Saturday, January 21, 2012

Rumah Idaman Rakyat Miskin bayaran RM150 Sebulan Tanpa Riba


Dengan kadar bayaran serendah ini, kerajaan akan dapat membantu sebahagian besar rakyat negara menikmati kehidupan yang lebih selesa.



Secara tidak langsung ia memberi suntikan semangat kepada rakyat untuk lebih berusaha memperbaiki taraf hidup. Rumah yang cantik dan menarik bakal merubah imej masyarakat marhain di negara ini. Sesiapa sahaja yang layak boleh membuat permohonan kepada SPNB.

Tidak mustahil akan berbunyi juga nanti suara-suara sumbang yang menyakitkan telinga. Usaha yang baik pun akan dipusing-pusing untuk menggambarkan keburukan, ia menjadi tren masa kini. Orang Melayu semakin berubah. Sedihnya ada antara mereka yang membuat kerja ini ialah mereka yang mengaku sebagai orang agama. Dimanakah keikhlasan mereka?

Mungkin juga akan dianggap sebagai gula-gula politik sebagaimana Kedai 1 Malaysia dahulu. Terserahlah kepada rakyat untuk menilainya sendiri. Apa yang penting kebajikan rakyat akan terbela. Sesiapa yang layak akan mempunyai peluang yang sama rata walau dari mana kaum dan ideologi politik. 

Rata-rata orang miskin tegar di negara ini adalah orang Melayu, berbagai usaha telah dibuat walaupun tidak dapat menyelesaikan semuanya. Pembinaan rumah mampu milik dengan kos sekecil RM150 sebulan tanpa riba ini adalah usaha murni yang wajib disokong.

Usaha menggagalkannya atas dasar kepentingan politik adalah sesuatu yang amat malang. Mengapa susah sangat orang Melayu mahu menerima kenyataan bahawa kerajaan sentiasa menjaga kebajikan mereka? 

Dari dasar penubuhan Pusat Pengajian Tinggi, Badan Berkanun hinggalah GLC yang semuanya banyak membantu meningkatkan taraf hidup orang Melayu. Namun angkara beberapa kerat manusia yang suka sangat membuat tohmahan dan melakar rekayasa tanpa bukti kukuh, masyarakat Melayu akhirnya terbawa-bawa budaya membenci sesama bangsa seagama. Jika betul ada bukti rasuah dan salah guna kuasa, jom kita heret mereka ke mahkamah. Rasanya mudah kita perbaiki keadaan dari membuat tuduhan membabi buta.

Jika dikatakan mahkamah tidak boleh dipercayai dan menjadi alat kerajaan, ia sesuatu pembohongan yang nyata. Ada menteri yang terpaksa meringkok dalam penjara, ramai kakitangan kerajaan diseret kemahkamah kerana rasuah dan sebagainya membuktikan pembohongan kenyataan tersebut. Saya tidak suka mengungkit kes DSAI baru-baru ini.

Orang Melayu yang miskin ini lebih seronok mendengar dusta sana-sini mengenai tuduhan rasuah, kroni dan sebagainya yang sedikitpun tiada kena mengena dengan kehidupan mereka secara langsung. Kebanyakannya pula tidak berasas sama sekali, tiada bukti yang boleh disabitkan. Persepsi demi persepsi direkayasakan (tuduhan bermodalkan air liur) sama seperti umpatan jua, sesuatu yang dilarang dalam agama. 

Projek ini bukanlah omong kosong dan bermotif politik, namun sepertimana biasa bila sudah benci, sesuatu cantik elok macam mana sekali pun akan tetap dikatakan buruk juga. 

Rumah Mesra Rakyat (RMR) UNTUK SEMUA warga negara tidak kira latar belakang politik. Oleh itu sama-samalah kita bantu mereka yang miskin ini dari menzalimi mereka. Berhentilah sikap membenci sesama sendiri.





Program ini diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang (daif) tetapi mempunyai tanah untuk memiliki rumah sendiri yang sempurna dan selesa.

KELAYAKAN PEMOHON
Warganegara Malaysia.
Pemohon mestilah berumur 18 hingga 65 tahun.
Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM1,500 sebulan.
Tidak mempunyai rumah sendiri atau mempunyai rumah yang usang / tidak sempurna.
Mempunyai tanah / tapak yang bersesuaian dan tiada sekatan / cagaran ke atasnya. Jika tanah bukan kepunyaan pemohon, Surat Akuan / Kebenaran Berkanun dari tuan tanah diperlukan untuk membina dan menggadai tanah tersebut kepada SPNB.
Berkahwin atau, ibu / bapa tunggal yang mempunyai tanggungan.


REKABENTUK

Rumah Mesra Rakyat adalah berkonsepkan rumah sesebuah yang berkeluasan di antara 700 kps sehingga 866 kps mempunyai 3 bilik tidur serta 2 bilik air di mana s atu pertiga (1/3) daripada kos pembinaan dibiayai Kerajaan Persekutuan manakala pemohon hanya perlu membayar dua pertiga (2/3) berdasarkan konsep Qadr ul - Hassan.

Keluasan 866kps 

Keluasan 700kps


Pandangan Perspektif Rekabentuk (Atas Tanah)

Keluasan 866kps 

Keluasan 700kps

Untuk maklumat lanjut mengenai skim ini, sila hubungi Jabatan Rumah Mesra Rakyat di talian 03-2681 0180. 

 

Syarat mudah disediakan untuk membantu mereka yang miskin dan dhaif mendapat rumah selesa untuk didiami.


maklumat lanjut sila ke SPNB

17 comments:

Nurun Nur 9111 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=o6sxUREAIzg
Bersediakah kita provokasi yg dicetuskan?
kuning merah biru atau hijau atau putih pilihan warna kita?

PUTU MAYAM

dean said...

salam...
apa yg baik ita sokong apa yg buruk kita kena tegur, masalahnya yang yg buruk lg banyak dr yang baik tp apabila ditegur bertmbah-tambahlah keburukkanya, Kata Tuan Guru inilah manusia yg tak cerdik..bg yang pernh memohon dan memperolehi rumah mesra rakyat ini sy gerenti 100% mereka semuaa tidak akn menyokong apa yg saudara nyatakan dlm artikel di atas, kerana sistem dan proses utk melaksanakannya terlalu bnyk kerenah walaupun niatnya betul....

MAEL... said...

" Makcik amat berterima kasih dan bersyukur kerana berpeluang tinggal di rumah baru...cuma umno je yang sudi bantu makcik utk dapatkan bantuan pinjaman perumahan...sebenor nya dah lama sangat makcik mohon,tapi tak pernah nya dapat...sekarang dek sebab hari nak pangkah dah dekat,jadi deme' gulagula kan...deme bagi makcik ambik,tapi kalu pangkah tu makcik tak buleh bagitau...itu rahasie...!Dan tak lama lagi deme kata nak bagi 500 rengget...tengah nunggu yg tu le...!
Hidup umngok...!Yg dalam gambo tu makcik le tu...masa nak begambo tu deme suruh makcik pakey kebaya...dah tu nak pakai gincu bedak bagai...eeeeiiiii...tak koser le makcik,malu le ngan cucu makcik...kalu bagi 500 riggit,taaper gak...!

Anonymous said...

baguslah bersangka buruklah, semoga bahagia. sunah tuu. apa yg dibuat semua salah, bg pluang x reti buat/

Anonymous said...

bole gi mapoh le puok pas tu jange beghi muko. bodo

Anonymous said...

dean dan mael bodoh,
tuan guru najis ada kata berkawan dengan syaitan tu halal. janji bukan umno. lagi dia kata ambik takpe pangkah tetap pas. dgn kata lain jadi munafik atau dalam bahasa lembutnya hipokrit tu pun halal.

jentayu

Anonymous said...

maapla geng pas ni macam dah kena dadah jer, dah tak leh nasihat. biorkan jer luncai terjun.

Nurun Nur 9111 said...

salam kedamaian buat semua,

"berlapang hatilah terhadap saudara seagamamu...itu lebih baik dari pertengkaran terhadap perkara2 cabang..."

:)

Anonymous said...

YANG TU UNTUK ORANG YANG DA TANAH ATAU TUAN TANAH BG IZIN, YG TIADA APA - APA DAN ORANG YANG TERPERANGKAP DENGAN HUTANG BANK MACAM MANA??

Anonymous said...

Orang tegur tu ambil lah positif.. Tak perlu lah menghina org tu... Adakah UMNO maksum tak boleh ditegur??

Tegur tu utk kebaikan bersama... Yg lemah, kita baiki..

Unknown said...

Saya ada tanah pesaka untuk dibahagi 5 orang adik beradik, keluasan tanah ialah 999kp setiap Seorang, bagaimana saya nak pohon rumah mesra rakyat

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan, BRENDA HARAPAN pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan Dari
$ 20.000 untuk $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (brendahope816@gmail.com)

Unknown said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Heni Purwaningsih, Alamat: perum pesona alam gunung anyar blok L7 No.44 sby Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu ke Anda dan menjanjikan ini dan itu, orang-orang menganggur, saya sarankan Anda semua untuk sangat berhati-hati

beberapa bulan yang lalu, saya tegang secara finansial dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan kembali modal bisnis saya, saya dibodohi oleh beberapa pemberi pinjaman daring. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang bernama Puji Astutik yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat bisa diandalkan yang disebut ibu Mariana Johnson, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar 350 juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2 %

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya gunakan, dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu Mariana melalui email: marianajohnson212@gmail.com

dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda memegang komandonya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: henipurwaningsih101@gmail.com
dan teman saya Puji Astutik yang memperkenalkan saya dan bercerita tentang Ibu Mariana, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Mariana, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: pujiastutik9600@gmail.com sekarang,

yang akan saya lakukan adalah mencoba memenuhi pembayaran bulanan pinjaman saya yang saya kirim langsung ke akun ibu Mariana.

mohon bijaksana dan semoga Allah membimbing kita semua

Alfred Nehemia said...

Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang sayaa miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Anonymous said...

Itu depa pikir sndri. Sepa suruh kaki hutang

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan