Friday, June 25, 2010

retro - fitnah dalam christianity - jesus (christ?)



siar semula artikel ksz:  Mengingatkan kembali bencana "fitnah".

Manisfestasi wajah

Nabi Isa tidak dilahirkan dengan jolokan nama Christ, baginda dilahirkan dengan nama יהשוה (dalam Aramaic) atau Yeshua atau Yishua atau Jehoshua atau juga disebut Isa dalam sebutan Arab, disebut Jesus dalam sebutan Inggeris. Nama jolokan Christ pula diambil dari sebutan Greek iaitu Christos bermaksud penyelamat. Majoriti daripada kita sedia tahu perkara ini.

Berdasarkan sejarah agama Kristian, manifestasi wajah Jesus dibuat oleh dua individu iaitu Sister Marie of Saint Peter di Perancis pada 1840-an dan Saint Veronica Berenice yang dikatakan hidup semasa hayat Jesus. Dalam sumber lain pula, Sister Maria Pierina de Micheli di Milan Itali pada 1930-an juga dikatakan menjadi individu yang melakar wajah jesus bagi mengesahkan lakaran-lakaran sebelumnya selepas dikatakan mendapat visi yang sama. Semuanya wanita.

Menurut tradisi itu, pada 1843, Sister Marie dikatakan dibayangi wajah seorang lelaki yang mengatakan dirinya adalah Jesus. Marie kemudian dikatakan terus dibayangi wajah lelaki tersebut secara lengkap dan juga dikatakan mengalami visi mengadakan perbualan bersama Jesus dan ibunya Mary. Dalam visi itu, Mary dikatakan diperintah supaya melakar wajah Jesus dan menyebarkannya kepada orang ramai.

Dalam tradisi Kristian melalui kisah Saint Veronica pula, wanita ini dikatakan tinggal di Jerusalem semasa hayat Jesus dan menyaksikan Jesus menanggung kayu salib di belakang badannya sebelum dihukum salib. Veronica dikatakan sebagai saksi yang melihat peristiwa salib. Dalam peristiwa itu, Veronica memberi sapu tangannya kepada Jesus untuk mengelap peluh di dahi Jesus. Selepas Jesus menyerahkan semula kain sapu tangan itu kepada Veronica dan terus menanggung kayu salib, Veronica dikatakan tidak henti-henti dibayangi wajah jesus.  Juga dikatakan, wajah Jesus kemudian terlukis dengan sendirinya di atas kain sapu tangan tersebut dan disimpan Veronica sehingga sentimen kebencian kaum Yahudi terhadap Jesus semakin berkurangan.

Saint Veronica dengan sapu tangannya

Menerusi sumber Katolik, terdapat lebih 100 variasi wajah Jesus yang didakwa sebagai mendapat bayangan daripada ‘Holy Spirit’. Jumlah tersebut juga termasuk bayangan yang dibuat Sister Marie, Saint Veronica dan Sister Maria. Persoalannya, jika semua mengatakan mendapat bayangan daripada bantuan ‘Holy Spirit’, mengapa pula bayangan itu tidak sama. Atau mungkin individu-individu yang mendapat bayangan itu tiada kemahiran melukis? Mana satu wajah yang betul?



Setiap wajah Jesus yang digambarkan pasti mempunyai perbezaan, mana satu yang betul?





   
{tambahan: siapa yang melakar wajah jesus?}
bandingkan wajah diatas dengan wajah ini, 
ada persamaan?


lagi


dan lagi






Kita sebagai umat Islam pula sememangnya ditegah untuk melakar wajah para nabi, para sahabat, malaikat, syurga dan sebagainya bagi menjauhkan akidah Muslim daripada tersesat.

Menurut Gary Petty dalam artikelnya melalui majalah Popular Mechanics bertajuk ‘What Did Jesus Look Like?’ dijelaskan mengenai beberapa ciri yang terdapat pada wajah Jesus.

Kata Petty, di Amerika Utara, wajah Jesus digambarkan sebagai kurus, tinggi, berambut perang, berambut panjang, berkulit cerah, mata hitam. Tambah Petty lagi, wajah Jesus banyak dilakar ketika era Eropah klasik sebagai seorang yang tegap dan tinggi. Manakala di Afrika, Jesus digambarkan dengan penampilan yang tidak sama.

Petty turut memetik hasil tulisan Mike Fillon yang mengatakan, saintis British menggunakan kaedah yang sama dengan kaedah forensik polis dalam membantu ahli arkeologi Israel untuk menjejak dan mencipta semula wajah Jesus melalui peninggalan sejarah yang ditemui.

Melalui kaedah forensik itu, berdasarkan penemuan tulang-tulang orang Yahudi di sekitar Jerusalem, mereka menyimpulkan bahawa seseorang lelaki Yahudi mempunyai purata ketinggian 5 kaki 1 inci, dan Jesus juga mungkin mempunyai ketinggian yang hampir sama manakala purata berat badan pula sekitar 50 kilogram (110 pound).

Petty juga menyangkal tanggapan mengenai rambut Jesus yang dikatakan panjang. Imej berambut panjang adalah tidak secocok dengan penemuan ahli forensik sejarah. Imej berambut panjang adalah tidak sesuai dengan budaya dan kepercayaan Yahudi pada masa itu seperti disebutkan dalam Kitab Bible Corinthians 11:14 versi Revised King James yang menyebut “…it is a shame for a man to have long hair..”.

Dalam versi New American Bible pula disebut “Does not nature itself teach you that if a man wears his hair long it is a disgrace to him” juga dalam Corinthians 11:14.

Dalam Corinthians 11:14 versi King James pula menyebut: “Every man praying or prophesyinghaving his head covered, dishonoureth his head.

(Selalu ada orang yang cuba menafikan dengan bertanya kepada saya, “dari Bible versi mana kamu ambil ayat itu? ayatnya berbeza dengan dalam Bible yang saya sedang pegang”. Saya tanya semula supaya mereka berfikir, “jika banyak versi..masih tulenkah ayat-ayat dalam Bible yang didakwa sebagai kata-kata Tuhan?” – Sheikh Ahmed Deedat, semoga Allah merahmati jasad dan rohnya)

Ulas Petty lagi, keterangan dalam Bible juga boleh mewakili budaya masyarakat Yahudi pada zaman Jesus, maka Jesus juga tidak berambut panjang kerana untuk menghormati budaya bagi memudahkan kerja dakwahnya. Jika Jesus berambut panjang, orang Yahudi akan memusuhinya dan dakwah Jesus akan terganggu. Maka. Jesus semestinya berambut pendek demi dakwahnya.

Ulasan Petty tidak berakhir di situ, beliau tetap mengaitkan rambut panjang Jesus supaya selari dengan gambaran perihal wajah Jesus yang ada pada hari ini. Petty menjelaskan, Jesus hanya berambut panjang sekali dalam hidupnya iaitu selepas mengadakan sumpah setia dengan pengikutnya melalui upacara meminum wine. Petty tetap mencari kontradiksi dengan mengaitkan meminum arak adalah salah di sisi perkara yang terkandung dalam sumpah setia itu.

Di sini, kita dapat melihat bahawa penjelasan yang diberikan adalah bersalahan sesama sendiri. Jesus tidak minum arak, tetapi mengapa pula Jesus mesti minum wine dalam melengkapkan upacara sumpah setia itu? Petty terus berusaha menafikan dengan mengatakan Jesus tidak pernah tertakluk kepada sumpah itu. Jadi, bagaimana pula dengan pengikutnya yang dikatakan turut meminum wine dalam upacara itu kerana mereka sememangnya tertakluk dengan sumpah itu?

Bagi kita sebagai umat Islam, para nabi adalah manusia yang taat kepada Allah maka arak atau minuman sejenis dengannya sentiasa dijauhi para nabi. Kita melihat kontradiksi ini melalui perspektif agama yang kita cintai iaitu Islam. Islam ada jawapannya. Dakwaan bahawa Jesus minum arak dan bentuk wajahnya adalah fitnah semata-mata. Ia mungkin sengaja diwujudkan bagi mewakili seorang manusia lain.

Berbalik kepada isu rambut Jesus yang dikatakan panjang, Petty memetik dalam Kitab Revelation 1 yang mengatakan rambut Jesus ‘putih seperti kapas’dan ‘mata bercahaya seperti api’. Masih tidak kukuh, dinyatakan dalam ayat itu ialah rambut putih, bukan panjang. Penanda aras melalui warna dan ukuran juga tidak pernah sama maksudnya.
--
Wajah Jesus yang digambarkan dalam kepercayaan Nasrani adalah sesuatu yang direka-reka, ia bagi membolehkan ingatan terhadap wajah itu melekat pada pemikiran, minda dan memori manusia. Apabila nanti ada seorang lelaki datang dengan wajah yang sama pada akhir waktu, manusia akan membuat tanggapan bahawa itulah Isa yang hadir sebagai penyelamat umat manusia. Imej berambut putih juga sangat secocok dengan imej Merlin. Lelaki yang sama. Ia satu perancangan fitnah yang teratur. Fitnah terhadap Isa, fitnah terhadap Allah, fitnah terhadap agama yang mentauhidkan Allah.

Bagi kita pula sebagai umat Islam, kita ditegah sama sekali untuk melakar wajah para nabi. {Malah melukis gambar makhluk bernyawa juga haram - disinilah rasionalnya kenapa Islam tidak membenarkan umatnya melukis atau menyimpan atau mempamirkan lukisan makhluk benyawa - tambahan}. Hanya al-Mahdi yang akan membantu kita mengenali siapa Nabi Isa yang sebenar ketika dunia akan ditamatkan segala episodnya.

Leonardo da Vinci
(1452-1519)

12 comments:

Ajin said...

kenapa plak gambar monalisa ade kat sana??
mana la sama..
adeha..

Al Mahadaya said...

Nabi Isa (Ayasaya) menganut agama nabi Ibrahim mengikut al quran. Agama nabi Ibrahim bukan agama Islam kerana tuhan nyatakan bhw nabi Ibrahim bukan org Musyrik iaitu org yg mengucap 2 kalimah menduakan tuhan. Nabi Isa adalah dari bani Asara Yala (Israel) dan org Islam bencikan Israel dgn bertaklid buta dan mempercayai bangsa Arab yg mmg terkenal dgn sifat munafik dan penipunya.

Onion said...

ajin... baca kat posting asal artikel tu, link ada kat atas, nanti engkau faham kenapa ada gambar monalisa.. :)

Anonymous said...

Salam kepada sdr Abatasa & yg orang2 Beriman.

Sebenarnya wajah para Anbiya' ni dilindungi Tuhan. Ada yang mengaku nampak wajah Nabi Muhammad s.a.w. tapi tak dapat menggambarkan semula wajah baginda. Hikmahnya supaya umat tak melukis-lukis wajah mereka lalu disalahgunakan (menimbulkan fitnah).

Nabi Isa a.s. akan memunculkan diri dalam usia sekitar 30 tahun. Muda, hensem, penuh dengan ilmu & hikmah. Kandungan Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran semua ada dalam dadanya. Salah satu mukjizatnya ialah "dia tahu apa yang manusia simpan dalam rumah" iaitu Bible palsu dan Cross. Rasanya orang yang paling teruk kena 'gasak' supaya mengucap 2 kalimah oleh Nabi Isa a.s. ialah Mahadaya sebab dia perlekehkah 2 Kalimah, dia ada simpan Old & New Testament dan pada muka depan New Testament pula ada Cross. Tak termasuk lagi koleksi Kitab Kuning Yahudi simpanan Mahadaya.

Barangsiapa orang beriman yang ada simpan Bible, Old & New Testament & Cross..cepat-cepatlah bakar semua benda-benda tu yang menyesatkan Ajaran Isa kerana bahan2 itulah yang dia paling murka selain Ahli Kitab Yahudi dan dia akan turun semula untuk memperbetulkan semua Ajarannya. Rasanya dia sekarang sudah hampir selesai khatam pemahaman hikmah Al-Quran!

james said...

saya kristian dan saya bangga menganutinya. Walau apapun org kata, kristian itu penipu, kristian itu pembohong, saya tetap kata saya kristian, janji saya tidak menipu, tidak berbohong dan tidak berbuat kejahatan. Kerana kita hanya akan berdosa jika kita berbuat kejahatan. Dan jangan sekali-kali menghakimi org lain seperti anda adalah Tuhan. dan jangan menghina agama org lain seperti anda adalah Tuhan. Insaflah..

B said...

james...

agama kamu adalah agama kamu, akidah kamu adalah akidah kamu...

siapa yang membunuh jesus? jawapan: yahudi yang korup dan pemerintah empayar rom.

Siapa yang menyebarkan kristian? jawapan: yahudi yang korup dan pemerintah empayar rom.

think..about something behind those facts..

we are not insulting, we want people to think...

think...

Anonymous said...

Nabi ALLAH Isa 'AbdiLLAHi wa RasuliLLAHi 'Alaihi wasallam juga "tahu apa yang orang makan dan apa yang orang minum".

James, what ye had last supper? Yishua knows! Think faster.

Anonymous said...

سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ

ALLAHhummasalli'alaMuhammadinwa'alaaaliMuhammadin,kamasalaiyta'alaIbrahimawa'alaaaliIbrahimainnaka Al-Hamid-un-Majeed.
ALLAHhummabarik'alaMuhammadinwa'alaaaliMuhammadin,kamabarakta'alaIbrahimawa'alaaaliIbrahimainnaka Al-Hamid-un-Majeed.

Isa said while still in Maryam's cradle:
"I am indeed عَبْدُ اللَّهِ, HE hath given me revelation and made me a prophet; And HE hath made me blessed wheresoever I be, and hath enjoined on me بِالصَّلَاةِ and الزَّكَاةِ as long as I live; hath made me kind to my mother, and not overbearing or miserable; So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life again!" (QS.19:30-33)

Assalamu'Alaika Ya Ayyuhan-Nabiy Isa 'AbduLLAH ibnu Maryam ﷺ!

bradokapak said...

Salam Saudara ABATASA,
agak lama juga ya saudara tidak muncul,
kemanakah gerangan saudara menghilang??

apapun, izinkan hamba bermadah kata sepatah dua disini...


Jikalau hati adalah sultan,

Maka akal adalah menterinya;

Jikalau nafsu adalah syaitan,

Maka puasa adalah pengikatnya.

Raihlah Ramadhan kali ini dengan penuh makna. Sambutlah kedatangannya dengan gembira. SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK 1431H daripada kami, warga kerja di BK.blogspot kepada anda semua para pembaca. Puasa jangan tak puasa!! :)

teresa said...

I am a christian as well. If i am a muslim i'll be a good muslim. it is the same as a christian. People without religion dont judge one religion with it's sacret book or costum.But sejauh mana penganutnya menghayati agama tu sendiri. Think...think...and think.....

Anonymous said...

Welcome to the New Revolution!

One Faith, One God, One Mission...Everyone is Good Except Non-Believers!

"TAWHEED FI SABILILLAH"

Anonymous said...

Hai Teresa dan james,

Allah pun melarang mengutuk dan mencaci agama lain tetapi dengan secara baik mengajak manusia untuk menyembahNya.

Semua agama menyuruh penganutnya membuat kebaikan, Masalahnya walaupun kamu berbuat banyak kebaikan semasa hidup, ianya tidak bermakna jika kamu mati bukan didalam islam.
Itu adalah fakta yang memang tak boleh nak diubah walau dunia ini kiamat.

Manusia patut ada kepercayaan dan agama.
Tetapi benarkan ianya tulen dari tuhan yang satu?

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan