Saturday, April 3, 2010

enjoy! gula-gula Coca + Cola


10 'Kebaikan' Air Coca Cola

Sudah terlalu lama kita rasai kehebatannya. Banyak rahsia tersembunyi.  Gunalah Coca-Cola untuk keperluan harian anda.


dari blok sahabat: BRADOKAPAK
10 Kebaikan Minuman Coca Cola

Katagori Bacaan: Santai dan bersifat membuka minda.

Fakta seperti yang akan disenaraikan dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan di Amerika dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coca Cola atau nama 'glamour' nya ialah Coke.

Kebanyakan negeri di Amerika, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan dengan 2 gelen (gallon) Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalan raya apabila berlaku kemalangan. Seperti pasukan SMART, Plus Ronda, DUKE Co'op, dan bomba negara kita tu, mereka punya dikenali sebagai Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Lebuhraya, adakah mereka guna?

Coke pada asalnya membawa maksud dadah, merujuk kepada dadah jenis kokain (cocaine). Asal minuman Coke adalah dicipta untuk menghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan para pekerja buruh. Sama perihalnya seperti candu memasuki Tanah Besar (negara China). Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca (cocaine) dan kacang Cola. Dari sinilah terbitnya perkataan Coca Cola dan menjadi jenama minuman memudharatkan no 1 dunia!

Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang ke dalam satu mangkuk yang diisi dengan setin air Coke, tulang tersebut akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk mereka-mereka yang berniaga sup tulang! Mudah untuk lupuskan sampah tulang-belulang mereka.

2. Untuk mencuci tandas. Caranya, curahkan setin air Coke ke dalam mangkuk tandas dan biarkan selama 1 jam. Kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan kandungan 'citric asid' yang berada di dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau kehabisan sabun di rumah! Agaknya buat sabun badan boleh tak?

(Setin air Coca Cola)

3. Untuk menghilangkan kesan karat pada bumper kereta jenis chrome. Caranya, lap bumper kereta tadi dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang dengan mudah!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta. Caranya, tuangkan setin Coke pada sekitar skru/nat tadi. Pasti kesan hakisan tersebut hilang setelah beberapa minit.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat. Sekali lagi tuangkan setin Coke pada skru, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit pada pakaian. Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci kemudian basuh seperti biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi yang pasti akan berperisa coke. Peringatan, jika berlaku kerosakan ketara pada pakaian anda, jangan salahkan kami.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit? Celup tuala/kain buruk dengan Coke kemudian lap keseluruhan cermin. Pasti bersih. Tidak perlu guna tin sembur cuci cermin atau hantar ke 'car wash', cara ini lebih mudah dan efektif. Peringatan, jangan campurkan bahan asid yang lain dengan air Coke jika ingin melakukan eksperimen ini, dikhuatiri cermin kereta anda pecah.

8. Bahan aktif Coke adalah 'phosphoric asid'. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Cubalah! Kemudian setelah 4 hari, cuba gantikan paku tersebut dengan jari anda. Agaknya apa akan jadi?

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis, sakit tulang belakang, sakit pinggang dan lain-lain.

Para pengedar minuman Coke telah menggunakan cara seperti diatas untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun yang lalu. Wahh... Buat overhaul percuma nampaknya!

9. Bagi setin air Coke, kandungan gulanya adalah sebanyak 18 sudu teh. Cuba bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula di rumah kemudian minum, mesti termuntah. Tapi cuba tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais! Wahh!

(Anda pasti tersenyum!)

Rasa seperti minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah dengan otak pun kena tipu.

10. Di India, Provinsi Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan air Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun serangga pula air Coke ni.

Siapa ada tanam pokok cili di rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Manalah tahu, cili tu bertukar rasa menjadi rasa Coke? Siapa sangka? Cubalah!

(Setin air Coke)

Jadi, sambil-sambil kita minum Coke, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas, sembur serangga dan lain-lain.

Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta di atas anda boleh cuba sendiri di rumah jika tidak percaya. Yang mana tak lulus peperiksaan Sains khasnya Kimia semasa sekolah dulu, bolehlah buat eksperimen sains kimia ni di rumah. Tapi kalau ada implikasi tertentu, kami tidak bertanggung jawab. Kami hanya nyatakan fakta, jangan buat selain dari yang dinyatakan sudahlah, nanti lain pula jadinya.

Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Di Mekkah ada Mecca Coke, kalau yang tu tidak pasti asal usulnya. Mungkin ada antara kita yang boleh ceritakan? Tapi yang peliknya, orang yahudi reka air Coke ni, kemudian sebarkan ke serata dunia, terutama di negara-negara Islam. Tapi saya tak pernah pula lihat pelancong asing yang datang ke Malaysia minum air Coke, yang ada mereka akan merasai kenikmatan 100 Plus, Red Bull, Excel atau teh tarik dan teh O di kedai-kedai mamak berdekatan.

Bagi saya, saya akan berusaha seboleh yang mungkin untuk tidak sama sekali minum air Coke. Memang banyak mudharatnya pada tubuh badan kita. Saya sendiri sudah merasai pengalamannya.

Terakhir saya minum, pada 19 Mac 2010 yang lalu. Itu pun kawan-kawan yang ajak, nak tak nak, terpaksalah, nanti dikata apa pula, tapi lepas minum tu, memang saya tidak rasa implikasinya. Pulang ke rumah, baru menghadap komputer sekitar 1 jam, sudah sehabisnya pinggang dan belakang saya sakit. Cepat betul implikasinya!

Kepada yang mengalami nasib sama seperti saya, disarankan agar meminum madu lebah asli dengan air suam bagi menghilangkan kesan sakit tadi, atau minum kopi dicampur dengan susu tepung/susu asli.

Jadi, tepuk dahi tanya hati.... Nak minum ke tak? Jangan tanya nafsu sudahlah!

p/s: kepada yang tak dapat terima hakikat, teruskanlah meminum air Coke ini yang sememangnya sedap, sekaligus meneruskan usaha menyokong yahudi!

Fahamkan dan Fikirkanlah...


Rujukan:

-en.wikipedia
-infocomgroup.net
-scienceblogs.com
-infocomgroup.net
-www.coca-cola.com
-rujuk kepada seorang rakan bloggers dan myspacer's

Wallahua'lam,
-Catatan Marhaen,
1.32 Malam, 3 April 2010. 

- bradokapak

3 comments:

Anonymous said...

Salam kepada saudara ABATASA,

terima kasih kerana buat siar semula bagi artikel saya...

semoga usaha suadara mendapat tempat disisi Allah...

saudara, boleh minta code untuk radio klasik nasional tak? yang macam saudara buat di page suadara ni... sedap pula dengar lagu2 lama, terkenang masa dahulu... orang kata, malar segar....

terima kasih sekali lagi saudara,
Wallahua'lam,
-Orang Gombak

pHD Mm said...

w/salam sdr OG. Klasik National, tak jadi masaalah, nanti saya emailkan.

i1 said...

salam... berjalan2 seketika

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan