Monday, March 5, 2012

Peramal Politik Mula Bersuara - Najib PM Separuh Penggal?




Semakin hampir pilihanraya yang dinantikan oleh semua pihak. Kehadiran Pilihan Raya kali ini menjadi fokus sebahagian besar rakyat negara yang sedang menantikan dengan penuh debar samaada keputusan akan berpihak kepada kumpulan yang disokong atau sebaliknya.

Berdasarkan lanskap politik semasa, ia menjadi perhatian bukan sahaja rakyat negara ini malah oleh pemerhati luar. Kenapa ia begitu penting? Masih ramai yang mengharapkan berlakunya regime change hanya atas "saja-saja" atau seronok melihat perubahan. Tidak langsung terlintas di hati mereka bahawa mereka akan dipertanggung jawabkan sekiranya Islam musnah dan Melayu hilang di dunia. 

Cuma keadaan sedikit berbeza apabila rasa marah kepada penguasa semakin reda berbanding 4 tahun lalu. Adakah ianya benar masih lagi disangsikan. Kemarahan boleh berada pada keadaan nyata atau tersembunyi bergantung kepada keadaan dan keperluan. Tiada siapa yang tahu hala pemikirian pengundi muda yang rata-rata lebih berminat kepada "menentang arus".

Bercakap mengenai nasib dan kelansungan survival Islam dan Melayu, ia tidak dapat dipisahkan dari permainan politik. Kita tidak dapat lari dari memikirkan "politik" walaupun kita tidak berminat dengan najis yang terhambur dari dunia politik ini. Apa yang dibimbangi ialah sosok luar secara sembunyi di sebalik beberapa watak sedang fokus dan cuba mengatur keputusan nanti. 

Ramai di antara kita yang belum memahami sepenuhnya matlamat tersembunyi golongan pro Barat yang memusuhi Islam. Mereka mempunyai rangkaian besar, termasuk di kalangan kita sendiri. Bersembunyi di sebalik pakaian dan cara hidup. Mereka juga mempunyai kepakaran strategik yang cukup licik. Sumber kewangan yang tidak terhad memudahkan kerja yang sedang mereka lakukan. 

Slogan "LIBERALISMA" adalah termasuk dalam agenda mereka melumpuhkan kumpulan ulamak dalam masyarakat. Dalam masa yang sama penganut tegar Islam mula dikocakkan dengan keinginan kepada berontak dalam bentuk yang lebih radikal. Pelbagai slogan dan berita palsu dibangunkan untuk tujuan ini.

Mereka menyusup masuk ke dalam semua kumpulan dari pelbagai arah. Juga tidak terkecuali dalam kumpulan parti pemerintah. Mereka hanya akan munculkan diri apabila ianya selamat untuk berbuat demikian. Pakar konspirasi akan mudah memahami permainan ini dan mengesan individu berkenaan walau di mana mereka bermukim.

Apa yang penting untuk di perkatakan ialah "Kejatuhan Melayu" akan terjadi apabila Melayu sendiri gagal memahami situasi ini dan bertindak hanya mengikut emosi tanpa berlandaskan kemantapan daya fikir. Ramai yang mengabaikan unsur sejarah dan tidak tahu asal usul semua ini.

Berapa ramaikah di antara kita terutamanya golongan muda berminat untuk mengkaji pelbagai isu yang terbangkit dan meninjau kemungkinan yang bakal terhasil dari salah tafsir. Kita amat faham jenerasi muda terutamanya di bandar-bandar besar telah jauh terleka untuk berfikir mengenai politik. Terpesona dengan kehidupan selesa yang mereka lalui. Tidak langsung terlintas di fikiran mereka masalah survival ini.

Mereka masih menyangka kehidupan yang mereka lalui sekarang akan berkekalan sehinggalah terjadinya perkara sebaliknya (semoga tidak berlaku). Dengan wujudnya pelbagai jenis hiburan di setiap penjuru kehidupan, menjadikan dunia mereka semakin kecil dan terlindung dari dunia sebenar.

Rencana Sinar Harian yang saya kepilkan di bawah tidak menjurus kepada permasahan yang disebutkan di atas. Namun ia boleh dijadikan pedoman  untuk kita memikirkan kemungkinan yang akan wujud selepas PRU nanti. Suara para pemikir politik tanah air atau sesuai juga di sebut sebagai PERAMAL POLITIK .....

Mesej tersirat ramalan politik Daim
G MANIMARAN & NOOR AZURA SAHRIL
5 Mac 2012



ANALISIS - Beberapa bulan sebelum Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) Tun Daim Zainuddin, yang lazimnya digambarkan sebagai pemimpin politik-ekonomi yang suka 'berdiam diri', meramalkan keputusan yang bakal disaksikan. Ramai tidak percaya ketika itu.

Tsunami politik melanda pada 8 Mac 2008. Sebahagian besar ramalannya menjadi.

Sekali lagi, ketika spekulasi mengatakan PRU13 akan diadakan dalam beberapa bulan lagi, Daim, bekas Menteri Kewangan dan bekas Bendahari Umno ini, menyuarakan pandangan beliau. Ramai kelihatan sudah mula menerima pandangan beliau.

Empat tahun lalu pandangan beliau lebih menjurus kepada masa depan Barisan Nasional (BN). Ketika itu BN dilihat sebagai satu-satunya perikatan formal yang ada ketika itu. Sebaliknya, PRU13 menyaksikan kewujudkan perikatan tidak formal - Pakatan Rakyat (PR).

Dalam satu wawancara dengan akhbar tempatan, Daim memberi pandangan mengenai senario semasa dengan menyentuh kelebihan dan kekurangan di kedua-dua pihak BN dan PR.

Seiring dengan pandangan Daim itu, Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak melihat BN mampu mencapai kemenangan lebih besar dalam PRU13 berbanding tsunami politik 2008.

Menurutnya, dengan menilai indikator yang ada kini, situasinya tidak sama sebelum tsunami politik 2008.

Katanya, dua perkara ketika itu yang mempengaruhi tsunami 2008 adalah masalah dalaman dihadapi BN dan juga situasi ekonomi negara yang tidak mengizinkan telah membebankan rakyat ketika itu perlu diambil kira.

“Kini selepas tsunami 2008, petunjuknya sudah mulai berubah melalui transformasi kepimpinan yang dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Keadaan ekonomi semakin kukuh, memberi kelebihan dan petunjuk terbaik menunjukkan Najib, seorang pemimpin yang dinamik dan mempunyai keyakinan yang tinggi,” katanya.

Justeru, Mustafa berkata atas faktor itu, rakyat akan kembali memberi sokongan kepada BN dan menghulur peluang kepada Najib sebagai Perdana Menteri yang pertama kalinya menghadapi pilihan raya umum.

Kini selepas hampir 35 bulan menerajui tonggak utama negara, peranan dan ‘faktor Najib’ berjaya memberi satu harapan baru dan suntikan pembaharuan politik untuk BN dan juga negara.

Sikap keterbukaannya yang bertekad mahu membela nasib semua bangsa berjaya meletakkan kepemimpinan Najib semakin disenangi, dihargai dan diterima.

Katanya, faktor pergolakan dalaman Pakatan Rakyat (PR) dan kegagalan pentadbiran di negeri-negeri yang di menangani Pakatan pada PRU lalu, juga melonjakkan lagi sokongan rakyat terhadap BN.

“PR kini berdepan dengan pelbagai masalah di negeri-negeri yang dimenangi mereka pada PRU lalu selain masalah kepimpinan dalam parti komponen mereka,” katanya.

Bagaimanapun, Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian sambil menggambarkan pandangan diutarakan oleh Daim lebih berbentuk "nasihat-nasihat yang bersyarat" sebenarnya terpakai kepada kedua-dua PR dan BN.

"Saya rasa ia akan berguna untuk semua," kata beliau yang turut menyifatkan Daim memberikan pandangan secara berhati-hati agar tidak menyinggung pemimpin-pemimpin BN khususnya Umno.

"Tun Daim banyak menggunakan kata dan ayat-ayat berlapik kali ini berbanding empat tahun lalu," katanya lagi.

"Saya melihat Tun Daim hendak memberitahu bahawa BN akan mendapat manfaat jika ikut segala apa yang beliau senaraikan. PR pula tidak boleh terlalu yakin mereka ada kelebihan, dan pada masa yang sama tidak boleh memandang rendah kelemahan-kelemahan pihak lawan mereka," kata Ibrahim merujuk kepada sasaran matlamat mahu menuju ke Putrajaya.

Ibrahim setuju dengan kelebihan 'faktor Najib' yang dilihat ramai sebagai poin yang boleh memanfaatkan BN.

Bagaimanapun tegas beliau, 'faktor Najib' boleh membawa kelebihan kepada BN, tetapi ia bukan formula utama yang akan membawa masalah besar kepada perikatan.

"Akhirnya, kemenangan akan ditentukan oleh banyak faktor, tidak semestinya hanya faktor Najib semata-mata," kata Ibrahim lagi.

Daim yakin BN mempunyai potensi besar kemenangan dalam PRU13.

Sehubungan itu kata Mohamed Mustafa, pada PRU13 ini, sukar bagi PR untuk mendabik dada bahawa mereka akan mendapat kemenangan mudah, khususnya setelah pelbagai transformasi menyeluruh Najib yang dijangka mempengaruhi pengundi tradisi Melayu, Cina dan atas pagar untuk beralih kepada BN.

Justeru, katanya tidak wajar merendahkan kemampuan rakyat untuk mereka menilai sendiri kepimpinan BN atau PR yang lebih baik dalam menjamin kestabilan sosial, ekonomi dan keselamatan rakyat.

Prof Madya Dr. Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia menekankan bahawa kebijaksanaan menangani pelbagai isu khususnya ketika PRU hampir menjelang, akan mempengaruhi pola pengundian rakyat.

Beliau yang juga Ahli Bersekutu Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara berkata, rakyat sudah mula membuat keputusan sama ada untuk menyokong BN atau PR dengan melihat kaedah dan pendekatan parti komponen itu dalam menangani pelbagai isu.

Mengulas lanjut pandangan Daim, Mohamed Mustafa berkata, adalah sukar untuk berlakunya ‘parlimen tergantung’ seperti yang dikatakan Daim kerana bersandarkan PRU lalu, BN masih kekal membentuk kerajaan meskipun tsunami politik.

Sehubungan itu, beliau berkata BN tidak boleh melakukan kesilapan dalam memastikan pemilihan calon berkaliber dan jentera parti yang tepat dalam PRU ini.

“Yang pasti rakyat mengharapkan calon yang bersikap jujur, ikhlas, bersih dan berintegriti, boleh mendengar denyutan nadi mereka dipilih dan diangkat sebagai wakil rakyat,” katanya.

“Populariti Najib adalah kelebihan kepada BN, kerana populariti membantu sokongan rakyat terhadap parti, sekali gus melonjakkan sokongan golongan muda,” katanya.

Daim walaupun seringkali 'diam' dan kelihatan berada jauh daripada arena politi tempatan tetapi pandangan-pandanganya masih berbisa dalam meramalkan keputusan PRU13.

Dalam wawancara terbaru, bekas Ahli Parlimen ini antara lain berkata: "Saya bukanlah seorang yang boleh membuat suatu ramalan dengan tepat."

"Ramalan negeri yang dikaitkan dengan saya menjelang PRU12 telah membuatkan saya menjadi seorang peramal politik.

"Saya ingin membantu mendalami pendebatan politik, untuk mengemudi politik lari daripada isu-isu perkauman dan kebencian. Jadi saya akan memberikan beberapa pandangan," katanya lagi.

Jika pada 1990-an kata-kata Daim menjadi penggerakan pasaran saham, kini menjadi penggerak politik. Sudah pasti mesej tersirat beliau sekali lagi menjadi pertimbangan kepada para pengundi untuk membuat ukuran dan menentukan sokongan mereka.

Pandangan Daim boleh menguntungkan BN dan juga PR jika digunakan dengan sebaik yang mungkin. SH

Jaguh Kaum Cina

PERSOALAN BERKAITAN
Adakah benar ramalan bahawa dalam PRU kali ini akan memperlihat kekuatan sebenar DAP mendominasi Kaum Cina dan India di Malaysia? Apa nasib GERAKAN dan MCA selepas ini, mungkinkah tiada lagi wakil mereka dalam parlimen selepas ini? 

MCA dan GERAKAN kini berada dalam keadaan yang cukup lemah dan dapat disifatkan sebagai kerugian besar kepada pemerintah. Kata pengalisis dari PERKASA. Rujuk http://www.pribumiperkasa.com/?p=7213

Melalui gerak kerja membangkitkan isu perkauman, DAP berjaya menidakkan GERAKAN dan MCA dalam PRU12 lalu. Adakah kali ini DAP akan membunuh terus dua parti Cina tersebut? Kita tahu kaum Cina lebih cenderung kepada kaum mereka sendiri, namun ia tidak berlaku sebelum DAP menguasai pemikiran mereka. Taktik rasis amat berjaya. Masalahnya Melayu gagal untuk berada dilandasan ini setelah berpecah kepada beberapa puak. Mungkinkah keinginan DAP akan menjadi nyata iaitu menguasai politik negara melalui PR yang diterajui Melayu serpihan UMNO?

Dengan apa yang berlaku di Selangor, kita nampak perubahan yang akan terjadi kepada negara jika kerajaan sedia ada hilang kuasa. Jika Allah kehendaki, segalanya pasti terjadi namun kesalahan jika ada tetap tertanggung atas usaha manusia jua.

Segalanya tidak mustahil dan yang akan rugi tetap orang Melayu serta agamanya Islam. 

0 comments:

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan