?
Saya nk tau gk kebenarannya..
Sbb selalu sy jmp org yg hanya bercerita..mmng hebat ceritanya..
Tpi bila saya suruh tunjukkn..mcm2 alasan yg keluar..

Fad said...

Prgh..cite yg menarik
Tpi boleh buktikn pd saya x?
Bw saye jmp ngan bunian..
Klu boleh..maknanye cite anda mmng btol..
Tpi klu x boleh..maknenye anda sembang mmng kencang..

Fad said...

Boleh jmp bunian ke klu g sane..
Psl saye selalu jmp org sembang je lebih..bile ckp nk tgk..
Mcm2 alasan yg keluar..sembang mmng power..
Saye hanya percaya klu ada yg boleh buktikan kpd saye n jmpkan org bunian tu ngn saye..
Ap juga cerita perlukan bukti..so saye nk bukti

Admin said...

katanya pokteh enggong di kuala krai, bunian tu jin. xpayah la kawen dgn dioranag. time nk jimak, kita bukan jimak dgn batang tubuh mereka. ntah2 kita gomol gatang pisang pun kita xtaw.
.

rodeo280 said...

Assalam.. apisjb.. aku minat sangat cerita2 camni. Boleh bg no phone kt email aku. Ada area jb jugak ni.. tq

rodeo280 said...

Assalam.. apisjb.. aku minat sangat cerita2 camni. Boleh bg no phone kt email aku. Ada area jb jugak ni.. tq

rodeo280 said...

Assalam.. apisjb.. aku minat sangat cerita2 camni. Boleh bg no phone kt email aku. Ada area jb jugak ni.. tq

pelaburan najwa mohammed said...

Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
kedudukan: Pengarah Urusan
Nama: Najwa Mohammed
Bandar: Miri
Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
kadar faedah: 1%
E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com


Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

MOHON SEKARANG
E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp **** + 447723553516

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Anonymous said...

PUTERI GUNUNG LEDANG BUNIAN ?
BUKAN KH DIA JUGA DLU MNUSIA YG DIKENAKAN KUTUKAN KEATAS NYA ?
BERDARAH SERIWIJAYA KETURUNAN MAJAPAHIT



SILA BAGI PENCERAHAN ..

THANKS.

Anonymous said...

Jangan Salah menilai bunian ,
yg saya baca bunian dilarang oleh Allah utk mnunjukkan wujud nya ke manusia ,bunian tak bgi harta ke manusia walaupun memang mereka makhluk yg kaya ..

bunian memberi petunjuk atau gerak ..

tu yg saya bca..dri sesuatu page dan dgar dri seseorang hamba Allah ..
katanya lgi bunian makluk yg mngajar Nabi Adam UNTk bercuck tanam dn membangunkan rumah,


kata dia bunia ni di cipta sama seperti malaikat ttapi wujud sperti manusia dia 1 alam yg di sbut alam zara ..



Wallahu a’lam

shafudinahmad said...

Salam. Memang benar cerita arwah datuk awak. Saya nak cerita lebih pun tak bolih, takut orang tak percaya benda2 ghaib. Tapi kita kena tahu ada manusia yang bolih melihat alam ghaib.

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan