Friday, March 19, 2010

ASALAMA agama baru HALALKAN ARAK?

 
Cabaran semakin ganas ketika umat menghadapi ancaman iblis, dajjal dan sekutunya.  muncul pula agama serpihan menyongsang yang cuba meracuni sisa-sisa iman.  ujian pada akhir zaman ini amatlah berat untuk dihadapi oleh golongan mukminin apatah lagi para muslimin yang ratanya tidak kukuh imannya.  huruhara sosial dan kejahilan telah menggugat keharmonian dan kesejahteraan kehidupan manusia.

kini muncul agama asalama. kefahaman baru yang mendakwa membawa agama nabi Ibrahim as.  menafikan ajaran rasulullah saw sebagai agama akhir zaman.

dibawah ini adalah rencana dari blok ksz=associate yang membincangkan perihal ini.

SATURDAY, MARCH 13, 2010


 dari laman KSZ associate

BERFIKIRLAH SECARA WARAS

Artikel kali ini, kita berehat sebentar untuk menjadikan minda lebih segar sebelum meneruskan perbincangan tajuk terdahulu. Sepanjang minggu lalu, kami juga banyak meluangkan masa melawat ‘blog meragukan’ untuk melihat topik-topik dan isu-isu yang diketengah dan dibincangkan.

Manakala topik-topik yang dibincangkan di ‘blog-blog Muslim friendly’ (penulisan yang tidak menimbulkan keraguan) pula, kita tidak akan ulas di sini. Kami sentiasa menyokong mereka semua.

Satu sisi yang ingin diajak semua amalkan dalam artikel kali ini ialah berfikir secara waras berlandaskan hukum dan akidah Islam supaya kita TIDAK melakukan sesuatu pentaakulan atau pentafsiran yang menyebabkan kita tersasar daripada pelukan iman.

Sesebuah penerokaan pemahaman memerlukan kita berfikir secara waras, kesilapan serta kecelaruan berfikir sehingga mewujudkan insiden ‘tersalah faham’ atau ‘tersesat kefahaman’ akan memusnahkan diri kita sendiri. Padahnya juga buruk sekali.

Juga, kita tidak wajar taksub dengan sesebuah teori kerana ia belum pasti benar dan tepat. Sebaliknya kita harus kembali merujuk kepada sumber Islam iaitu al-Quran dan al-Hadis bagi mencari jawapan yang sebenar, serta merujuk kepada para ilmuwan dan alim ulama bagi mendapatkan penjelasan supaya nikmat iman yang kita nikmati sentiasa berada dalam keadaan terpelihara serta tidak tersesat jalan dalam rimba konspirasi.

Dalam mencari jawapan terhadap sesuatu perkara yang dilihat seperti ‘ada yang tidak kena’ atau cuba membongkar maksud sesebuah konspirasi, keadaan kita pada masa itu sama seperti berada di tengah rimba iaitu ‘rimba konspirasi’ yang penuh dengan binatang-binatang buas.

Dalam sebuah rimba yang baru diteroka, tiada laluan (jungle track) disediakan untuk memudahkan kita mencari jalan keluar, hanya ilmu yang cukup sahaja akan dapat membantu kita mencari jalan keluar dengan selamat. Jika kita terus tersesat dalam rimba, pastinya ada risiko akan dibaham binatang-binatang buas.

--
Berikut adalah topik-topik yang menarik perhatian dan kita akan bincangkan secara ringkas di sini. Umum pembaca yang kerap melawat blog-blog konspirasi mengetahui nama Mahadaya yang menyebarkan fahaman yang bertentangan dengan akidah Islam.

Kami akan menjawab satu topik sahaja supaya Mahadaya dapat berfikir secara waras dan menilai semula terhadap semua fahaman yang dianutinya.

Akal perlukan kasih sayang Allah supaya ia terus berada dalam
landasan kewarasan yang sepatutnya. Jagalah akal & jagalah
hubungan dengan Allah

Salah satu perkara yang disentuh Mahadaya ini ialah mengenai hukum meminum arak. Bagi kita sebagai umat Islam, arak secara jelas tergolong dalam perkara yang diharamkan sebagai salah satu daripada dosa besar. Kita petik pernyataan atau dakyah songsang yang ditulis di blog Mahadaya yang cuba menghalalkan arak:

1.     Arak/Minuman Keras
Didlm al quran, tuhan menyatakan sekiranya kita hendak bersolat janganlah kita dlm keadaan mabuk sehingga kita sedar apa yg kita ucapkan. Sekiranya kita minum minuman keras jangan sehingga kita lupa kpd tuhan. Jadi, di dlm firman tuhan, tiada menyebut arak itu haram. Apabila tuhan tidak berfirman arak itu haram, bagaimana pula ada agama yg mengharamkannya? Jelas inilah peraturan2 yg di tambah atau diada2kan manusia malah manusia bertindak menghukum manusia yg minum arak. Dapatkah kita mencari hukuman bagi peminum arak di dlm al quran? Sudah tentu tiada hukum di dlm al quran kerana ianya sesuatu yg dibolehkan oleh tuhan. Memperkatakan ttg isu ini menunjukkan kesederhanaan yg dituntut oleh tuhan dan jgn berlebih2an di dlm agama.
Arak mempunyai beberapa manfaat jika diambil secara sederhana diantaranya ialah menambah tenaga dlm badan, menguatkan tenaga batin supaya dpt memuaskan isteri dan membuka minda subconcious. Jadi, apabila manusia mengharamkan arak, maka terdpt beberapa masalah yg timbul diantaranya manusia gagal memenuhi tuntutan nafkah isteri seterusnya menambah bilangan perhubungan luar nikah antara isteri orang, manusia mencari kenikmatan dgn mengambil dadah yg lebih besar mudharatnya dan bangsa menjadi umat yang lemah dari segala segi. – Dipetik dari blog hasil tulisan Mahadaya dalam entri bertajuk Agama Tuhan VS Agama Manusia.

Nasihat kami, hasil fahaman itu tiada faedahnya kepada umat Islam yang menjaga imannya. Jauhkan.

Jawapan kami kepada Mahadaya:

Dalam al-Quran, disebut dengan jelas mengenai hukum arak, baca dan fahami ayat di bawah.

Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: "Dermakanlah - apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir” (Quran, al-Baqarah: 219)

Hai orang-orang yang beriman, bahawasanya arak , judi, (berkorban untuk) berhala dan bertenung (bertilik nasib)itu adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan, sebab itu hendaklah kamu meninggalkannya semoga kamu beroleh kejayaan”. (Quran, al-Maidah: 90)

Sesungguhnya syaitan termasuk hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran khamar (arak) dan judi itu dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti? (daripada melakukannya)”. (Quran, al-Maidah: 91)

Benarlah adalah kata-kata Allah di dalam Quran yang dipegang oleh umat Islam.

Mungkin Quran Mahadaya tidak sama dengan Quran Islam yang selalu dinafikannya. Tetapi berdasarkan pemerhatian, Mahadaya sebenarnya merujuk kepada Quran yang sama. Sungguh keliru manusia itu. Mahu saja aku berjumpa dengannya dan melihat adakah wujud syaitan di belakang kepalanya atau sedang memeluknya.
--

Dalam surah al-Baqarah ayat 219, Allah secara jelas memerintahkan manusia supaya meninggalkan arak. Allah juga menjelaskan bahawa dosa yang diperoleh daripada perbuatan meminum arak itu adalah dosa besar dan ukuran dosa besar itu melebihi manfaat. Dan, Allah juga memerintahkan manusia berfikir mengenai larangan-Nya dalam ayat tersebut.

Dalam surah al-Maidah ayat 90 dan 91 pula dijelaskan bahawa arak itu adalah perbuatan syaitan (musuh manusia paling nyata) dan memerintahkan manusia supaya meninggalkannya. Allah juga memerintahkan manusia supaya berfikir dengan pertanyaan kepada manusia melalui baris ‘Apakah kamu tidak mahu berhenti?’ Jika arak itu perbuatan syaitan yang memusuhi manusia, wajarkah kita ikut?

Arak itu jelas haram.

Kita lihat pula tanggapan orang Melayu dulu kala mengenai arak dengan mengatakan arak itu adalah ‘air kencing syaitan’. Kunci di sini ialah ‘air kencing’. Kita lihat pula proses pembuatan arak melalui penapaian, dan fikirkan secara waras. Nenek moyang orang Melayu ternyata bijak dan berpengetahuan, tamadun ilmu orang Melayu ternyata tinggi.

Penjelasannya, arak dihasilkan dengan cara penapaian iaitu memeram manisan buah atau bijirin (biasanya anggur dan barli). Malah, semua jenis makanan boleh diproses menjadi arak melalui penapaian yis. Dalam proses penapaian, yis atau yeast atau juga disebut ragi ragi digunakan. Yis ialah sejenis hidupan kekulat yang menjadikan gula sebagai makanannya.

Sel yis

Yis digunakan untuk membolehkan proses penghasilan alkohol berlaku secara semulajadi. Bagaimana alkohol terbentuk? Lihat proses biologi ini, yis akan bertindak memakan semua jenis gula (laktosa, sukrosa dan sebagainya) yang terdapat dalam tekstur makanan, buah dan bijirin yang diperam bersamanya. Tak perlulah diterangkan proses membuat arak secara terperinci.

Sepanjang proses itu berlaku, yis yang merupakan organisma hidup itu akan menghasilkan air kencing yang dinamakan sebagai alkohol dan memabukkan. Yis akan makan gula sambil kencing.

Selepas semua gula habis dimakan oleh yis, maka proses penapaian akan terhenti dan cecair yang wujud dalam pemeraman itu terdiri daripada alkohol yang akhirnya akan membunuh yis itu sendiri. Apabila berkaitan air kencing, maka ia secara automatik adalah najis. Yis juga akan mati apabila terendam dalam air kencingnya sendiri kerana keracunan. Yis juga akan mati disebabkan produksinya sendiri.

Mahadaya, kamu sanggup minum air kencing? Kami andaikan kamu akan jawab, ‘minum sikit tak memabukkan’.

Kami balas jawapan anda, cuba kamu minum air kencing rakan kamu, “ala...minum sikit tak mudarat pun..” bolehkah begitu? Berfikirlah secara waras. Kami ikhlas menegur.

Mungkin juga fakta ini akan dipertikaikan dengan mengatakan bahawa fakta sains itu adalah rekaan Yahudi yang mahu menyesatkan manusia. Realitinya, tidak semua perkara itu mempunyai unsur atau agenda konspirasi.

Allah melalui kata-kata-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 219 yang menyentuh hukum arak, juga memerintahkan manusia berfikir mengenai ayat itu. Kami sebagai hamba Allah dan umat Islam, sudah cuba bantu anda berfikir...maka berfikirlah secara waras.

Bagaimana pula dengan roti kerana membuat roti juga guna yis?

Melalui proses membuat roti, yis tidak menghasilkan air kencing, tetapi yis bernafas seperti biasa dan juga kerana yis tidak meminum air gula dalam gumpalan tepung. Iaitu yis menyedut oksigen dan membebaskan karbon dioksida sama seperti kita, yis tidak kencing dalam doh roti kerana ia tidak minum dalam tekstur tepung yang tiada cairan, sebaliknya ia bernafas sehingga menghasilkan gelembung udara yang akhirnya melembutkan doh roti. Ketiadaan gula dalam tekstur tepung juga menyebabkan yis tidak kencing.

Kandungan karbohidrat (termasuk dalam tepung) juga tidak dapat diproses menjadi gula apabila berada di luar tubuh manusia. Semasa proses pembakaran roti pula, yis akan mati disebabkan ketinggian suhu. Maka proses yis menghasilkan air kencing tidak pernah berlaku dalam kes pembuatan roti.

Sekali lagi kami nasihat kepada semua. Berfikirlah menggunakan akal, bukan dengan nafsu.
--

Setiap fahaman yang kita baca, perlu dikaji dengan sempurna berpandukan al-Quran dan al-Hadis serta kesepakatan ulama. Untuk menuntut ilmu, kita harus mempunyai guru yang berilmu tinggi dan ilmunya itu pula harus diiktiraf oleh badan-badan yang menguatkuasakan hukum Islam.

Ia sebagai langkah supaya kita tidak mudah terpengaruh, terpesong atau mempercayai sesuatu fahaman secara membuta tuli. Jika sesuatu fahaman itu selari dengan kenyataan al-Quran, al-Hadis dan fakta sokongan yang lain, maka ia boleh dipertimbangkan untuk dipercayai.

Al-Quran sentiasa selari dengan fakta semasa, tetapi tanggapan itu kurang tepat secara dasarnya. Paling tepat ialah fakta semasa sentiasa selari dengan fakta al-Quran. Al-Quran tidak perlukan sains kerana ia sendiri bersifat saintifik, sebaliknya sains lebih memerlukan al-Quran kerana sains tidak dapat berkembang tanpa petunjuk daripada al-Quran.

Maka dengan itu, rujuklah al-Quran jika ingin benar mahukan sesuatu jawapan. Islam memiliki segala jawapan yang membebaskan kita daripada segala penyakit kekeliruan. Bersederhanalah.

Perkara ini ditulis demi kesejahteraan bersama, bukan untuk menempelak sesiapa. Semoga niat usaha ini dinilai sebagai amalan soleh dan diredhai Allah.

Mohon maaf jika terkasar bahasa.

- ikhlas dari The ASSOCIATE
(Associated to Ummah)

15 comments:

Anonymous said...

Salam saudara abatasa...

bagus usaha anda... teruskan lagi...

InsyaAllah saudara dapat follow blog tulisan saya... saya baru sahaja melancarkan sebuah blog baru dengan kerjasama rakan saya...

http://bradokapak.blogspot.com

maaf ya kalau blog tak secantik awak punya... baru lagi... :)

terima kasih
-Orang Gombak

.. said...

Waalaikum salam, terima kasih saudara kerana singgah disini.

Saya sedang buat beberapa trial, masih belajar lagi nak susun blog ini. trial and error. hahaha.

Saudara punya rencana kira mantap, tahniah.

Anonymous said...

salam..

nak tanya satu soalan.

macamana pula dengan tapai yang dibuat dari pulut atau ubi kayu yg biasa dibuat mak2 masa raya dan dijual di kedai2..

apa statusnya? dari dulu lg sy makan ni..huhu

Anonymous said...

A pеrson nеcessarily lenԁ a hanԁ to make sегiously articles ӏ'd state. This is the very first time I frequented your website page and so far? I surprised with the research you made to create this particular post incredible. Excellent process!
Also visit my blog quick loans for bad credit

Anonymous said...

Excellent post! We are lіnkіng to thiѕ greаt cоntent on
our ѕite. Kеep up the great writing.
My site quick loans

Anonymous said...

The Tried-And-True: Generating hard cash In transactions Via SMS arsenal Todrilling For Payday needs Even With Bad credit entry pocket-sized PaydayReliant S E-Sense Online payday loan second citation Cards Bad acknowledgment -gizmo Rebates fictile And ornamental operating theater ESPN fiscal Aid negotiationrate of flow Solution How To compute Working
Capital Problem Via Pigslanded estate - What You Want When It Comes
To nautical

Anonymous said...

My relatives always say that I am killing my time hегe
at net, hоwever I knοw I am gеtting
exρerience evеry day by reading such good аrtiсlеs.


Herе is mу ωeb-site :: payday loans

Anonymous said...

Spot on with this writе-uр, I ѕeriously believe thаt thiѕ amazing sіte nеeds muсh more
attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

Also visit my webpage - payday loans

Anonymous said...

WOW just what I was looking for. Came here by searching for blog

my website :: Highly recommended Site

Anonymous said...

This websіte truly has all of the іnfo I ωаnted
concerning this ѕubject аnd didn't know who to ask.

my web page - payday loans

Anonymous said...

Nice blog hеге! Αlso your ωеb site loaԁs up fast!

What web hoѕt are you uѕing? Can I get yоur аffilіate linκ to your host?
I ωiѕh my wеb ѕite loadеd uр aѕ quickly aѕ yours lοl

Also νisit my ωeb-site payday loans

Anonymous said...

This price a period of time. For most people positive change being
that, centrifugal ejection all types of berries juicers carry slanted views with regards to all of its carrier.
A single more really important concept by retrieving cancer malignancy people
today is that clean veggie juice hot beverages can help raise
the body's defense mechanisms and therefore eradicate toxins their body has recently found for chemo.

Also visit my web page ... best blenders

Anonymous said...

Literally gave them permission using a pump associated with full of health-creating moisture, you will earn certain additionally
wanting a good deal for some time, long wounding... Your
system causing this is that this less time makes other
calcium deposits as well vitamins to live from a beverage due to a absence of surroundings bubbles.
It's usually essential that you be aware of how much mixer package is roofed. Another major options living rooms Lend a hand to KFC3100ER filled with efficient ice-chopping blades plus assure. This monitors could be prolonged lasting metallic.

My web page - best blender reviews

Anonymous said...

Occurring new services as well as a technologies already in the market, individuals regardless aren't able to find everything that are able to do a more satisfactory job with joining solids yet liquids efficiently and quickly. Greatest food processor or blender requires a steeper horsepowered engine that is at least Five w or more most typically associated with drive is necessary to variation all the ingredients directly to thinner contexture active in the smoothie. Personally i tend to recommend locating Breville Veggie juice Features. I actually fell in love with buying whole milk moreover seo at the shop nevertheless I found what is the news research on what a great deal grosse destructive options find themselves in each of our products Lately were unable to have it any longer. When they experience slow transfer speeds, ready grow greater variety of pulp-rich power featuring not as good hub bub and as well eps all new levels.

Also visit my weblog :: champ Hp3 blender carafe

Anonymous said...

Almost all stoves aspect the smaller cookware on top of the grander just one.
JML is perhaps the everyday make or model relating to halogen cookers.
A more sensible choice will be to include a little bit of
idea in order to which actually width best suits a culinary
lifestyle. Entirely removable, non-stick leak trays are the most effective, as they're along the way of take and moreover contemporary; Extreme rather than, you either have to have often wash it outside in a reduced spot or alternatively opt for detailed cooker along and after that support it's around
trash to empty our food crumbs . Actually purchase cookers comes from neighboring exposed wood shot nachos heater retains.



Also visit my blog post; oster toaster ovens review
()

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan