Tuesday, July 3, 2012

Melayu, Islam dan Kehancuran..


Saya amat menghargai pesanan seorang sahabat yang amat ikhlas. Melahirkan rasa cemas dan bimbang malapetaka akan melanda Tanah Melayu khasnya dan Malaysia amnya. Rupanya masih ada sekelumit umat Melayu yang perihatin serta mempunyai kewarasan, mampu menteliti keadaan semasa. Masalah yang diketengahkan ialah siapa Melayu dan siapa pula Islam?

Kenapa ada pihak yang mempertikai siapa Melayu itu dan diharap ia tak bepanjangan. Janganlah hendaknya melemparkan tuduhan bahawa Melayu itu tidak penting kerana ia bakal menghempap muka sendiri. Melayu adalah Bangsa bukan Agama. Sekali lalu nampak ada kebenaranya, namun untuk apa ia diperkatakan? Sebelum datangnya agama itu di manakah kiblat kita?



Bukankah Bangsa Melayu ini terwujud dari sifatnya yang khas sebagai Muslim? Baca kembali sejarah dan perhalusi dengan detail, mana datangnya Melayu. Kenapa sesaorang yang baru Islam (saudara baru) dituduh oleh kaumnya sebagai "masuk Melayu"? Melayu dan Islam tidak pernah bercerai tanggal umpama isi dan kuku. Melayu sanggup menerima sesiapa sahaja yang beragama Islam walaupun seorang saudara baru. Sudi mengangkat mereka sebagai taulan malah ada yang sanggup jadikan kaum kerabat dan saudara sendiri. Memang hebat bangsa ini. Terasnya Islam. Akhlaknya Islam. Hidupnya atas paksi Islam.

Warga Melayu itu tetap akan diangkat sebagai Warga Islam kecuali mereka yang keliru atau sengaja memutar kata di pentas politik untuk tujuan mengelirukan. Ia sesuatu yang amat malang di zaman akhir bagi sebuah bangsa yang hidup dibawah naungan kalimah tauhid ini.

Suka diingatkan bahawa Rasulullah saw juga seorang dari bangsa Arab. Adakah Rasulullah saw menghina bangsanya? Dia sering berdoa memohon agar Allah memberi hidayah kepada bangsanya.
" Allahummahdi qaumi fainnahum la ya’lamun (Ya Allah berilah petunjuk kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengerti) "
Jika Baginda Rasulullah saw sendiri sering mendoakan untuk kaumnya (bangsanya), mengapakah kita tidak lakukan hal yang serupa?

Sehingga ini, kita dapati ada di kalangan anak bangsa sendiri yang ikut meremehkan bangsa Melayu ini sehingga ada yang sanggup berkata "adakah Allah akan tanyakan kepada kamu nanti mengenai bangsa mu?" Saya fikir ia telah tersilau dengan petua beberapa pemimpin pujaannya yang juga meremehkan bangsa sendiri. Bukankah bangsa itu asalnya bermula dari keluarga? Keluarga membesar menjadi kelompok (puak), kelompok membesar menjadi kaum dan seterusnya menjadi bangsa.

Ulama sufi termasyhur Syeikh Ahmad al Fathani pernah mengangkat kaumnya dimata dunia. Dia membicarakan persoalah bangsa Melayu ini dan amat mengasihi bangsa ini. Siapakah kita jika hendak dibandingkan dengan ulama tersohor ini?
"HINGGA penghujung tahun 1880-an Masihi, belum dijumpai takrif tentang istilah Melayu dalam pelbagai aspek oleh putera dunia Melayu sendiri, kecuali hanya dibicarakan oleh Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani dalam banyak tempat yang secara terpisah.
Sebelum membicarakan pelbagai aspek peradaban dunia Melayu, penulis petik kembali kalimat Sheikh Ahmad al-Fathani yang beliau tulis dalam bahasa Arab dan pernah diterjemah dan dimuat dalam buku Hadiqatul Azhar war Rayahin: Asas Teori Takmilah Sastera Melayu Islam, jilid 1.Petikan itu ialah:
"Iaitu kesatuan semua bangsa Melayu, al-Malayuwiyah itu dibangsakan kepada Milayu, dengan baris di bawah (kasrah) huruf Mim, atau baris di atas (fathah) dan baris depan (dhammah) huruf Ya'. Mereka adalah kelompokatawa segolongan besar manusia. Negeri-negeri mereka adalah sesubur-subur negeri dunia".
"Negeri Melayu itu terletak di antara negeri India dan Cina. Adalah alam Melayu itu terdiri dari kebanyakan pulau yang terpencar-pencar atau terpisah-pisah". 
http://hanputra.blogspot.com/2012/03/dunia-melayu-menurut-sheikh-ahmad-al.html



Apabila Islam bertapak dibumi Melayu, berlaku satu keajaiban. Ia telah mengubah seluruh penduduknya sepakat menjadi penganut agama suci ini, Islam. Sehinggakan bila disebut sahaja perkataan Melayu ia bermaksud sebuah bangsa yang beragama Islam. Itulah keunikan "Melayu". Ia terus berlanjutan sehinggalah datangnya penjajah keparat yang cuba mengubahnya dengan berbagai cara. Mereka ingin menjadikan Melayu sebagai satu entiti berasingan dari Islam. Dalam kata lain, Melayu adalah bangsa dan Islam adalah agama. Berjayakah mereka? Akhirnya mereka gagal dan kecewa.

Melayu dapat diistilahkan sebagai "Kesatuan Kaum Muslimin Nusantara". Sesiapa yang bukan Islam di kalangan warga Nusantara tidak layak memakai pakaian ini.

Islam dan Melayu masih berpaut rapat sehinggalah ada ulama tempatan cuba mengubahnya. Adakah dia ikhlas menyatakan bahawa dia tidak lagi berminat kepada Melayu? Seolah Melayu itu tiada kaitan dengan Islam. Dia membuat fatwa sendiri untuk memisahkan Melayu dan Islam sebagaimana hajat British dahulu. Penjajah gagal, tetapi bangsa sendiri telah berjaya lakukannya.

Kita faham niatnya, menggunakan landasan Islam bagi meraih pengaruh. Persoalannya adakah ia wajar? Adakah pengikutnya ikut faham apa yang terlukis di hatinya? Ia memberi fatwa yang cukup mengelirukan sehingga ada pihak mengambil kesempatan. Mereka yang ingin murtad tetapi masih mahu diterima sebagai Melayu.

Kita dapat lihat bagaimana demokrasi kepartian ini merosakkan struktur yang telah terbina kukuh sekian lama. Akibat darinya, bangsa ini tidak lagi mampu bersatu dan terciptalah pertelingkahan berterusan. Berjaya juga akhirnya Yahudi melaksanakan pecah dan perintah setelah menyusup masuk ke dalam pertubuhan yang memekai lencana agama. 

Seorang lagi sahabat memberikan pandangan yang lebih keras. Pada pandangannya akan berlaku sesuatu yang amat kita takuti, iaitu perseteruan dan permusuhan sesama anak bangsa. Melayu akan berbunuhan sesama sendiri demi menegakkan ego masing-masing. Ada diantara mereka sanggup bersepakat dengan musuh Islam (Nasrani dan Yahudi) untuk memusnahkan apa yang terbina sejak puluhan tahun (aman sentosa, damai dan makmur). Sementara Yahudi dan Nasrani hanya menantikan waktu kedua-dua pihak yang berseteru itu lemah dan letih (lihat: Protokol Zionis) sebelum menguasai keadaan. Kita akan kembali terjajah.

Hanya apabila tiba saat itu, saat yang cukup memeritkan. Segalanya hancur lebur dan memakan banyak korban secara sesia. Baharulah bangsa ini tersedar dari kesilapan mereka. Setelah kekuasaan hilang dan menerima azab dari kejahilan sendiri, akan muncul sebilangan anak bangsa Warga Melayu bangun untuk memimpin gerakan baru. Mereka bergerak atas satu paksi, kalimah "La Ilaha Illallah" bukannya atas paksi politik sebagaimana sekarang. Melayu yang masih kasih kepada politik hanyalah bakal jadi mangsa dan makanan musuh Islam (baca Nasrani dan Yahudi). Mereka akan menjadi domba-domba demi kepentingan penjajah baru.

Adakah Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan terakhir yang dapat berlangsung dengan aman? Aidil Fitri terakhir yang mesra dan meriah? Tanda-tandanya semakin nyata. 

Tidak mustahil pula ianya satu syarat untuk terbentangnya sebuah pentas baru, peralihan kepada sesuatu yang asing kepada kita. Sesuatu yang baru sepenuhnya. 



Kepimpinan Akhir Zaman

Imbas kembali. Dua bentuk kepimpinan yang mewakili cara Rasulullah saw untuk memimpin umat. Khalifah adalah Pemerintah yang adil manakala ulama pula bertanggung jawab untuk membantu khalifah. 

Umat Islam sudah lama ketiadaan 2 bentuk kepimpinan ini untuk memimpin umat Islam melalui sebuah Daulah Islam. Kuasa untuk memerintah kerajaan dan mentadbir agama telah dirampas oleh Yahudi dan kuncu-kuncunya (termasuk Nasrani dan agen Yahudi).

Jatuhnya kuasa daulah, negara dikuasai oleh kuasa asing. Kuasa itu kemudiannya diserahkan kepada umat Islam yang sanggup meletakkan perintah manusia (demokrasi) terlebih atas dari perintah Tuhan. Lalu sistem ini dipertahankan pula oleh ‘ulama mereka’ yang berbai’at dengan mereka dengan janji setia yang berlandas perlembagaan mereka. Maka dengan itu tamatlah hak Khalifah dan Ulama Pewaris Nabi tanpa disedari oleh umat Islam.

Tipu daya Iblis yang diperturunkan kepada kaum Yahudi tidak lain hanyalah untuk membuat manusia terjerat di dalam sistem hidup yang akan melenyapkan Islam dari muka bumi ini. Tanpa Islam bermakna putuslah perhubungan manusia dengan Allah SWT. Yahudi pula mewakilkan urusan jahat itu kepada Kristian untuk melenyapkan Islam. Kristian pula mewakilkan urusan untuk melenyapkan Islam itu kepada umat Islam dengan menyogokkan kuasa untuk memerintah.

Setelah 50 tahun merdeka, umat Islam mula sedar keadaan tidak menyebelahi umat Islam walaupun umat Islam yang menerajui kerajaan. Islam yang sudah tinggal nama dan Al Quran yang hanya tinggal tulisan perlu dihidupkan semula. Ia memang wajar. Cahaya untuk menyuluh jalan perlu dihidupkan. 

Yahudi telah menyediakan satu cahaya untuk dijadikan panduan bagi mengantikan cahaya Al Quran yang telah hilang itu. Manusia pun mulalah berpandukan kepada cahaya itu setiap hari. Cahaya itu terbit dari barat dan terpancar ke dalam rumah-rumah melalui peti-peti talivisyen.

Now is the time to peak of the end of time. Islam mula diperjuangkan. Perseteruan diantara Islam dan Kristianakan terus berlangsung dan ia tidak akan dapat diselesaikan di meja perundingan. Setelah menguasai seluruh pelusuk dunia, pergerakkan umat Islam akan terus diperhatikan dan dipantau dengan rapi. Semua ruang untuk membina kembali Daulah Islam sudah ditutup rapat. 

Tidak ada negara yang sesuai untuk Khalifah bertapak di dunia ini. Kalau Khalifah menjadi warga negara Malaysia, maka Khalifah mesti mematuhi undang-undang kerajaan Malaysia. Mana mungkin Khalifah mematuhi peraturan yang selain dari Al Quran. Jelas bahawa sesuatu akan berlaku sebelum ianya terjadi. Mungkinkah setelah demokrasi hnacur lebur?

Bolehkah Khalifah menjalankan hukum-hukum Islam di dalam negara seperti Malaysia sekarang ini? Mahukah orang-orang bukan Islam (terutamanya Nasrani) serahkan kuasa kepimpinan negara kepada Khalifah yang diutus oleh Allah SWT? Maka apa yang cuba dikatakan disini ialah, sudah tidak ada ruang lagi untuk Khalifah yang bakal diutuskan oleh Allah SWT untuk menegakkan Daulah Islam di dunia ini. Yahudi telah menutup semua ruang untuk Khalifah dan Daulah Islamiah untuk muncul kembali tanpa umat Islam sedari.

Tetapi kita juga harus sedar bahawa Iblis amat mengetahui akan kekuasaan Allah SWT. Iblis sedar Allah SWT mampu mengadakan sesuatu walaupun semua ruang telah ditutup. Oleh itu kita sebagai umat Islam yang masih cintakan Islam mesti mengharapkan Allah SWT memilih kita sebagai hambanya yang diberi peluang untuk terlibat di dalam proses membangkitkan Islam untuk kali kedua. Bagaimana ia akan dibangunkan, tak perlulah kita bahaskan. Ia hak mutlak Allah swt.

Kita nantikan keajaiban ini dengan syarat menolak jauh-jauh apa yang telah Yahudi tawarkan dan pastikan Nasrani (Kristian) tidak menjadi sokong yang membawa rebah. Jauhilah mereka demi keselamatan seluruh kaum Muslimin. Mereka tidak akan sesekali redha terhadap Islam.

Allah SWT akan mengutuskan hamba-hambaNya yang jahil tapi ikhlas untuk mengeluarkan umat Islam dari kejahilan. Allah SWT akan mengutuskan hamba-hambaNya yang miskin tapi ikhlas untuk mengeluarkan umat Islam dari kemiskinan. Allah SWT akan mengutuskan hamba-hambaNya yang hina tapi ikhlas untuk mengeluarkan umat Islam dari kehinaan. Ini adalah kerana mereka yang berilmu, yang kaya dan yang berdarjat sudah tidak ikhlas lagi kepada Allah SWT. Mereka bermegah-megah dengan ilmu-ilmu mereka, mereka bermewah-mewah dengan harta benda mereka dan mereka berbangga-bangga dengan darjat mereka. Tiadalah yang mereka punya melainkan kerugian.

Islam akan bermula lagi dalam keadaan asing. Sejarah Pasti Terulang.

70 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..bagus sekali penulisan sedare. saya menantikan "saat" itu. moga-moga islam kembali bangkit dengan pantas. amin inshaAllah

Anonymous said...

Jadi sama-samalah kita menolak segala alat menghancurkan umat Melayu ini sejak kita "merdeka" tahun 1957. Alat peninggalan Zionist yang bernama United Malay National Organisation" perlu ditolak dengan menolak demokrasi pegangannya itu. Kerana UNIted Malay national Organisation menggunakan sarong Melayu untuk menjayakan agenda menghancurkan Melayu secara halus. Lebih baik kita berdepan dengan bangsa penjajah yang terang dan nyata daripada bangsa Melayu yang menjadi proksi mereka.

Anonymous said...

Yang menghancurkannya bukanlah UMNO sahaja, PAS juga melakukan hal yang sama walaupun mendakwa Parti Islam. Jangan salahkan sesiapa, tolak semuanya jika betul2 ikhlas. Buat apa mengaku berjuang jalan Allah tetapi menghina sesama Islam? dan yang lebih parah bila mengatakan Melayu bukan PAS adalah kapir.. masihkah mata tertutup? mengokong penyokong Yahudi dan makan duit Yahudi itu adalah baik?

Anonymous said...

The worst people beneath the sky..itu lah dia Ulama pada akhir zaman-bukan semua tp kalau matahati tidak buta kita dpt saksikan sendiri aksi ulama ini berkempen untuk parti politik-merela memimpin umat Melayu menjadi berpuak-puak,sepatutnya mereka lah yg menyatukan umat tapi jadi sebaliknya...

Anonymous said...

Sudah lama Islam dan bangsa Melayu dihancurkan, secara perlahan-lahan. Kini kehancuran tersebut semakin pantas.

Demokrasi adalah alat paling berjaya yang direka supaya bangsa bertelingkah sesama sendiri. Islam akan mengaku lebih Islam dari yang lain. Sedangkan kedua-duanya itu sudah menjadi permainan yahudi/kristian. Kedua-duanya semakin lemah... lihat kini... kedua-dua PAS dan UMNO sudah tidak berdaya... masing-masing mengharapkan bangsa lain. Itu mainan demokrasi...

Ultra Long 'the baby dragon' said...

Minta maaf pd tn yg empunya komen ni..
Aku tolong copy pastekan jer...

"gua ada satu benda nak syer dgn semua lu yg ada kat sini...
...boleh tak kpd semua kita org melayu...yg islam khususnya...

kita hidup bersama-sama tanpa ada dinding sempadan politik antara kita.
buang semua idealogi politik the stinky rubbish to the cina bukit mother asshole(bley tk aku guna ayat nih???)...boley tak??
hidup tanpa puak,tenang bersama-sama,damaikan muka bumi ini dgn islam yg cantik lagi harum indah.tiada masam muka..tiada memendam rasa...tiada sengketa....tiada aku lebih engkau kurang..tiada aku pandai engkau bodooh..

yang ada hanyalah kasih dan sayang...ayem-ayemen...cantik muka..manis bibir....jiwa yang tenang...jalan pulang yang jelas.kpd melayu sumer...boley takk????????"

kalau jawabannya tak boley!!!
lu org la golongan pertama melayu yang bakal kena tebas dalam gelombang pertama nanti...
without prejudice..love ya.

xhua kitt siung said...

nie... takkan kot? errmmm... kalau itu takdirnya melayu vs melayu..

lu sama lu ar, sula talak ngam, wa kasi itu api la.. taruk lagi cili.. haaa.. ini negeli wa punya.. itu hongkong bole mali, itu tongsan punya olang kasi masok arr.. lu suma pigi sana utan .. sakai..

Anonymous said...

UPROAR

Suasana semakin gempar, semakin gawat langkah sang raja semakin laju. Selaju armada merempuh badai. Wang bukan lagi masalah, boleh diatur. Sang raja kini semakin kaya, emas, intan berlian dan harta melimpah ruah bagaikan gunung. Segalanya dalam kawalan. Menghancurkan kebangkitan lebih utama. Islam harus dikecaikan bagai bebuih. Sisa ruang kebangkitan perlu dihapuskan. NO WAY TO PBT. Sang raja mewakili raja segala raja, ketua raja dikata dari anak cucu david. Katanya. Wakil si pendusta memulakan kerja, meruncingkan lagi apa yang sedia kusut. Marakkan lagi api yang merebak. Bekukan akal si cendekia. Jumudkan segala si Bijaksana. Ya masa semakin pantas berlari membawa angin perubahan, ke arah kehancuran kearah liberalisma. Selamat menuju alam baru yang penuh tipudaya.

Mengapa Melayu jadi sasaran? Sebab raja ini mengaku dirinya Melayu .. Kebangkitan sebenar Islam harus dilumatkan = *dari timur? di mana?)

malas nak citer panjang.. baca sendiri
http://din.huluselangor.net/?p=17625

Anonymous said...

- nickname: pemerhati senyap -
assalamualaikum...
1-Mahkamah Persekutuan, Mahkamah tertinggi Negara
Dalam kes Lina Joy v Majlis agama Islam Wilayah Persekutuan & 1 Lagi [2007] 4 MLJ
585 telah memberikan tafsiran yang lebih luas kepada Islam yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan;'Islam itu bukan sahaja suatu himpunan dogma-dogma dan ritual-ritual tetapi ianya adalah
juga suatu cara hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti manusia,
persendirian atau awam, perundangan, politik, ekonomi, sosial, budaya, moral atau
kehakiman.'
2-saya setuju bahawa kebanyakan budaya bangsa melayu telah di sesuaikan dengan agama islam.lantaran itu maksud bangsa melayu yg ditakrifkan perlembagaan persekutuan sebagai seseorang beragama islam dan mengamalkan adat dan istiadat melayu adalah tepat bagi mengambarkan konsep/takrifan bangsa melayu itu sendiri.
3.Akan tetapi menambat maksud bangsa melayu dengan agama islam hanya membawa kesan yang lebih buruk.ianya memberikan mesej yg sempit terhadap tafsiran agama dan ajaran islam terhadap penganut2 agama lain di malaysia.
bukankah islam itu utk semua manusia? .
4-jika kita risauakan survivaliti agama islam di malaysia kenapa sehingga kini tiada akta atau peruntukan undang2 yang mengharamkan aktiviti murtad dalam kalangan umat islam di malaysia dan memberikan kuasa kpd kerajaan dan pihak2 yg berkenaan kuasa utk menahan mana2 umat islam yg memohon murtad dan masukkan mereka dalam pusat pemulihan akidah islam , kerana mereka adalah orang2 yg sakit.bukankah selama ni kita diperintah oleh orang melayu yg menambat bangsa mereka dengan islam? jadi kenapa tiada tindakan dibuat utk memperkukuhkan islam sebagai agama dan bukannya suatu tafsiran berkenaan bangsa melayu sahaja.
5-tafsiran inilah yg menakut-nakutkan bangsa2 lain di malaysia utk memeluk islam , sebabnya mereka takut kehilangan identiti bangsa dan etnik mereka jika sekiranya mereka memeluk islam.sebab itulah ramai kaum cina di malaysia lebih cenderung kepada agama kristian dan buddha daripada agama islam, kerana agama2 ini menjamin identiti kaum dan etnik mereka tetap terpelihara dan terjamin.

6-sudah tentu sekali saudara penulis akan memahami perkara ini jika tidak terlalu taksub dengan fahaman ke'bangsa'an dan meluaskan pemikiran kepada skop yg lebih besar iaitu mengajak semua insan yg bergelar manusia di negara kita ini utk memahami kebaikan dan kebenaran agama islam.
7-adakah identiti bangsa melayu itu sendiri akan terjejas jika sekiranya maksud 'melayu' dalam perlembagaan persekutuan diubah??..saya percaya tidak...
8-dah hampir 60 tahun kita diperintah oleh melayu islam tapi kenapa islam masih tenggelam??.kenapa pemimpin2 umno yg kita amat kasihi tidak meminda perlembagaan dan menggubal akta yg melindungi agama islam dan menentang usaha pihak2 tertentu memurtadkan bangsa melayu. adakah hnya maksud perkataan melayu itu ditambat dengan islam maka kita mampu menghalang orang2 melayu murtad daripada islam?.. sudah tentu tidak...apa jadi pada lina joy?, adakah kerajaan umno yg kita kasihi menahan beliau utk dirawat kembali akidahnya yg sudah rosak itu?...tidak kerana kerajaan dan jabatan agama islam malaysia tak ada kuasa berbuat demikian.Dan adakah kerajaan umno pernah menggubal undang2 bagai menghalang mana2 umat islam di negara kita ini menukar nama mereka kepada suatu nma lain yg tidak islamik utk murtad daripada islam? siapa yg membenarkan lina joy menukar namanya daripada
Azlina Jailani kepada lina joy? bukankah jabatan pendaftaran negara yg membenarkan kerana dia berhak berbuat demikian dibawah undang2 negara yg di dokong kuat oleh umno.akhirnya lina joy seorang berbangsa melayu lari ke luar negara dan undang2 dan perlembagaan yg sepatutnya melindungi agama islam dan bangsa melayu daripada berpisah telah gagal sepenuhnya. malahan jumlah orang melayu yg memohon murtad drpda agama islam semakin bertambah dan tiada apa yg jakim dan mahkamah syariah boleh buat kerana undang2 syariah islam di malaysia yg terlalu terhad dah terletak dibawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Anonymous said...

- nickname: pemerhati senyap -
cont...
9-inilah padahnya jika membuat undang2 sesuka hati dan melanggar norma2 kehidupan . sudah tentu sekali tidak logik dan tidak munasabah jika sebuah bangsa mendefinisikan bangsanya sebagai islam sedangkan ianya tidak benar, lebih buruk lagi definisi tersebut telah memberikan gambaran yg buruk terhadap agama islam yg dianggap racis dan eklusif hanya utk bangsa melayu.bagaimana jika orang cina memeluk islam di malaysia dan mengamalkan adat dan istiadat melayu dan ajaran islam dan berbahasa melayu , bukankah dia secara teknikalnya bangsa melayu? , dan identiti kecinaan nya telah hilang serta mungkin akan kehilangan saudara mara, adik beradik cinanya. inilah yg ditakutu oleh kaum2 yg bukan beragama islam di malaysia. sedangkan islam itu sendiri seperti kata saudara penulis juga menggalakkan perjuangan ke'bangsa'an. dan allah s.w.t berfirman dlm al quran tentang penciptaan pelbagan kaum, bangsa, dan suku -sakat keturunan manusia didunia ini supaya kita dapat kenal dan mengenali antara satu sama lain.hal ini membuktikan seseorang manusia tetap boleh memperjuangkan identiti kaum dan bangsanya walaupun memeluk islam ,kerana islam adalah agama untuk semua manusia bukan ekslusif utk mana2 banga dabn kaum sahaja; hakikat inilah yg tidak difahami kaum2 yg bukan beragama islam di malaysia ,terima kasih kerana undang2 yg menyempitkan fahaman dan maksud agama islam demi menyambung survival bangsa melayu sahaja.
10-Sex bebas masih dianggap sebagai hak kebebasan asasi sedangkan ia bercanggah dengan akhlak dan moral. Arak masih dijadikan sumber hasil negara dan menjadi hidangan berprestij.Jika prinsip Hak Asasi Manusia yang tidak dimartabatkan secara nyata dalam
Perlembagaan Persekutuan perlu dipatuhi sehingga Kerajaan terpaksa
menubuhkan sebuah suruhanjaya, kenapa prinsip Agama Negara (Islam) tiada
mekanisme pengawasan khusus bagi memastikan prinsip Islam dihormati dan
kedaulatan agama Islam terus dijunjung. Adakah hari ini pemerintah dan rakyat
lebih gerun dan akur kepada prinsip HAM yang pada hakikatnya tiada sepatah
perkataan pun yang disebutkan dalam perlembagaan? Malah prinsip kemanusiaan
berlandaskan ajaran Islam yang dipraktiskan oleh Raja-Raja Melayu dan umat Islam
di Tanah Melayu jauh lebih berkesan dan memberikan manfaat kepada semua
manusia tanpa mengira Agama.
11-Pelbagai tindakan dan kenyataan yang bersifat menghina agama Negara tidak
dapat dikuatkuasakan oleh pihak berkuaasa agama Negeri kerana undang-undang
mengenai agama Islam yang berkuatkuasa di Negeri-negeri hanya boleh
dikuatkuasakan ke atas orang Islam sahaja. Malah kebanyakan warga negara bukan
Islam merasakan mereka tidak perlu mematuhi apa-apa undang-undang berkaitan
agama Islam. Justeru pelbagai perbuatan dan kenyataan yang bersifat menghina
agama Negara tidak dapat diambil tindakan.

Anonymous said...

- nickname: pemerhati senyap -

cont..

12-jadi apa lagi tindakan pembangkang yg jahat?
tak cukupkah tiap2 hari kerajaan mencanang dlm semua media mengenai kejahatan pembangkang.saya mengakui yg pas juga ada kelemahan dan kesilapan mereka.dan saya juga tidak berminat menyokong mana2 pihak. saya cuma mahu parti umno yg memerintah malaysia melakukan perubahan dan tidak berat sebelah, dan berlaku adil kepada semua serta bermain secara 'fair play'.

13-mungkin dah tiba masanya kita berhenti memuji atau mengkeji mana2 parti.dan memulakan langkah baru bagi mendalami ajaran islam yg sebenarnya,dan berusaha menerangkan kpda orang bukan melayu yg memeluk islam bukan bermakna masuk melayu, dan mereka masih boleh mengekalkan identiti bangsa mereka asalkan saja tidak bercanggah dengan ajaran islam.Sudah lama orang melayu dibuai mimpi lena dan menarik nafas lega dengan hak2 istimewa yg diberikan dlm perlembagaan sehinggakan mereka tenggelam dlm keselesaan itu.

apa yg ada pada orang melayu kini selain definisi bangsa melayu yg ditambat dengan islam ,tanah rizab melayu, kuota bumiputera,kontrak sosial,ketuanan melayu, kedudukan raja2 melayu yg terlampau di dewakan serta sikap bermuka2 pemimpin semua parti politik melayu/islam??..

jawapannya ...tiada apa yg tinggal...

** rujukan :http://www.muftiwp.gov.my/v1/doc/muat%20turun/10SalahTanggapan.pdf

Anonymous said...

susahlah kalau bercakap dengan mereka yang taksub melayu.. haha.. cam doh..

Anonymous said...

AKU HENSEM

Taksub melayu takpe jgn taksub agama bole jd sesat

Anonymous said...

- nickname: pemerhati senyap -

anon aku hensem, taksub melayu pun boleh jd sesat.
kalau kita nk perjuangkan islam kena guna cara yg betul.agama islam pun mengiktiraf rakyat di negara islam yg bukan beragama islam, asalkan saja mereka tak mengganggu hal ehwal islam.melayu adalah bangsa/keturunan bukannya agama.allah s.w.t pun melarang kita melampaui batas. apa yg jadi pada orang arab sekarang adalah akibat ketaksuban terhadap suku kaum/mazhab yg melampau sehinggakan ianya menenggelamkan ajaran agama islam.

Anonymous said...

AKU HENSEM

anon pemerhati rakyat

Cuba bagi satu contoh taksub melayu bole jd sesat

Taksub agama tk payah bagi contoh berlambak2 depan mata sama ada nampk atau tk je

Anonymous said...

taksub arab taksub melayu taksub islam.. apebenda ko cakap nih.. yg penting jgn taksub manusia. jahanammm beb.. rata2 taksub guru, taksub pemimpin. taksub membuta tuli.. ada akal guna, ada nasihat renung dan fikir.

Anonymous said...

-nickname ;pemerhati senyap-

-tolak sistem islam terima sekular.
-mengaku negara islam tapi sistem ekonomi/kewangan riba.
-sya setuju dengan anon diatas ada pelbagai ketaksuban di dunia ni.
-guna akal,fikir inilah apa yg saya cuba sampaikan,saya tak sokong mana2 parti, semua pihak ada ketaksuban masing2.tapi mcm mana rakyat kita nk pikir kalu tiap2 hari berita yg sama diulang2 yg pada akhirnya nmenguntungkan satu pihak saja.jangan pulak timbulkan soal anwar/pkr/dap/pas dsb , saya pun tak suka mereka.
-tapi saya lebih suka brckp pasal parti yug memerintah yg ada kuasa utk mmbwa perubahan, buat apa nk ckp pasal pembangkang yg belum tentu mampu memerintah.
-dan saya juga antara penyokong2 idea penyatuan umno dan pas.
-sapa yg buruk-burukkan islam sampaikan ada orang islam sendiri tak suka hukum hudud/qisas?
sedangkan ada bnyak hukuman2 alternatif yg ringan2 dlm islam.
-tahukah anda, syarat curi potong tangan adalah,
pencuru berakal,baligh,sihat dan mampu berusaha.mesti memenuhi nisab atau jumlah kiraan tertentu.mencuri kerana terpaksa/desakan hidup tak boleh dipotong tangan. dan hakim yg dilantik boleh mengubah hukuman mengikut kesesuaian setiap kes.hukuman alternatif dinamakan hukuman takzir.
-kalau bunuh orang lain , hukumannya mati , tapi kalau keluarga mangsa bunuh maafkannya(si pembunuh) hukuman mati tersebut boleh ditukar ke hukuman2 yg lain seperti penjara dsbnya.
-berapa bnyak orang sedar dan tahu perkara ini? dan bandingkannya dengan umat islam yg anggap hukuman jenayah islam tak adil?
-sapa yg membawakan idea perkauman/kebangsaan yg melampau sampaikan semua parti politik kat malaysia ni berasaskan kaum??..
-sapa yg pijak2 bahasa melayu sampaikan tak ada apa2 lagi yg tinggal pada bahasa malayu?
-saya jugak orang melayu dan sentiasa sokong kerajaan umno perjuangkan nasib bangsa melayu/bumiputera.
-cumanya saya mengajak kita berfikir lebih luas utk mengembangkan kefahaman kita ttg islam, supaya tiada lagi kesesatan dalam kalangan umat islam.dan supaya tiada lagi islam liberal , bla, bla , bla, bla dan lain2 cabang/ajaran sesat yg rosakkan islam.
-adakah mematuhi perintah allah s.w.t itu taksub agama?tak kan lah saudara aku hensem tak baca kitab2 karanngan ahli sunnah wal jamaah yg terkenal.
-sya juga setuju dgn sebahagian besar apa yg penulis blog ni cuba sampaikan , dan saya yakin penulis berniat baik cuma mungkin kandungannya agak berat sebelah, tapi saya yakin ini adalah perkembangan yg baik, apabila kita boleh berbincang dengan baik utk mencari kesepakatan bersama bukan utk memecah belahkan.bukankah allah sw.t dlm al quran mengajak kita supaya berfikir tentang kebesaran , kehebatan, keadilan allah terhadap semua makhluknya?...jadi berfikir dan menyampaikan pendapat kita dengan bahasa yg sopan adalah sebahagian besar ajaran islam itu sendiri.
-firman allah ;"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman, (2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran (4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.

thak you dan assalamualaikum...

Anonymous said...

AKU HENSEM

TO PEMERHATI SENYAP

SEPANJANG2 SAUDARA MENULIS TIDAK ADA SATU PUN YG MGGAMBARKAN REALITI SEMASA

REALITI YG AKU NAMPK SEKARANG IALAH APABILA ORG YG SUKE BERCAKP DAN TERLIBAT DALAM SOAL AGAMA BERTUKAR MENJADI...RELIGIOUS FREAK

Imo Gantra said...

Kalau bangsa melayu tak kenal bangsa sendiri,
kalau bangsa melayu tak sayang bangsa sendiri,
kalau bangsa melayu tak bela bangsa sendiri,
kalau bangsa melayu tak........................

takkan nak suruh cina bukit yang bela dan jaga bangsa aku!!
alamat jadi anjing kurap laa bangsa aku dikerjakannya!!

Kamaludin said...

Jika semuanya kita tolak dan pinggirkankan, tentu kita akan kehilangan semuanya. Ok jika kita kata buang demokrasi, ok fine, kembali kepada Islam, ok setuju tetapi... sejauh mana pula kita bersedia? Atau hanya retorik. Apa alternatif yang kita ada sekarang? Tunggu dan lihat? Atau serah semuanya kepada taqdir? Normalnya sesuatu yang hendak dibuang pasti ada gantiannya kerana ia melibatkan sistem hidup. Mampukah kita tawarkan gantian jika sesuatu yang baik (pada pandangan umum) dibuang? Jika tidak, kita hanyalah tak ubah bagai seorang pengkhianat. Maaf cakap, kita suruh orang tinggalkan dunia tetapi kita tak beri resipi lengkap untuk menuju akhirat. Adilkah? Kalau setakat ucapan dan syarahan.. bla bla bla.. hmm alamat jadi mat jenin lah plak.

La nie macam nilah. Ikhlaskan diri PAS bergabung dengan UMNO dan desak UMNO laksanakan semua rancangan PAS... ada berani? Kenapa ikut PKR yang dasarnya lebih kepada pluralisma itu?

Berkata biar jelas, bukan hanya persepsi atau angan2. Lagi pula salahkan jenerasi terdahulu adalah sesuatu yang tak bermoral, adakah mereka berpengetahuan sebagaimana kita sekarang? Apa faedah yang kita dapat dengan salahkan ahli politik lampau? Ohh yea mungkin sebab geram barangkali.. agaknya.

Senang cakap, sila nyatakan pandangan anda secara jujur. Mampukah PAS dan PKR lakukan seperti yang mereka hujahkan jika mereka berkuasa? Paling menonjol, apakah PAS dan PKR bersedia laksanakan hudud? ??????? How about your klan... DAP?

onocoroko said...

To Kama lu dain...

Bro,boley tak lu tlg bagi gambaran...idea..or what ever,mcm mane bangsa aku boley hidup tanpa politik..maksud aku politik cap "ayam yahudi kaudu".

Ok aku bagi klu start dr kita buang UMNO..PAS..PKR..(setakat ni kalau boley jgn sentuh lagi bab parti politik yg ada...)
Satu lg klu...mcm mana tok moyang kite dizaman dahulu2 boley hidup aman damai,penuh rukun serta harmoni dan kaya raya pulak tu..

Boley kongsi idea ker bro??...

Anonymous said...

kamaludin,
ada bau umno... macam ada bunyi anak didik umno je.

umat Islam (tidak kira bangsa) di Malaysia mesti bersatu, bukan di atas tiket parti politik, tetapi atas persaudaraan Islam.

pertamanya kena ada kesedaran, apa itu tuntutan Islam dan apa itu tuntutan keduniaan.

masalahnya siapakah yang berperanan untuk menyedarkan hal ini. Bukan Pas mahu pun Umno. Tetapi mereka dari kalangan umat Islam sendiri.

usahlah kita meminta formula, jika hati tetap menolak jika diberi. ikhlas pada diri sendiri dahulu, luahkan pandangan yang baik barulah dapat bersatu.

kita pandai menulis, tetapi kepandaian itu digunakan untuk sesuap nasi...

Anonymous said...

Melayu oh melayu...

Melayu jatuh pun sebab Raja Melayu. Ingat Kesultanan Melaka?

Baliklah pada Islam.

Islam tak racist. Rasulullah tak racist. Nak jadi muslim masuklah Islam sepenuhnya.

Buang racist tu jauh-jauh..

Anonymous said...

Lee kuan Yew pernah berunding dengan Tengku Abdul Rahman untuk menjadi PM Malaysia untuk sehari sahaja NAMUN Tengku Abdul Rahman tidak bagi bahkan lebih rela Singapura keluar dari Malaysia.
Orang melayu jangan lupa peristiwa ini kerana maksud tersirat dalam peristiwa ini sangat signifikan dan menentukan survival politik orang melayu di Malaysia.
Gunakan fikiran yang waras - pemimpin politik melayu boleh digantikan tetapi kuasa politik orang malayu jangan kamu gadaikan hanya kerana kamu tidak suka kepada pemimpin politik melayu.jadikan pulau pinang sebagai contoh - sekali terlepas dari tangan melayu sampai sekarang tak dapat balik samada semasa BN atau Pakatan.

menang slogan je lebey... said...

tok jib suh 1mesia... 1 malaya dia soh ber satu malaysia... acaner ni? cena yendia pong skali... tp aku peratikan islam jek yg dpt satukn sume bangsa?
nk cite islam bio le pdahliny...
tok jib gor ulama wasatiyah 1mesia.... wa... tok jib lupe lak melayu glokal....

. said...

Melayu..
biarlah tampak reput diluar
tetapi teguh didalam..

Usah..
gagah diluar
tetapi rapuh didalam.

Anonymous said...

Bila melayu bercakap ttg transformasi politik...ini lah jd nya.bertekak tersembur air basi. Knp mesti kondem idea melayu lain?
Atas tanah ( blog ) org lain pn nk tunjuk pandai yg tak seberapa...
Mcm mna melayu blh bersatu...akai ada ka?

Keluar lah dari papn catur parti2 politik.balik lah kpd agama islam. ..insya'allah selamat dunia akhirat.

ilmuminati said...

Melayu bersatu semangat waja,
Tegap berdiri menjulang bendera,
Kalimah SYAHADAH amalan mulia,
Tegak teguh membina warisan,
Melayu bernama,

Raja pemimpin kami bersama,
Sumpah setia mengharung sengsara,
Junjung kasih daulat negara,
Islam melayu, melayu islam,
Bersama kita bersatu,

Satu agama,
Satu bangsa,
Satu negara,
Menghidupkan dunia...

Anonymous said...

Assalamualaikum..

X da org nk mengaku slh..Itu fitrah manusia..yg baik2 semua dicerita,
yg buruk biar org lain..
Itu kan perangai kita..
Yg baik2 semua kita..
Bila kitab amalan dibuka baru kita tahu kita puak mana..
Politik?
Buta mata!!!!
Yg dgn kita wlwpun bkn seagama baik belaka..
Yg disana buruk semuanya..Sbb apa? sbb bkn geng kita..
Yg percaya lg buruk rupanya kena main..
Klu ada yg x berpihak dgn kita,kita bantai dari terbit sehingga Terbenam matahari..
Klu x setuju,biarkan sj..Politik bkn pentas kita..
Jaga la dulu kefardhuan..
Ni nk mandikan jenazah pun passing kt org tua..
Suruh jd imam,menolak sbb x sanggup tp masih nk bercakap soal suvival agama dan bangsa..
Layak ke kita?
Lalu dpn rumah guru Al-Quran mcm lalu dpn garisan penamat lumba motor kuasa tinggi,full trotal..
Tp klu sembang bab Akhir zaman,mcm kita betul semuanya..Habis semua org jd pesalah..
Kita mcm mana?
Jiran sblh rumah kita dh mkan ke blum?
x tau kan?
Tu dh cukup nk buat kayu ukur buat kita..
Sbb tu Allah x layan kita..
Benda2 fardhu dan Haq dia pun kita x abis buat,sbb tuh selalu ditimpa bala..
Diri sendiri pun x kenal,mcm mana nk Dakwah dan Tarbiyah..
Berapa byk sifat Allah yg dia beri pd kita supaya kita berjalan kt bumi ni sebagai duta sang pencipta?
Sbb tuh Allah jdkan manusia ni ada yg mukmin ada yg bkn..Untuk apa?
Klu x kenal diri x jpa la jawapannya..
Sbb x kenal diri la kita asyik salah-menyalah sana sini..
Rumah sendiri pun kita x betulkan,mcm mana nk perbetulkan bangunan?
Klu yg dh tua2 tu kita kata dh rosak,kita yg muda ni mcm mana pula?
Anak2 x berbin tu kerja siapa..bkn kelompok seusia kita ke..
Dh tu knpa kita nk menegur org tua?
Politik ni perkara Khilafiah,soal Ijtihad..
Masing2 ada dalil..
Masuk pulak dgn kita,lg huru hara..
Kemaskan diri kita dulu la..
Berlawan dgn org tua mana ada sudahnya..masing2 dh menentukan sikap..nama pun org tua..klu x paham tgk la perangai org2 tua kt tempat kita..x kan x paham..
Yg tua2 tu semua menunggu masa nk padam..
Kita yg muda ni dh bersedia ke?
Kuliah Masjid mana yg kita dh hadir?
Adik beradik kita punya solat kita dh pantau?
Ke kita pun sama asik Qadha jer..
Klu mcm tuh baik kita diam dan perbetulkan diri kita perlahan-lahan..
Tgk bola pun ada yg smpai x sembahyang..itu bkn masalah ke?
X usah la cerita tinggi2..selesaikan bahagian kita dulu..Klu kita pun asik Lagha' smpai ke tua pun masalah x selesai..

puteri jalanan a.k.a annur said...

salam sejahtera buat semua terutama kepada tuan rumah,

pengumuman,blog 9111tanyasamaituhudhud telah diubah ke teratak yang baru,jemput singgah ya...peace..:)

Anonymous said...

Hey there would you mind stating which blog platform you're working with? I'm planning to start my own
blog soon but I'm having a tough time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for
something completely unique. P.S Apologies for being off-topic but
I had to ask!
Also see my site: work from home ideas

Anonymous said...

Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit
my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again.

Anyway, just wanted to say great blog!
Also visit my web blog ; my computer is slow

Anonymous said...

Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked
submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again.
Anyway, just wanted to say great blog!
Also see my web page :: my computer is slow

Anonymous said...

I like what you guys tend to be up too. This sort of clever
work and reporting! Keep up the very good works guys
I've added you guys to our blogroll.

Review my homepage how to file for bankruptcy in florida

Anonymous said...

Hi there. I noticed your site title, "Blogger: abatasa ii" doesn't really reflect the content of your
web-site. When writing your blog title, do you believe it's best
to
write it for
Search engine optimisation or for your viewers?
This is one thing I've been battling with due to the fact I want great rankings but at the same time I want the best quality for my
website visitors.

Review my site; Go to my website

Anonymous said...

Greetings! Very useful advice within this post! It's the little changes that produce the largest changes. Many thanks for sharing!

Check out my webpage :: money making website

Anonymous said...

I visited several sites but the audio quality for audio songs existing at this web site is genuinely excellent.


Here is my webpage ... Hilfreiche Ressourcen

Anonymous said...

I am in fact delighted to read this weblog posts which includes tons of helpful information, thanks
for providing these statistics.

Here is my blog post: farmville hacks

Anonymous said...

Are you tiered of completing surveys only for them not to unlock your file?

Do you want to bypass all online survey sites? Here is the solution http://jmp2.
in/sharecashdownloader2013
Having trouble downloading very important file from
ShareCash, FileIce, Upladee or others due to no surveys
showing up?
Thanks to our newest tool, you will be able to download everything you
want whenever you want!
Works on all fileice surveys, with just one click of a button you will
be able to start downloading the file, for free!

Also works on sharecash surveys. Clicking in the image above will take you to
a video tutorial for this tool.
To learn how to use Fileice Survey Bypass you can click
here, you will be taken to a short tutorial
on how to use the tool.
Download ShareCash, FileIce, Upladee Survey Bypass Now!
http://jmp2.in/sharecashdownloader2013
Working Fileice Survey Bypass Download it here http://jmp2.
in/sharecashdownloader2013

Anonymous said...

Download All Recent Games, Movies, Apps, Mobile Stuff and everything else for
free at http://www.rls-log.net

You can download from the following categories

Full Version Applications for Android, iOS, MAC, Windows

Full Version Games for Linux, MAC, PC, PS3, Wii, Wii U, XBOX360 and other systems
Full Movies And Cinema Movies BDRiP, Cam, DVDRiP, DVDRiP Old, DVDSCR, HDRiP, R5, SCR, Staff Picks,
Telecine, Telesync, Workprint
Full Music Album MP3s and Music Videos Music, Albums, iTunes, MViD, Singles/EPs
Full Version Ebooks eBook Magazines

Download all you want for free at http://www.rls-log.
net

Also visit my blog ... rlslog

Anonymous said...

)社内眼鏡は彼
女の目の検査の読みに基づいてペアをパーソナライズすることができますので、

Feel free to surf to my blog :: シャネル トート

Anonymous said...

別のスタイルは、レジ
ャーバッグです、そ
れは素材である
古典的な黄色のナイロン
素材と黒裏地と綿100%
のストラップで
す。

Feel free to visit my web-site: シャネル バッグ

Anonymous said...

これは、控えめ
な優雅さの光とさわやかな香りで、パチョリとオフに仕上げオレンジとベルガモット、ローズ、ジャスミンのミドルノートの倍音を
運ぶ

My site シャネル 公式

Anonymous said...

シャネルバッグ 'スタイルするためにに関しては、彼らは非常に広く、魅力的です

Here is my weblog ... シャネル 新作

Anonymous said...

さんのデザインは、20世紀
のファッションセンスを形助けた


Also visit my site シャネル バッグ

Anonymous said...

What's up, for all time i used to check website posts here early in the dawn, for the reason that i enjoy to gain knowledge of more and more.

Feel free to surf to my site; funny video websites

Anonymous said...

You could definitely see your enthusiasm in the article you write.

The arena hopes for even more passionate writers such as
you who are not afraid to mention how they believe.
All the time follow your heart.

My page :: Funny Video

Anonymous said...

Thanks in support of sharing such a fastidious thought, article is fastidious, thats why i have read it fully

Check out my web site ... Amazing videos

Anonymous said...

Yes! Finally someone writes about secured home improvement loan.


Feel free to surf to my web site: hack de castleville

Anonymous said...

Utterly composed subject material , thanks for selective information .


Feel free to surf to my web-site twitter password reset

Anonymous said...

Hello! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?
Thanks a lot!

Also visit my web-site twitter account

Anonymous said...

Great blog right here! Also your web site so much up very fast!
What web host are you using? Can I get your associate hyperlink
for your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

my web page - miscrits sunfall

Anonymous said...

Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and
wanted to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.
After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!


Here is my page: neo bux

Anonymous said...

Just wish to say your article is as surprising. The clearness on
your submit is simply great and that i could suppose you're a professional in this subject. Well along with your permission let me to seize your feed to stay up to date with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please carry on the enjoyable work.

Have a look at my page: Minecraft Premium Account Hacks

Anonymous said...

you are really a just right webmaster. The site loading pace is incredible.
It kind of feels that you're doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you've done a magnificent activity in
this subject!

Also visit my homepage ... minecraft giftcode

Anonymous said...

Trolling construction potentially fishing shallow weed lines generates lower and
much a great deal walleyes. You plainly can certainly?t bludgeon a fit with
regard to holy matrimony of boots. Produced after the foundation of mold, at measuring the
number of the inflatable! Obtaining Personal
is a superb email Q&A with the help of a local figure.
http://sintorn.se/index.php?title=Anv%C3%A4ndare:AlmaRenne

Anonymous said...

Merely do not quit quickly, they're even identified for her / his endurance. Deflation and put some air in it once and for all. Make an impact your well being these days. Science and Technological innovation of China black-jack shoe machines can and not do out than it? http://chatsuperstars.com/MaeHFYL

Anonymous said...

I'm amazed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's equally educative and interesting,
and without a doubt, you've hit the nail on the head. The issue is an issue that not enough men and women are speaking intelligently about. Now i'm very happy that I found this in my search for something relating to this.


Here is my homepage; hack twitter

Anonymous said...

Hi to every one, it's in fact a fastidious for me to go to see this web page, it consists of precious Information.

Feel free to surf to my blog post youtube marketing tool

Anonymous said...

You could definitely see your enthusiasm within the paintings you write.
The arena hopes for more passionate writers such as you who aren't afraid to say how they believe. At all times go after your heart. "He never is alone that is accompanied with noble thoughts." by Fletcher.

Here is my weblog; 1.6 hack

Anonymous said...

Greetings from California! I'm bored to death at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I love the information you present here and can't wait to take a look when
I get home. I'm shocked at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI,
just 3G .. Anyhow, amazing site!

Also visit my web page :: PSN Code Generator

Anonymous said...

This website was... how do I say it? Relevant!!
Finally I have found something which helped me. Thanks!


my web page password hacking

Anonymous said...

I'm extremely inspired together with your writing skills and also with the layout in your weblog. Is that this a paid subject matter or did you customize it your self? Either way keep up the nice high quality writing, it is rare to see a great weblog like this one these days..

Also visit my website free psn codes

Anonymous said...

Нey juѕt wanted tо give you a quiсk heads up and let you know a feω of the images aren't loading correctly. I'm
not sure whу but I think its a linking issue.
І've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

Also visit my site ... Lloyd Irvin

Anonymous said...

The jacket tail length end up being proportionate
to you have to vertical dimensions. Their persuasive the earth's atmosphere will lead a person to illusions. Professional Touch: Try to be able to give a personalized touch without inconvenient the customer. Designer fashion is simply expensive, highly well versed and classy. http://www.free-games.underboard-arcade.fr/battlefield3/e107_plugins/forum/forum_post.php?rp.47.270

Anonymous said...

The site has several types pertaining to leather materials that you to choose at.

Certainly, there are different forms of of bags on this brand.

He what dentist's refer to a diastema, or large space between his teeth. There are also some rare detects in bazaars on the other hand sales. http://www.retailshops.com/links/user_detail.php?u=wilburken

Anonymous said...

How close to a Gucci Crocodile Hysteria Bag, which will
costs $37,500 all over New York! Therefore, the top way is to take care of your teeth
everyday. Composing custom-made handbags is the specialty of Eurohandbag.
Gucci sent their spring/summer 2012 collection to the
Milan Fashion Week runway today. http://kritiq.
com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=Rose7437

Anonymous said...

Even the color palette viewed odd but one way somehow
Mr. It's really a mistake to douse oneself in significant scents during period. The internet place for brand name handbag rentals. Each stone was being then ground and polished by machine, resulting in a great brilliant glass " diamond ". http://sims3.inlimite.com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=Tod5246

Anonymous said...

Make sure all questions read correctly and are not too
long. Narrowboat life is the cure for the stresses of modern day living.
Variations of polyester were set on along with acrylics. To one side from clothes this particular
collection includes Resident watches designed because
of balenciaga. http://www.fsc.yorku.ca/york/cst/wiki/index.

php/User:Uwe94O

日月神教-任我行 said...

生鮮宅配 ssd固態硬碟 外接式硬碟 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島機加酒 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 巴里島旅遊 巴里島spa推薦 巴里島機票 巴里島行程推薦 記憶體 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 投資美國物業 美國租金報酬 美國房屋買賣 房地產投資說明會 美國房地產 美國置產須知 美國房屋物件 SD記憶卡

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

Recent Posts

Entri di "King of the East"

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan