Tuesday, February 28, 2012

Kepanasan di P. Pinang Semakin Meningkat

Siapa pula yang sebarkan klip video ini di YouTUBE. Dari apa yang dipaparkan dalam klip ini menunjukkan iklim di Pulau Pinang semakin tidak selesa.

keadaan semakin panas

Polis tidak dimaklumkan terlebih dahulu perhimpunan ini dianjurkan dimana ia disertai oleh Ketua Menteri. Kilang Lynas ada di Kuantan, demo juga diadakan di Pulau Pinang. Untuk apa sebenarnya demo ini? Mungkin mereka ada alasan yang kuat untuk apa demo ini dianjurkan dan sudah tentu pada mereka ia amat penting untuk negara.

Apa yang kita nampak, demo demi demo akan terus diusahakan untuk membentuk satu momentum politik cara baru. Namun yang kita bimbangkan adalah tercetusnya insiden  luarjangka jika ia tidak diselenggara dengan baik seperti apa yang terjadi di Pulau Mutiara ini. Haruslah diingat, ada usaha dari luar untuk menjangkitkan sindrom "Arab Spring" ke dalam negara ini. Maksudnya ialah mencetuskan kekacauan.

Semua pihak harus berhati-hati mulai sekarang agar sentimen kebencian yang ditiup oleh agen-agen pencetus ini tidak memercikkan api pergaduhan. Terutamanya atas dasar rasis yang semakin panas. Kita faham keperluan mereka membangkitkan sentimen perkauman demi mengaut seberapa banyak undi dalam PRU nanti. Kita sebagai orang Islam tidak perlulah ikut terjebak sama dalam percaturan tersebut. Tiada gunanya jika kita menang sorak kampung tergadai.

Nasib baik keadaan tidak menjadi bertambah buruk dan kemudiannya segera ditenteramkan oleh pasukan keselamatan.. Apa yang pasti ialah ia akan terus membara dalam diri kumpulan yang terbabit dalam insiden ini. Sebagaimana yang kita lihat, semakin berani agen-agen pencetus ini mencipta peluang untuk mengeruhkan suasana. Hasutan bentuk baru sengaja dibangunkan sepertimana sebaran klip video tersebut.

Sebagai orang Islam, kita harus bersabar, jangan terlalu beremosi walaupun kita akan dilihat sebagai pengecut. Itu hanyalah pandangan peribadi saya yang mungkin tidak sama dengan orang lain. Adalah penting menjauhi sikap provokasi kerana inilah yang mereka mahukan supaya keamanan negara terjejas.

Saya tidak mahu komen apa-apa yang dirakam dalam video ini. Anda nilailah sendiri.




Semua pihak perlu bersedia dengan apa yang wajar sekiranya pihak keselamatan gagal membendung citarasa dan halacara politik sebegini.

Semoga negara akan terus aman damai, insyaAllah.

8 comments:

Pejuang Bangsa said...

saya berada di sana bro...20 org pemuda melayu melawan 500 cina chauvinis termasuk ketua regim mereka ..

kehadiran Guan Eng ke situ menyemarakkan lg api malah beliau juga provoke pemuda Melayu adalah dibayar Lynas ...

ZR-CoManDo said...

terima kasih atas info tersebut. bro orang tanjong ka? hati2 no? depa tu saja nak cari pasai... ni bukan batu api tapi nasihat... apa pun tq.

OrgOrg said...

the best way...

hapuskan semua utk matlamat yang satu

insyallah saya akan posting mengenai jati atas pemintaan abatasa

tq

maaf typo error

khairi said...

er mau tanya?

kenapa pemuda2 melayu itu dtg ke perhimpunan tersebut.....rasanya tidak akan ada kekecohan jika tiada provokasi.....jika benar guan eng memprovok pemuda melayu itu, apa signifikannya kumpulan pemuda itu dtg ke perhimpunan tersebut..jika menyokong lynas sekalipun, buat perhimpunan berasingan........

nampaknya taktik perikatan tahun 60-an dulu cuba dipraktikkan kembali...

Anonymous said...

Speaker corner memang diwujudkan untuk dijadikan medan bebas bersuara kononnya oleh DAP untuk gambarkan kebebasan bersuara. Malangnya ia sering digunakan untuk oleh BN PPinang berbanding PR, apabila isu Bayan Mutiara menjadi "hot" dan BN berjaya hujah dan LGE gagal untuk menghujah balas. Usahamerampas kembali SCorner itu pun bermula melalui anti lynas. Sebelum itu memang ada budak Melayu yang sedang berucap tetapi di halau dan di ejek. Itulah alkisahnya.

Anonymous said...

Maaf perang tidak dapat dielakkan lagi sebelum banjir itu berlaku. Bersedialah.

MD

RZQ said...

Apa maksud anon6.57 "banjir" tersebut. Perang apa? Harap dapat bantu beri pencerahan.

ser said...

banjir besar?
asah senjata tajam2..
siapkan diri dengan ilmu..

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

Recent Posts

Entri di "King of the East"

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan