Monday, January 11, 2016

Jangan Harap Malaysia Akan Selamat.. Betulkan saya jika saya silap.

Rothschild..  siapa dia manusia ini? Dajjalkah dia? Dia bakal merajai dunia.. teruskan berfikir.


Berbeza bentuk, berbeza cara, berbeza keadaan. Islam tetap menjadi musuh mereka. Apakah nasib Malaysia?

Bangsa yang hidup harmoni dan diperakui sebagai bangsa yang paling lembut bertoleransi diragut dengan ganas atas kerakusan pengikut Dajjal. Malangnya ia didalangi oleh pengkhianat dari bangsa sendiri.

Kita toleh ke arah negara Arab seketika untuk cuba memahami situasi tersebut. Arab didorong untuk berbunuhan sesama sendiri, begitu juga Melayu akan dihasut untuk berbunuhan sesama Melayu. Fakta terbaik, kita boleh renungkan peristiwa Libya. Kesudahannya hampir pasti. Apa perasaan anda? Mungkin ada yang tidak pernah ambil peduli kerana ia masalah negara Arab. Ada sedikit yang rasa gembira kerana tumbangnya seorang pemimpin zalim (adakah benar?). Betapa hebat ''mind control'' dari media yang dikawal oleh Dajjal.

Pendokong sekular bersorak kerana demokrasi sekular bakal menerajui Libya. Ada pula telah melupakannya atau menganggap ia hanyalah krisis biasa. Namun kita sebagai umat Islam sepatutnya memikirkannya kembali sebagai iktibar.

~''MIND CONTROL'' OLEH MEDIA DAJJAL

LIBYA SEBENAR bukanlah seperti yang dilaporkan oleh media.
Tangan Ghaib (The Hidden Hand) telah menjadikan Gaddafi sebagai sasaran melalui perancangan yang cukup rapi. Membangunkan emosi orang Arab untuk membenci pemimpin mereka. Media antara bangsa dikerah untuk membuat liputan berat sebelah.

Seluruh negara Arab bergolak (digolakkan) untuk memudahkan penipuan atau menyembunyikan "Hakikat Sebenar" matlamat mereka dari diketahui dunia. Perencanaan mereka untuk menghapus dua lagi musuh yang sangat menyusahkan mereka. Pemimpin Libya dan Syria. Musuh pertama telah pun dikuburkan iaitu Saddam Hussein.

Untuk mengelabui mata dunia, perancangan ini tidak menjurus terus kepada Libya dan Syria sebaliknya mengucar kacirkan beberapa negara lain terlebih dahulu termasuk juga kerajaan beraja. Ia sengaja diatur supaya kelihatan seperti gerakan revolusi rakyat menuntut kebebasan. Namun tindakan terhadap negara selain dari Libya dan Syria kelihatan amatlah berbeza. Kerajaan beraja Arab telah diselamatkan melalui beberapa kaedah yang pelik diterajui oleh kerajaan Wahhabiah Saud Arabia.

Setelah Tunisia, kekacauan meletus di Mesir pula. Semua ini adalah gimik dan Hosni Mubarak dijadikan "kambing Hitam" untuk menutup niat mereka sebenar. Tak perlu NATO atau boss mereka USA membuat serangan tentera menjatuhkan Hosni Mubarak. Cukup dengan peranan beberapa proksi sahaja.

Dalam waktu yang sama rakyat Libya dihasut melalui sentimen dan keghairahan untuk menukar kerajaan. Peristiwa di Mesir dijadikan contoh dan ikutan. Mereka dipacu oleh agen-agen rahsia CIA dan MOSSAD meniupkan sentimen anti pemerintah.

Kaedah yang digunakan seiras dengan apa yang telah digariskan dalam protokol zionis dan perancangan rahsia Illuminati. Malangnya rakyat Libya telah dikeliru malah begitu mudah dihasut melalui pelbagai maklumat palsu yang dibangunkan secara sistematik supaya membenci Gaddafi.

Peranan Facebook dan media alternatif dipergunakan secara maksimum sebagai alat propaganda terbaik bagi menutup suara kerajaan. Media lain telah dilabel sebagai alat kerajaan dan hanya memuatkan berita yang memihak pemerintah atau alat propaganda pemerintah. Rakyat Libya disaran supaya mengabaikannya. Hal yang sama sedang menular di negara ini.

Senjata utama siri kejatuhan negara Islam ini ialah "PEMBOHONGAN". Pembohongan bermaksud "Dusta" itu adalah gelaran yang senonim dengan Dajjal Laknatullah. Fitnahnya berpaksikan pendustaan yang hebat sehingga orang beriman pun akan hilang kewarasannya.


Apabila terpengaruh dengan janji manis untuk hidup bebas (tanpa had) seperti masyarakat Barat, Demokrasi dimomokkan sebagai sesuatu yang amat indah, untuk itu rakyat Libya sanggup mengorbankan segalanya.

Seperti mana Iraq. Barat membina helah, membantu mempercepatkan kemusnahan dengan pelbagai sekatan dan ugutan. Bertujuan untuk melemahkan Gaddafi. Akibatnya rakyat menjadi mangsa. Hidup menderita dan mengalami kesusahan. Pada waktu ini terhamburlah janji "Gunung Roti" bakal dinikmati dan ia ditawarkan sebagai ganjaran jika membuang pemerintah sedia ada.

Ingatlah mereka mencipta masalah diikuti tawaran penyelesaian. Bagi sesiapa yang sudah memahami perancangan zionis " The Protocols of the Elders of Zion" perkara ini bukanlan sesuatu yang ganjil.

Itulah keadaan sebenar yang berlaku yang tidak disedari oleh kebanyakan orang. Nasib yang sama bakal dilalui oleh semua negara Islam. Tidak terkecuali Malaysia dan Indonesia. Dajjal tidak akan membenarkan Islam dan segala sistemnya diketengahkan. Para pemimpin negara Islam yang degil haruslah bersedia untuk mati atau hidup dalam penjara kerana dunia kini milik Dajjal.

The illuminati Exposed By Muammar Gaddafi

https://www.youtube.com/watch?v=THlaMUq6MKU

~DINAR EMAS VS US DOLLAR

Keburukan demi keburukan ditonjolkan bagi menutup setiap kebaikan yang dilakukannya untuk rakyat Libya. Begitulah kejahatan yang dilakukan oleh proksi Dajjal ini. Perkara yang paling digeruni ialah hasratnya memaksa Barat membeli minyak dan berurusan perdagangan dengan matawang baru yang bakal diperkenalkannya iaitu Dinar Emas.

Usahanya hampir nerjaya dan diterima oleh sebahagian besar negara Afrika dan sebahagian dari negara Arab. Dinar emas akan menjadi nilai tukaran baru perdagangan menggantikan USD dan Euro.

Dari saat inilah Barat terdesak untuk mempercepatkan usaha membunuh Gaddafi, namun usaha tersebut gagal. Proksinya yang sekian lama tidak sealiran dengan Gaddafi diangkat sebagai pejuang dan dibantu secara rahsia. Perancangan diatur untuk melakukan sabotaj dan menabur peropaganda. Berita sebenar ditutup dari pengetahuan dunia.

~SIAPA GADDAFI SEBENARNYA?

Presiden Muammar Muhammad Al-Qaddafi, adalah satu nama yang sangat digeruni dan ditakuti Barat, termasuk Yahudi Zionis la'natullah. Keberanian Al-Qaddafi, terutama apabila berdepan dengan Barat sudah dikenali dunia. Kelantangan beliau sehingga mencampakkan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu semasa berucap di hadapan pemimpin dunia di Perhimpunan Agong Bangsa-Bangsa Bersatu mencatat sejarah tersendiri, membuktikan kelantangan dan sikap tidak tolak ansur dan tiada kompromi beliau kepada Barat!

Malang sekali apabila ada rakyat Libya yang terpengaruh dengan dakyah Barat, mempertuhankan demokrasi dan hak kebebasan manusia tanpa batas acuan barat, memilih untuk menggulingkan pemerintah yang banyak berjasa kepada mereka!

~Cuba lihat apa yang tidak kenanya dengan Kerajaan Libya dibawah pimpinan Mua'mar Al Qaddafi:

1. Di Libya,rumah adalah dianggap hak asasi manusia.Setiap pasangan yang baru berkahwin akan menerima $50,000 untuk membeli dan memiliki rumah sendiri

2. Bekalan elektrik adalah percuma kepada semua rakyat dan Gadaffi berjanji untuk memastikan setiap penduduk nya memilik rumah. Gaddafi bersumpah bapa dan keluarganya tidak akan memiliki rumah selagi tiap rakyat Libya tidak mempunyai rumah. Bapa Gaddafi sudahpun meninggal dunia tanpa punya rumah, dan Gaddafi serta anak isterinya masih duduk didalam khemah;

3. Satu sistem pengairan dan saliran yang hebat dibina untuk mewujudkan kawasan pertanian yang membebaskan Libya daripada pergantungan kepada sumber makanan luar;

4. Sebelum pemerintahan Gaddafi,kurang dari 1/5 rakyat Libya tidak mempunyai pendidikan.Semasa pemerintahan Gaddafi,pendidikan percuma dan berkualiti malah tahap celik ilmu adalah 90%.

5. Penjagaan kesihatan juga adalah percuma dan berkualiti tinggi.Jika keperluan pendidikan dan kesihatan tidak dapat dimiliki di Libya,kerajaan akan memberikan dana kepada mereka untuk mendapatkan nya di luar negara.

6. Semua bentuk pinjaman adalah 0% interest

7. Jika seseorang rakyat Libya membeli kereta,kerajaan akan membayar 50% daripada harga keseluruhannya.

8. Harga bahan api hanya $0.14 sen

9. Jika seseorang rakyat Libya ingin menjadi pekebun,mereka akan diberikan kegunaan tanah ,sebuah rumah,peralatan,stok simpanan, dan benih secara percuma.

10. Apabila berlaku kenaikan harga makanan, Qaddafi menghapuskan semua cukai atas makanan.

11. Skim kesihatan umum, pendidikan dan minyak dibawah subsidi kerajaan.

12. Harga gas terlalu murah pada nilai 12 cents per liter;

13. Tiap pasangan pengantin baru mendapat peruntukkan one-off payment berjumlah 6,000-00 dinar daripada Kerajaan;

14. Mana-mana rakyat yang mahu bertani atau berladang akan diberikan tanah, haiwan ternakan dan benih percuma;

15.Di Libya tidak ada rumah yang dipajak;

16. Tidak ada bil elektrik di Libya;

17. Pendidikan adalah percuma

18. Kemudahan perubatan adalah percuma

19. Setiap individu rakyat Libya menerima imbuhan daripada hasil minyak petrol Libya yang dimasukkan terus ke akaun Bank masing-masing. Tak payah nak tuntut royalti dah! Ini juga amalan Kerajaan Emirat Arab Bersatu yang memperuntukkan didalam Perlembagaan bahawa 40% daripada hasil minyak UAE adalah untuk rakyatnya!

Sebenarnya Gaddafi berjaya membawa rakyat dan negara Libya kepada tahap yang hebat tanpa bergantung dan menjadi hamba kepada tamaddun dan cengkaman Barat dan Yahudi zionis la'natullah. Sebenarnya apa yang dibawa oleh Gaddafi adalah ciri-ciri sebuah negara kebajikan yang berteraskan kepada Islam tanpa tunduk na'am kepada kafir harbi dan musuh-musuh Islam. Qaddafi boleh membuatkan Barat ketar lutut kepada kekuatan ekonomi negaranya!

Malahan Gaddafi mula menuntut Barat supaya membayar pembelian minyak dengan emas. Sudah tentu Amerika Syarikat, Barat dan Yahudi Zionis la'natullah tidak bersetuju kerana mereka tidak mempunyai simpanan emas yang mencukup untuk membayarnya. Malah matawang mereka kini hanyalah cetakan atas kertas sahaja.

Maka Amerika, Barat dan Yahudi la'natullah tidak ada pilihan melainkan menyingkir Gaddafi. Dan mereka berjaya memperkudakan segelintir rakyat Libya dan memperlengkapkan mereka dengan senjata dan dengan bantuan pesawat gempur Nato, memerangi Kerajaan mereka sendiri!

Begitulah peranan yang dimainkan oleh kaum kafir harbi la'natullah, sentiasa tidak redho dengan umat Islam, dan sentiasa mencari-cari jalan untuk menghancurkan umat Islam. Dan mereka akan sentiasa mencari jalan memperkudakan segelintir umat Islam untuk melakukan khianat terhadap agama dan bangsanya sendiri.

Amat malang apabila ada umat Islam yang rela diperkudakan, malahan sanggup mati demi untuk kafir harbi! Na'zubillah min zalik.

Semua media merujuk Gaddafi sebagai "Pemimpin besar dan Pengasas Revolusi."

Tidak seperti pemimpin diktator tentera yang lain, Gaddafi mendakwa dirinya sebagai putera mahkota atau mendakwa sebagai pemimpin tentera yang memonopoli kuasa politik. Sebaliknya, beliau hanya kekal sebagai kolonel dan pangkat itu kekal hingga ke hari ini.

Gaddafi sering melaungkan Libya "diperintah oleh rakyat" .Presiden Mesir Gamal Abdel Nasser kekal sebagai kolonel selepas merampas kuasa manakala Jerry Rawlings, bekas Presiden Ghana, tidak memegang pangkat tentera tinggi daripada leftenan udara.

Rejim tentera Gaddafi memiliki campuran semangat kebangsaan Arab , nasionalisme dansosialisme berteraskan Islam.
Gaddafi memanggil negara Libya sebagai negara kebajikan dengan sistem pemerintahan secara "langsung, popular demokrasi" dan lebih sesuai dikenali sebagai "Sosialisme Islam" . Libya kini membenarkan ekonomi dikawal oleh syarikat-syarikat kecil dengan kawalan minimum daripada kerajaan.

Gaddafi juga memperkenalkan sistem moral Islam yang melarang minuman alkohol dan berjudi kalangan rakyatnya. Falsafah politik beliau direncakan dalam sebuah buku rasmi Libya yang dinamakan 'Buku Hijau'. Buku Hijau ini merangkumi 3 jilid dan dicetak di antara 1975 dan 1979.

Bagaimanapun, dalam praktik pemerintahan , sistem politik yang dilaksanakan tidaklah idealis sebagaimana sepatutnya. Ini kerana Presiden Gaddafi berhadapan dengan kekangan dalam negeri dan terpaksa berhadapan dengan tekanan antarabangsa.

Tidak mustahil rakyat Libya akan menderita sebagaimana nasib saudara mereka di Iraq. Itulah kebebasan dan keindahan demokrasi yang diidam oleh rakyat Libya. Mereka tidak belajar dari peristiwa Saddam Hussein dahulu malah bersedia dibutakan mata hanya dengan khayalan umpama filem Hollywood. Segala hasil negara bakal dipunggah keluar dan rakyat Libya dipaksa membayar kos perang NATO.

Bahagiakah mereka? Kesah ini umpama hikayat Melayu, "Lebai Malang".

Demokrasi adalah Syaitan paling kejam yang nyata memanipulasi manusia di akhir zaman ini.

Kita bernasib baik kerana kita diantara mangsa mereka yang terakhir, bukan yang terawal seperti Asia Tengah dan Asia Barat. Mungkin sememangnya Allah merencanakan begitu agar kita dapat bersedia sebelum terlambat. Pastinya doa para Aulia diperkenankan Allah SWT.

Segala kemelut politik dan sosial yang berlaku mutakhir ini sepatutnya segera mematangkan kita bukan sebaliknya.

Muammar Gaddafi telah ditusuk (pada duburnya) dengan pisau sebelum dibunuh. Siapakah yang mengajar manusia Arab (Islam) memperlakukan perkara sebegitu zalim kepada musuhnya?

Inilah perancangan hebat Dajjal melalui orang suruhannya, Rothschild.

Keluarga Rothschild mempunyai ramai Agen-agen Untuk melaksanakan Rancangan Untuk Mereka, Supaya Keluarga Rothschild dapat berada dibelakang tabir.

Wallahualam

"Mana-mana penulis,guru,pensyarah atau ahli politik yang cuba menyembunyikan nama Rothschild boleh dianggap menipu,hipokrit atau melakukan jenayah"

92 comments:

Anonymous said...

Rothchild, budak kecik je dia tu. Kata paling akhir tu jika mahu membesarkan rothchild sangat tak patut. dia tak sanggup pun nak lawan nanti...

Baharuddin Osman said...

Assalamu'alaikum wbt,selamat menyambut aidil adha, t/ kasih kerana memberi peringatan dgn bukti yg telah terjadi di t/ tengah semoga rakyat m' sia mengambil pelajaran dr peristiwa tersebut.

Baharuddin Osman said...

Assalamu'alaikum wbt,selamat menyambut aidil adha, t/ kasih kerana memberi peringatan dgn bukti yg telah terjadi di t/ tengah semoga rakyat m' sia mengambil pelajaran dr peristiwa tersebut.

MfR said...

Entah la...saya rasa tak tenteram selagi orang seperti Najib Razak masih lagi sebagai Perdana Menteri. Kita sengaja menempah musibah dengan membiarkan orang seperti Najib Razak membuat keputusan sebagai pemimpin negara.

1. Mudah menjadi target provokasi betapa tidak amanahnya bangsa Melayu dan Islam mentadbir negara.

2. kelemahan dalam pengurusan kewangan sedang dan bakal menjadi target mudah bagi jerat2 dipasang oleh bank dunia.

3. Seperti biasa. faktor bangsa, agama bakal menjadi point utama. Benih perpecahan sudah tersemai subur menanti waktu menuai.


4. Tetapi Islam akan dilemahkn dlu dengan pertentangan fahaman wahabi syiah dan ahli sunnah. dan Ahli dari parti pemerintah tiada tokoh yg mampu mengawal sentimen ini. yang boleh pakai pun menteri besar Nageri Sembilan dan beberapa Pemimpin umno di Kelantan.

Anda nak tahu matlamat parti pemerintah. tengoklah siapa yg dia lantik menjawat jawatan Menteri. Jika orang yang memikirkn masalah dan menjaga kebajikan rakyat, Alhamdulilah. Jika Sebaliknya, Innalillah.

Kita perlukan pemimpin yg mampu mnyatukan rakyat dan rakyat berasa tenteram dibawah pimpinannya dalam menghadapi musibah yg bakal melanda.

Di Malaysia sudah tidak banyak tokoh yang mampu buat kita rasa tenteram. Antara yg masih tinggal, Tuan Guru Haron Din. harap2 umur beliau masih panjang.


Anonymous said...

Harun Din tu bukan ustaz seru Jin ke? Kan dulu dia menolong jin hantu pindah tempat kat Pahang. Dia ngan Najib lebih kurang sama la bang. Semua main barang punya pemimpin. Kalau tak camana nak dapat habuan dunya. Berlakon je diorang tu.

Oasispg said...

Gaddafi bkn islam. Ulama tanah Arab dh mengkafirkannya. Dia byk membunuh org islam. Sbb tu rakyat bangkit dn dunia Arab mahu dia berundur. X de kn ngan aganda freemason ke apa. Berita yg admin post ni pn dakyah freemason klu nk tau. Dia mau kita menyalahkan freemason dn negara2 yg kononnya terlibat sama iaitu dunia Arab dn membisu bila membicarakan tentang iran dan syiah. Memang licik permainan mereka. Tp Allah lbh licil menipu mrk.

Anonymous said...

Mungkin pun memang benar perancangan dari org yg ingin musnahkan islam.. Tetapi isu negara kita skrg adalah PM yg tersasar dari perjuangan agama dan bangsa. Secara dalaman kita dah kalah. PM kena ubah diri dan matlamat kerajaan.

Oasispg said...

Bkn shj pm to kita sume kn ubah mindset. Apa prkr yg baik dr gomen kita support dn yg buruk kita hindari dn tegur melalui saluran yg btul. Jgn kita povok di laman sosial dn media. Jgn menyabur fitnah. Klu btul sekali pn jgn kita viralkn sesuka hati. Jgn mengaibkan org. Nnti Allah akan aibkan kita di akhirat kelak. Sabar dn bykkn doa agar di beri hidayat. Bila kita kembali pada agama. Kembalikan pd Quran dn sunnah. Kita akan selamat dunia dn akhirat.

Anonymous said...

Betul... kita pun kena ubah mindset. Apapun kepala ketetapi kena betul... baru ekor2 tu boleh jalan betul. Sekarang ekor nk jalan betul...nk ckp kat kepala... nk ker kepala muhasabah dan dengar nasihat org2 yg ikhlas... yg pertama sekali jgn terjebak dengan rasuah ..salahguna wang kerajaan atau selfish kerana pemimpin harus jujur dan byk berkorban spt khalifah2 dulu. Sebab itu bukan satu kegembiraan bila menjadi pemimpin. Patut risau dan takut dengan beban amanah dan tanggungjawab yg sgt besar. Semasa hidup kena betul... bila dah mati kena soal.

Oasispg said...

Btul tu. Zaman sahabat dn zaman kegemilangan islam org menolak diberi jawatan. Jauh beza ngan skang. Sebab apa? Sbb sistem skang bkn sistem islam. Sistem demokrasi sume kn lobi diri klu x sapa pn x nk sokong. Pilih punya pilih dpt kelabu asap. Sapa yg susah? Nk dptkn putih? Yg memilih pn kn la putih gak. Jgn slhkn si kelabu asap klu yg melilih jenis kelabu jerebu je manjang. Sbb tu jgn mudah slhkn pemimpin. Mungkin akibat dari dosa2 kita sndiri. Byk2lh taubat dan doakan yg baik utk pemimpin.

Ozone said...

Umat Islam kehilangan Global Identity...iaitu Khilafah Islamiyah. Kerajaan Othmaniah telah memimpin dunia selama 700tahun. Sekarang Barat memimpin dunia baru 300tahun tetapi dunia telah binasa. Zaman ini lebih teruk dari Nabi Luth. Bukan sekadar Homosexual dihalalkan malah trangender, biseksual dan macam2 seksual lagi. Barat berjya membahagikan umat Islam kepada 4 kelompok.Orthodox, Traditional, Modern dan Liberal. Olehitu Umat Islam perlukan sebuah Khilafah yg dpat memimpin dan peaung kpd mana2 negara Islam yg lemah.
Olehkerana itu Barat amat menakuti akan tertegaknya Khilafah Islamayiah. Sekuat mana pun Barat dikala ini, ia nya pasti akan tumbang kerana Demokrasi adalah sistem Dajal. Sokong kaya dan sekiranya tidak menyokong derita.

MfR said...

kepada anonymous October 3, 2015 at 9:53 PM

Najib lebih kurang sama dengan Tuan Guru Haron Din? sebab pindah jin ja samakan dengan Najib? hahaha

dia pindah jin sebab nak tolong orang bukan buat naya kat orang.
kira hebat la boleh mintak jin pindah tempat...xkacau orang dah.
kalau jin kacau manusia nak mintak tolong sapa ea? mintak tolong kat iblis ea? sebabnya orang alim mana boleh berhubung dengan jin. kalau berhubung dengan jin...orang tu sama jahat macam najib....hahahahahahahahahaha

"Semua main barang punya pemimpin. Kalau tak camana nak dapat habuan dunya. Berlakon je diorang tu."

pandai2 la p jumpak dia p mintak maap nanti

Anonymous said...

Ni lah dia org yg mudah kene bodoh2 dgn kebaikan. Pindah jin hantu dari kilang tu mmg nampak mcm baik nak tolong org supaya org tak kene rasuk. Tapi yg dia tak paham ialah jin setan tu dia musuh yg nyata bagi kamu. Bila musuh hendaklah dihukum diseksa dgn keras. Bukan tolong pindahkan kluar dari kilang papan prgi hutan simpan. Samalah mcm org yg jadi penolong2 bagi syaitan. Kau tolong setan tu ada ke kau caj upah berpuluh ribu? Kenapa pulak tokeh kilang tu kau caj upah beribu ribu?
Apa makna kebaikan kau nak me olong orang? Dah lah kau jual dan meniagakan ayat2 quran dgn harga yg sedikit.
Rasanya harun din lah yg perlu bertaubat pada Allah SWT.

Anonymous said...

Ni belum kira lagi pusat2 taahfiz dan darus syifak yg harun din buat. Kalau mata penilaian org mcm kau mmg nampak baik mulialah. Buat tempat blaja quran dan melahirkan tahfiz2 ghostbusters penangkap setan. Dgn alasan dan tujuan baik nak menolong org buang saka, halau hantu, ubat santau sambil mengenakan bayaran PENGERAS yg tinggi. Di sisi Allah taala sama mcm org yg menjual agama dan jual ayat quran demi utk kesenangan dunia. Diorang ni semua akhirat kosong tak dapat apapa. Kemudian org2 mcm ni Allah tak tanya satu apa pun melainkan terus di masukkan dlm neraka kekal. Sebab diorang adalah tahfiz2 yg paham hukum2 quran. Bila dia buat salah Allah takyah susah2 nak soaljawap lagi. Pasal diorang dah tau apa yg dia buat tu salah. Jgn ingat diorang tu tahfiz boleh senang2 masuk syurga. Masuk neraka lagi senang. Cuma diorang je tak paham. Yalah kalau halau hantu, buat ceramah sejam caj sampai beratus ratus mmg dah tempah tiketlah tu nak masuk neraka.
Diorang bukan ulamak. Orang mcm tu semua taraf pendita pendita agama je. Termasuk dlm golongan yg membaca al quran mengajarkan kesesatan.

MfR said...

Jin pun ada yang Islam. Nabi Sulaiman dlu siap boleh bcakap dgn Jin Ifrit masa Jin Ifrit tu pindahkan Mahligai Ratu Balqis. aku ingat lg aku dengaq crita ni masa aku skolah rendah. Masa aku skolah asrama penuh dlu pun, ada kes histeria ustaz kat skolah aku pun yg kecik2 ja dia boleh bunuh, yg besaq2 dia boleh halau ja buat pagaq. xtau pulak kat Malaysia ni masih wujud abg Anonymous yg lebih hebat dan lebih "alim" dari Ustaz Harun Din. Jin Buat kacau abg boleh terus hukum dengan seksa yang keras.hebatnya!!! abg ingat jin2 tu semua umoq budak tadika boleh senang2 hukum.power sangat nak hukum jin umoq bratus tahun? Tuan Guru Haron Din pun dia mampu halau p tempat laen ja...xtau pulak abg boleh hukum jin bratus tahun punya umoq...syukur Malaysia masih ada orang sehebat abg.

Stakat yang saya tau.
kawan saya kena kayap p Darul Syifa dia letak sringgit ja dalam tabung. derma ikhlas. balik tu dia buat apa yg ustaz tu pesan. Dengan Izin Allah. baik . kalu p ospital entah berapa kena. takkan la sirnggit ja kan?

Spupu saya kena pernah kena santau, buatan orang. habis dekat bribu dah dok brubat xbaik2. P kat Darul syifa brubat. dia cakap bg seikhlas hati.dia brada skit...so dia bg bnyk jgk la..tp xbgtau brapa..tu rahsia dia dgn Darul Syifa...dia kata tu ikhlas sebab time kerja pun dah xterganggu dah.

Kalau tak dak Darul Syifa, abg boleh tolong ubatkn ka kes santau, kayap semua ni? Yela kan sebab yg mnyembuhkan ni Allah. orang mcm abg ni mesti hebat sangat kan smpai orang tahfiz pun abg tau rilek ja kata buat kerja kerana duit :)

Nasihat saya p la tengok sendiri Darul Syifa tu macam mana baru cakap pengeras tinggi ka apa. takut kat akhirat nanti xlarat merangkak mintak maap kat sorang2 tahfiz kat Malaysia.

Zaman la ni Zaman Fitnah...kalau xboleh buat baik, xboleh buat bangunan untuk orang beribadah kat Allah. xboleh buat pahala dengan cara macam tu. Mulut, tangan tu diam jangan dok fitnah orang tak tentu hala. Tmbah2 dekat golongan tahfiz, alim ulama yang dah tolong banyak orang. amalan banyak sangat dah kot.

MfR said...
This comment has been removed by the author.
MfR said...

Jin pun makhluk Allah. ada family ada anak bini. Ingat suka2 nak bunuh mcm tu tanpa izin Allah Taala.Ok la tu pindah p hutan belantara dari kilang papan. Pindah ke tempat yg manusia tak p. Takkan nak p pindah p rumah abg pulak kan?

Yup memang ada Ustaz yang menjual agama termasuklah beberapa Ustaz yg keluar di tv dan produk air 30 juzuk bagai tuh. Tu biaq jela depa dengan Allah. As long benda tu membantu kita amik jela..kalau xmau xpayah amik....bukan depa paksa suruh amik pun...pilihan sendiri. Laen la kalau budak tahfiz tu pakai macam mafia bawak ayaq yassin tuang kat anak tekak abg lepas tu suruh bayaq 30 ringgit.

Truck pickup tolong tolak kereta pun kena huloq duit bang oiii... ni tolak jin masuk hutan. tak kan nak bayaq seringgit

Oasispg said...

Mfr, jgn taksub dgn dshifa dn harun din atau sapa2 jua manusia. Semua orang boleh merawat peskit. Bila yg berilmu turunkanlh kpd orang lain. Knp ilmu dari dshifa x boleh ajar kpd orang lain? Istimewa sgt ke ilmunya. Nabi sendiri suruh sebarkn ilmu. Bacaan rukyah bukan org tertentu sj boleh baca. Yg herannya mana tau jin yg duduk dlm org yg sakit secara detail?

Anonymous said...

Memang hebat lagi darus syifak dr harun hang tu. Hang duk dgr citer org pasal jin ifrit tapi hang tak paham apa ke maksud 
"Aku berlindung dgn Allah Taala dari jin, iblis, setan yg kene rejam". Dlm quran tu mmg Dia tulis setan je tapi hang paham2 la sendiri. Mana buat perangai sama mcm depa pun mestilah kene rejam. Rejam tu maksud dia Hukum bukan pindah, halau, bagi tempat atau jadi penolong. Hang paham bahasa melayu kan?
Mula2 depa buat keje berubat org halau hantu mmg la cakap derma ikhlas RM1 pun ok. Tapi kalau ada 100 org yg kaya mcm sepupu hang yg misalkata bayaq diorang 5k seorang pasal dek puashati dgn servis berubat diorang silap2 dia boleh dapat rm 500k dari perkhidmatan ikhlas yg diberikan. Maka lama2 jadilah bisnes. Dapat untung baru boleh beli rumah, buat building, beli bas, kete, lori dll utk kembangkan perniagaan. Modal asal dia ayat2 quran. La ni sapa nak pi belajar mengubat org dekat darus syifak pun nak kene standby deposit 500 inggit. 
Hang penah dgr tak dulu nabi2 berubat org mintak derma mintak duit? Penah ke hang dgr Allah mintak derma ikhlas kat Muhammad bila Dia menurunkan Alquran dlm dada Muhammad? Allah mmg tak pandang amal yg banyak. Dia pandang benar.

Anonymous said...

Hang tau ke yg harun din halau kat pahang tu jin atau setan, islam ke kapir? Hang ke drebar bas tu? Yg aku dgr dari mulut org yg hadir kat situ banyak yg dia pindahkan dlm bas tu jin setan. Itu pun chief setan yg ada kat kilang tu dia tak buang masih ada tinggal kat situ, pempuan. Bagi aku org tahfiz yg ilmu tinggi mcm harun din ni kalau dia ada ilmu tangkap setan maknanya dia mesti ada jugak ilmu penghancur setan. Kalau takde maknanya dia pun belajar tak habis la tu. Lepas tu pandai2 buat kolej tahfiz buat meniaga. Dalam ugama dilarang menjual ayat2 quran dgn harga yg sedikit. Maknanya rm1 pun tak boleh ambik. Tapi diorang pandai dia ambik banyak, lebih dari singgit.
Yg aku kenal harun ni dia mmg ahli dalam pelbagai kitab. Termasuk golongan ahli kitab. Walaupun dia tahfiz quran. Bila buat ceramah dia suka baca kitab. Kalau dia satu org yg paham dan hafaz quran Allah taala dah tegah jgn baca kitab2 lain selain alquran, azab yg pedih. Tu pasal Allah azab dia dgn sakit jantung. Sebab dia buat perkara yg Allah dah tegah. 
Tapi kalau santau, kayap, halau setan dia boleh ubatkan orang atas alasan dgn izin Allah. Kenapa dia tak ubatkan je diri dia sendiri? Panggillah anak2 murid dia baca2 sikit bagi hilang sakit dia? Apasal pegi hospital? Darus syifak kan ada. 

Anonymous said...

Hari ni memang zaman fitnah berleluasa. Fitnah terjadi bila yg benar jadi salah, yg salah nampak benar. Zaman nabi dulu Allah dan Rasul tak penah suruh dan perintah pun manusia suruh buat pusat tahfiz dan hafaz alquran. Allah utuskan Muhammad utk membaca dan memahamkan quran pada org ramai. Kemudian amalkan dlm kehidupan, patuhi hukum dan perintah, tu sahaja. Takde pun Dia suruh ulamak buat fatwa, buat pondok tahfiz, buat hukum baru, ijtimak, buat sekolah halau hantu dan sbgnya. Pusat tahfis dan pondok2 ngajar kitab ni semua banyak dtg dari india, pakistan, bangla. Zaman nabi mmg takde.
Bila hari ni ramai yg mengaku ulamak buat benda yg nabi tak pernah dan suruh buat maka ianya termasuklah dlm golongan yg membuat fitnah. Mengada adakan perkara yg takde. Perkara yg nabi sendiri tak penah buat dia pandai2 buat. Tapi dia pusing cerita cakap baca quran tu sunnah nabi. Mmg la baca quran sunnah nabi, tapi buat sekolah pondok, tahfiz, darus syifak tu bukan sunnah nabi. Nabi mana buat pusat2 mcm tu. Nabi pun takde ambik fees utk mengajar diploma pengajian quran ke, nahu, tajwid dll. Pasal nabi tau perkara tu salah, amalan kaum yahudi serani. Nabi tak penah suruh pun kau majukan islam dgn buat sekolah tahfiz.
Bila perkara2 salah ni didoktrinkan supaya diterima pakai oleh org ramai sbg benar maka inilah yg dinamakan sebesar besar fitnah. Bila ramai orang mcm hang menganggap ia betul dan baik. Semua ustaz, ulamak, pendakwah, mufti yg membenarkan perkara dan perbuatan ni kenalah tanggung dosa atas kesalahan mengada2kan yg takde dlm quran, menyesatkan org ramai dari jalan quran Allah dgn membaca kitab2 lain selain quran, menjual ayat2 quran dgn harga yg sedikit, mengutamakan dunia, menghalalkan yg haram mengharamkan yg halal.
Orang2 macam ni mmg tak sempat merangkak la mintak maap. Memang Allah Taala terus humban je dalam neraka. Pasal mereka org yg tau hukum.

MfR said...

kalau depa xsebarkn ilmu... xdak punya depa bg ayat suruh kita hafal...xdak punya suruh kita balik...amalkn itu ini

siapa lagi yg kita harus bdamping kalau bukan alim ulama? apa yg aku nampak punca kita tuduh darus syifa itu ini adalah sebab duit....sebab depa amik duit

sebab depa pindah jin dapat duit....kalau aku pun aku akan support depa...golongan tahfiz ni la yg patut diramaikn lg....bukan kaki club...

gologan tahfiz xboleh ada sebab guna ilmu agama untuk cari duit....golongan kaki club xpa....depa x salahguna ilmu agama...kan? kenapa kita harus membenci golongan yg hafal ayat Al-Quran? kenapa harus berburuk sangka dekat Harun Din? Oasispg...aku xtaksub dengan darus syifa...cuma aku xboleh tengok bila ada org kata some1 yg dah bnyk tolong ramai orang Islam tu jahat, salahguna ilmu agama dan sebagainya...siapa kita nak kata Harun Din tu jahat sama macam Najib kalau ulama dalam Pas pun angkat dia sebagai Mursyidul Am Pas?

Kalau dia satu org yg paham dan hafaz quran Allah taala dah tegah jgn baca kitab2 lain selain alquran, azab yg pedih. Tu pasal Allah azab dia dgn sakit jantung. Sebab dia buat perkara yg Allah dah tegah.
Tapi kalau santau, kayap, halau setan dia boleh ubatkan orang atas alasan dgn izin Allah. Kenapa dia tak ubatkan je diri dia sendiri? Panggillah anak2 murid dia baca2 sikit bagi hilang sakit dia? Apasal pegi hospital? Darus syifak kan ada. <--- jadi alim ulama xsmestinya bebas penyakit. kalau hg dengaq crita perang Nabi Muhammad dlu smpai patah gigi masa perang uhud pun mesti jenis orang mcm hg akan tanya sebab apa Allah tak lindung Nabi?

Tajuk artikel ni memang sesuai...ya Malaysia memang dalam bahaya....sebab apa? sebab sesama Islam pun berprasangka buruk....tambah2 thadap orang yg hari2 baca Al-Quran... terhadap Mursyidul Am Pas...tokoh yg diangkat golongan ulama Pas....disebabkan duit sahaja...

kita di akhir zaman ni, kalau Islam tak bersatu....jadi musibah...takkan kita nak mengharap bantuan dari bangsa kristian ataupun bangsa yahudi...

andai kita slalu nampak salah orang...check hati kita...tlalu bnyk benda negatif dalam diri...kita harapkn Islam kuat...tapi tengok la komen kat sini....menyedihkan....tuduh salah sorang ulama dunia hanya sebab duit..

ni sedikit maklumat orang yg Tuan-Tuan tuduh sbagai orang yg jahat macam Najib...

Education

Klang Islamic College (1962-1965) - Sijil Tertinggi Kolej

Diploma from Al-Azhar, Cairo (1966-1968)

M.A. in Sharia from Ain-Shams, Cairo University (1972-1974) - Ph.D in Sharia

National University of Malaysia (UKM) bestowed upon him Professorship in the year 1986.

He wrote a lot of books. Among them are "Man and Islam", "Islamic Education Philosophy","The Torch of Islam", "Tasawwur Islam", "Hudud in Islamic Jurisprudence"

Career

Selangor Fatwa Council Member
Perlis Fatwa Avisory Council.
Deputy Dean, Islamic Studies Faculty, National University of Malaysia (1977-1985)
Assistant Director Syariah Advisory Council, Bank Pembangunan

tokoh macam ni la yang patut diangkat...sayangnya golongan Melayu macam anonymous diatas...menyedihkan..
hanya bcakap pasal duit...duit dan duit...

Anonymous said...

Lah mmg pasal duit dan dunialah puncanya ulamak2 ni semua menjual agama. Itu kenyataan yg aku nampak. Pasal diorang tahfiz2 ni semua diorang tak boleh buat keje lain mcm menoreh, bersawah, jual petai diorang terpaksa menggunakan agama islam yg diorang belajar utk menyara hidup. Mmg terang2 salah la. Walaupun atas nama kebaikan, tolong orang, memajukan islam Allah sendiri yg cakap hukum Dia salah. Nak buat camana? Bagi aku ulamak2 yg hang sebut ni semua lagi pandai dan lagi hebat la dari Allah tu sendiri. Pasal dia boleh buat buku2 dan kitab2 lain selain Alquran utk jadi panduan manusia.
Apa Alquran tu tak cukup sempurna ke? Kalau Allah cakap islam dan quran dah sempurna kenapa diorang pandai2 pegi buat kitab2 baru? Lepas tu pulak kenapa dia potong ayat2 quran tu utk buat kitab dia? Allah dah tegah jangan ubah quran dari tempatnya. Memang sah la korang semua jenis manusia tak paham bahasa. Pedulik apa pun kau sedih ke tak islam berpecah. Pasal mmg ahli2 kitab ni la yg banyak memecahkan islam mengikut kitab dan mazhab.

MfR said...

ulamak2 yg buat buku sendiri lagi pandai dari Allah?jadi hg nak salahkan mazhab hanafi maliki syafi'i dengan hambali pulak? sebab buat kitab? sedaq diri hang tu sapa ja...imam kat kampung pun belum tentu lagi layak nak jadi...ada hati cakap ulamak tu salah..ulamak tu kejaq dunia...laen la kalau hang ni mmg sheikh hebat...malam2 jadi imam kat Masjid Mekah

akal depa dari Allah jugak... kalau hakikat ni pun hg xpaham...mngaji lagi sbelum tuduh ulama itu ini...

ilmu tasawuf tu dari Al-Quran jugak....hudud tu dari Al-Quran jugak...laen kali Al-Quran tu ada baca...hadam betoi2...dia tulis buku dari pemahaman dia...sumber dia tetap dari Al-Quran...

belajaq lagi....p masjid...sembang2 dengan ustaz dengaq ceramah di masjid...satu hari nanti mudah-mudahan saudara akan paham :)

menuduh orang tanpa bukti yang kukuh adalah fitnah...macam mana kalau Tuan Guru Haron Din betoi2 ikhlas tolong orang? dan saudara fitnah beliau kata dia buat semua tu demi duit....tau dosa fitnah? stiap kali orang laen tgk penulisan saudara....orang laen percaya dan sebarkan kepada orang laen....tanggung la :) tu ja aku nak cakap

Oasispg said...

Mana kau tau harun Din lebih baik drp Najib? Dan mana kau tau Najib lebih jahat drp harun Din?. Kau tgk dari segi apa? Kenapa harus buka tahfiz utk halau jin syaitan? Btul ke niat tu? Orang belajar agama utk apa? Kalau cam tu tahfiz2 yg merata tempat di malasia ni masih la kurang la ilmunya sampai perlu tahfiz syifa ni? Tu belum citer sal firasat2 tertentu yg dimiliki. Tp pakaian amalan bertentangan dgn sunnah nabi. Kasyaf apa namanya ni?

Kau kata Najib jahat. Tp mulut kau lg jahat. Knp x ckp firaun ke hitler ke malah obama yg jelas2 musuh islam x kau jadikan bandingan? Sejahat2 Najib yg kau dakwa x menyesatkan ummat islam dengan air penawar dan pelbagai kaedah perubatan yg menyimpang daripada islam yg tidak diajarkan oleh Allah dan rasul. Ini masalah aqidah. Tertipu dgn keilmuan seseorang padahal siapa yg lebih tahu hal yg ghaib melainkan Allah. Yg dakwa tahu detail tentang jin tu pakai ilmu apa kalau x dibantu dgn jin jg. Padahal Allah melarang kita meminta pertolongan jin walau apa alasan sekali pn. Jgn bamdingkan dgn nabi Sulaiman yg diberi Allah kelebihan menguasai jin dn haiwan lain.

Oasispg said...

Allah menyuruh kita untuk taat kepadanya, taat kpd rasulNya. Dan ulil amri dikalangan kita. Mentaati pemimpin islam yg sah merupakan salah satu jalan menuju syurga Allah. Tdk sempurna iman seseorang bila mengistiharkan pemberintakkan terhadap pemimpinnya sekali pun pemimpinnya zalim.

Dari Hudzaifah Ibnul Yaman radliyallahu 'anhu berkata, bersabda Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Akan datang sesudahku para pemimpin, mereka tidak mengambil petunjukku dan juga tidak melaksanakan sunnahku. Dan kelak akan ada para pemimpin yang hatinya seperti hati syaithan dalam jasad manusia.” Maka aku berkata : “Ya Rasulullah, apa yang aku perbuat jika aku mendapati hal ini?” Berkata beliau : “Hendaklah engkau mendengar dan taat pada amirmu walaupun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)

Boleh semak sendiri klau x percaya. Bawakn pada ustaz2 korang biar dia jelaskan maksud hadits tersebut. Tp dari sandaran ulama la spt An-Nawawi ke. Jgn main hentam plak. Bg kt UAI pn bagus gak ni. Tgk camne dia nepis.

Yg penting sekarang kita bersatu dgn bimbingan al-Quran dan sunnah mengikut pemahaman para sahabat dan menjauhi pendapat manusia lain yg bertentangan dgnnya. Mengajarinya di kalangan keluarga kita dan orang lain. Barulah Allah memenangkan kita

MfR said...

sebab apa aku kata najib jahat? sebab dia sbagai pemimpin...dia biar rakyat dia tanggung beban hidup...kita rakyat Malaysia terpaksa tanggung beban 1MDB...bulan2 kena bayar bunga....duit tu amik dari mana? kalau betoi pungutan duit GST, tol apa semua tu digunakan dengan cara yang betoi...harga tol harga barang pun xkan naek tinggi mcm ni...bukan aku sja yang rasa mcm ni...hampir majoriti rakyat malaysia maki dia dalm offical facebook dia...kalau dia seorang pemimpin yang baik...amirul mukminin...hari2 orang takkan maki dia... aku just nyatakan dari apa yg aku nmpak...Malaysia akan smakin lemah sebab dasar2 yang dia buat....hanya untuk tanggung beban 1MDB... segala kutipan cukai,dana2 untuk pembangunan negara untuk next five years kebanyakan akan digunakan untuk tanggung beban 1MDB...

Kalau dia seorang pemimpin yang baik, even dia xmmpu manage negara...xmau bebankan...dia patut undurkan diri dengan cara terhormat....dia patut bertanggungjawab...sebab dia pemimpin...imam...kalau dalam solat pun...imam terlupa rakaat...tlupa duduk tahiyat awal...makmum wajib tegoq...bukan ikut solat smpai habih...

buat masa la ni...kita patuh ja smpai negara ni lingkup...tak payah komen apa pasai kepimpinan...biar cina injak2 maruah kita cakap Melayu Islam tak kompeten...rasuah bsepah2 beli undi beli tender....lepas tu Melayu cakap pasal ketuanan Melayu...nak pukoi cina...dah orang bg peluang orang Melayu Islam jd Perdana Menteri...rugikan bisnes cina,rugikan bisnes India..kita Melayu Islam tengok hadis ni boleh la diam bsabaq...cina India ada nak tengok hadis ni???


yang pasal bsatu dgn bimbingan al-Quran dan sunnah tu memang tu yang sebaiknya...tu aku stuju

MfR said...

Ni hujung bulan Oktober ni...Amirul Mukminin kesayangan hgpa nak naikkn harga tiket LRT pulak...sebab dia nmpak potensi...untuk dapat dana lebih cover hutang1MDB...ramai yang guna LRT hari2..kalau sorang dia dah tibai 5 kupang sehari...kalau 1000 orang guna LRT sehari...dah brapa dah dia dpt...darab dengan 30 hari...atleast rm150 000 dia dpt sbulan. tu kalau 1000 orang yg guna sehari...dengan duit tol lg...tu semua dia upkan untuk ringankn beban kewangan kerajaan...dengan currency Malaysia jatuh berbanding dollar....lebih banyak duit rakyat yg bakal disedut...pembangkan mmg xkan jatuhkan kerajaan buat masa setahun dua ni....sebab nak semai kebencian thadap BN...just wait the right moment and "boom" masa next PRU....tp yg menderita...rakyat....kena tgu smpai next PRU baru boleh hukum balik kerajaan...

Oasispg said...

Sabar saudara. Semakin meluap2 kemarahan saudara ni. Jgn sampai syaitan tersenyum puas kerana orang yg amarah adalah orang yg paling mudah untuk syaitan kuasai. Baiklah kau ckp majoriti orang benci Najib. Org yg macamana kau refer? Orang2 yg suka melepak kt kedai2 kopi ke? Orang2 surau? Mungkin ada tp yg jenis terkena penyakit khawarij. Ada rujuk dengan mufti? Dgn alim ulama? Generasi muda yg belajar kt universiti pun sekarang dh mula menyokong kerajaan. Sapa sangka?

Kita sebenarnya tahu kerajaan sekarang berhadapan dengan pelbagai isu global. Tapi kenapa kita tdk cuba paham dan menerangkan pada golongan yg tdk tau di kampung2 pada orang yg kurang mendapat pendedahan berita luar. Senang ckp orang yg biasanya memaki hamun pemimpin ni bukan org yg boleh dipercayai akhlaknya. Walaupun nmpk shalat puasa haji dll, tp dgn maki hamunnya boleh jadi muflis kt akhirat kelak.

Kita disuruh bersabar krn yg beria2 nk jatuhkan pemimpin islam kita ialah orang kafir. Dap dgn cara kerasnya nk jatuhkan Najib. Begitu juga pkr. Kalau kita terikut lengok mereka abis la kuasa yg kita ada sekarang. Sanggup ke kita berkongsi dengan bangsa lain sama rata dri segi kuasa dan kepentingan agama masing2? Sanggupkah kita memberi peruntukkan yg sama byk utk dibina kuil gereja dgn agama lain? Demi sebuah keadillan kononnya kita mahu Najib berundur secara terhormat. Nk gantikan dgn sapa? Anwar yg terperok dlm penjara yg karpal singh sendiri ckp 'anwar perlu bertaubat?' Muhyidin yg x tau atau pura2 x tau isu 1mdb yg dh dijelaskan pdnya berulang2 kali? Atau kau ada calon yg lain utk kau ketengahkn?

Bila imam salah jgn mudah kita mufarakah. Sesungguhnya imam dijadikan utk diikuti. Apabila imam ruku kita ruku. Apabila imam sujud kita sujud. Jika imam terslh kita tegur. Tetapi jika dia x respon teguran kita itu dia yg tanggung sedang kita yg menegur dan ikut sehingga selesai dapat pahala. Ada haditsnya. Jika dalam shalat begini kita x dapat jaga x heran la kita mudah melepaskan ketaatan kepada pemimpin kita.

Oasispg said...

Sabda Rasulullah shallallaahu ‘alayhi wa sallam :
فَاِنَّهُ مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيْرِهِ شَيْئاً يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبرْ عَلَيْهِ , فَإِنَّهُ لَيْسَ اَحَدٌ يُفَارِقُ الْجَمَاعَةَ شِبْرًا فَيَمُوْتُ اِلاَّ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً { البخارى و مسلم عن ابن عباس }
Barangsiapa yang melihat sesuatu yang tidak dia senangi pada diri amir-nya, maka hendaknya ia bersabar terhadapnya, karena sesungguhnya tidak seorangpun yang meninggalkan jama'ah satu jengkal saja kemudian dia mati, maka ia mati seperti mati dalam keadaan Jahiliyyah (Bukhari Muslim dari Ibnu Abas radliyallaahu ‘anhuma)

Sabda Rasulullah shallallaahu ‘alayhi wa sallam :
مَنْ خَرَجَ عَنِ الطَّاعَةِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةِ فَمَاتَ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً {رواه مسلم عن ابى هريرة }

Barang siapa yang keluar dari ketaatan dan memecah belah / meninggalkan Jama'ah (Jama’atul-Muslimin) kemudian mati, maka ia matinya seperti dalam keadaan Jahiliyyah ". (HR Muslim dari shahabat Abu Hurairah)
Imam Ahmad berkata, "(Wajib) mendengar dan taat terhadap Amirul Mukminin yang baik (al-birr) maupun yang menyeleweng (al-fajir). dan peperangan harus tetap pada bersama para Imam baik maupun yang fajir tidak ditinggalkan sampai hari kiamat " ( I'tiqod Ahlus Sunnah Al Alkay, I/160 diambil dari Ats Tsawabith wal-mutaghoyiroot, Dr. Sholah Showi, hal. 225-226)

Bykkan belajar ilmu agama kerana tiada yg memuliakan kita kecuali ilmu.

Anonymous said...

Belajar la ilmu yg betul. Kalau setakat kau tepek hadis2 bodoh kau ni nak suruh org taat kat amir yg bodoh jahil tak payah la. Tak penah de nabi suruh org taat kat pencuri, penyamun, penipu. Kau ada bukti? Tunjukkan.

Anonymous said...

pokok kata tak perlu la kita bandingkan orang ni lebih baik dari orang tu. tak kirala walau dlm contoh ni harun din nampak lagi alim, warak dan beriman dari najib. cukuplah kita syorkan pada diri kita dan orang lain supaya ikut teladan baik dari harun din. anon kat atas tu nampak sangat perlu ngaji kitab lagi. sebodoh2 amir mcm najib yang ko dakwa kurang2 dia jadik pm jugak. kamu tu jadik apa? ingat najib pun boleh tuntut dari kamu yang maki, hamun, fitnah dll pada dia di padang masyhar nnt. jangan ingat korang je yang boleh tuntut dari dia. kat sana takde public court mcm kat dunia. media2 pun tak boleh nak kasi tambah perisa bila sampai giliran masing2. semuanya terletak di tangan Allah swt. jadi elok masing2 jaga mulut dari bercakap dan tangan dari menaip benda yang tak tahu menahu. dan walau tahu pun biarlah pihak yang diamanah tu buat tanggungjawabnya. ada sebab kenapa demokrasi tak sejajar dengan islam. mcm oasispg tulis dalam demokrasi kena kedepankan diri, tapi dalam islam no such thing as lobi, atau minta dicalonkan jadi wakil rakyat atau pemimpin. walaupun boleh diangkat oleh umat islam secara undian pun, lepas tu umat wajib berbaiah untuk taat selagi khalifah di jalan yang benar, dan berlepas diri jika dia zalim, bukan memaki, memberontak dsbnya. inilah ruang2 yang dibuka dalam demokrasi secular barat yang bahaya pada umat islam. dalam demokrasi takde konsep baiah. so walaupun orang yang ko undi tak menang, ko berhak kononnya untuk benci dan tak ikut apa yang dia suruh.

jentayu

jentayu

Anonymous said...

Aku ni walau tak jadi PM dan ulamak angkat bakul rasanya aku tak perlu nak ngaji kitab banyak2 mcm yg kau syorkan. Pasal Allah Taala menegah aku dr mengambil kitab2 lain sbg pedoman utk jadi ikutan. Aku pun tak perlu claim dan menanggung dosa sesapa yg aku kutuk atau bodohkan. Pasal aku pasti mereka yg aku kutuk adalah org2 yg mendapat kutukan di sisi Allah Taala berdasarkan bukti kitab Alquran yg Dia jelaskan. 

Anonymous said...

Dalam Islam tak pernah ada ulil amri yg diangkat atau dipilih melalui jalan mengundi pilihanraya 5 tahun sekali. Ulil Amri di sisi Allah pulak adalah terdiri daripada org2 yg soleh, berilmu, amanah, benar, jujur, tak mencuri, tak menipu, tak buat 1mdb dan tak menyeleweng dari jalan islam yg ditentukan Allah. Ni serba sikit ciri2 dia yg aku boleh jelaskan. Kalau arini kau takde sifat2 tersebut tapi kau sendiri mengangkat diri sbg pemerintah ulil amri sdg dari segi hukumnya kau tak layak. Bermakna kau menipu dgn menggunakan hukum agama dan islam Allah Taala. Kau samalah mcm firaun dan ahli2 kitab. Tu pasal kau suka suruh org ngaji kitab.

Anonymous said...

Dalam Islam jugak tak pernah ada nabi, rasul, wali, ulamak yg mengangkat dan menabal diri sendiri jadi ulamak nabi rasul. Murid2 kitab dia pun tak boleh dan tak layak nak letak guru dia sbg ulamak. Sebab ilmu islam dan taraf rasul wali ulamak atas ketentuan Allah Taala. Bukan kau boleh main suka2 perasan diri nak jadi ulamak. Kalau setakat kau ada ilmu quran kau berkebolehan halau hantu, ubat santau tu nama dia bomoh, dukun. Kalau pandai ceramah kau hanya bertaraf penceramah bukan ulamak. Jadi aku memang tak pedulik dan tak perlu pun terhegeh hegeh nak mintak maaf pada ahli kitab musuh2 Allah. Sebab Allah Taala tak penah ajar aku untuk tunduk dan taat pada musuh2 Dia. 
Cuma Dia hanya bagi sedikit tempoh dan peringatan je utk korang bersedia dan ingat. Pasal azab Dia pasti.

Oasispg said...

Sila bantah dengan dalil. Nabi sendiri pun berhujah dengan kafir quraisy dengan dalil yg nyata. Bukan main hentam buta macam korang

Oasispg said...

Baca ucapan ulama ni pula. Imam Al Barbahari berkata : "Setiap orang yang memberontak kepada imam (pemerintah) kaum Muslimin adalah Khawarij. Dan berarti dia telah memecah kesatuan kaum Muslimin dan menentang sunnah. Dan matinya seperti mati jahiliyah." (Syarhus Sunnah karya Imam Al Barbahari, tahqiq Abu Yasir Khalid Ar Raddadi halaman 78)

Asy Syahrastani berkata : "Setiap orang yang memberontak kepada imam yang disepakati kaum Muslimin disebut Khawarij. Sama saja, apakah dia memberontak di masa shahabat kepada imam yang rasyidin atau setelah mereka di masa para tabi'in dan para imam di setiap jaman." (Al Milal wan Nihal halaman 114)
Apa hujah korang untuk membantah cakap ulama ni? Bantah dengan dalil jg la sedara

Anonymous said...

Sila hujah dgn dalil dan bukti quran. Jangan guna hadis dan hukum imam barbari ke imam babi ke bagi menunjukkan ketaatan anda pada imam2 palsu. Tunjuk dan buktikan kat padang pasir mana kau jumpa imam barbahari dgn abu yasir kalid penipu yg kau cakap tu?
Jangan tunjukkan pada kami ASWJ tu sbg Ahli Sesat wat Jahat. Suka menipu org dgn hadis2 rekaan dan penipu.

ibu mustika said...

Saya ingin menyampaikan kepada seluruh TKW yang bekerja di negeri orang saya ibu mustika seorang TKW DI HONGKONG pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor KI WARA katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi KI WARA dan minta angka ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi KI WARA di nomor (_082_322_214-888_) ini asli bukan rekayasa atau silahkan buktikan sendiri. KLIK BOCORAN TOGEL JITU DISINI

Anonymous said...

Kalau kau jenis buta pekak bana punya org kau tgk komen tu dgn gempa pakistan afgan india berlaku tarikh bila. Mmg nabi dulu hujjah dgn kaum kapir guna quran dan hadis nyata hatta sampai sekarang pun nak berhujah dgn org kapir mcm korang pun kena guna teknik tu. Bukan hadis penipu rekaan manusia dan imam2 buatan korang. Tulis kitab reka cerita dongeng ikut sedap tekak mulut kau je. Kau dgn wahabi sama je.
Org kapir ni adalah satu kaum yg mempelajari, membaca, tahu, kenal alquran dan hukum2nya. Tapi mereka sendirilah yg kuat menentang membangkang dan memutar belit quran tu ikut nafsu dan kesesuain sendiri. Kalau korang sendiri gagal membuktikan kau org2 yg muslim, nak taat buat apa? Disisi hukum Allah Dia label kau kapir je terus. Kau tak malu ke nak label2 org khawarij, sedang kau sendiri nyata kafir kufur yg tak caya alquran? Tara otak ke lu?

Oasispg said...

Astaghfirullahal azhim
Anon 8:20pm dan 2:25am
Istighfar byk2
Inikah cara menjawab hujah? Mendahulukan nafsu dari dalil? Adakah ini cara yg ditunjuk oleh nabi? Kenapa mudahnya kau kata hadits palsu? Cuba kau terangkan lbh lanjut lg. Ulama mama yg ckp hadits tu ada masalah? Itu hadits riwayat Muslim. Di sahihkan oleh ramai ulama. Bukhari dan Muslim adalah ulama yg x perlu dipertikaikn ketokohannya dalam meriwayatkan hadits. Tiba2 kata hadits palsu? Astaghfirullahal azhim.

Cuba kau bagi dalil dalam al-Quran yg membenarkan memerangi pemimpin islam walaupun fasiq? Kau kata aku tolak al-Quran. Tp macam kau yg sebenarnya tolak. Dalil balas dalillah sedara. Ckp wa lu wa lu. Kau jenis yg melalaikan solat ke?

Kalau kau x bole terima imam barbahari, bagaimana pula dgn imam Ahmad? Kau x kenal dia? Ucapan dia x betul ke? Ke kau lebih percaya pd ckp org kafir dari org islam sendiri?

Inilah sunnah yg ditinggalkan nabi. Terangnya seperti disiang hari. Masih kurangkah hujah yg aku beri. Baik. Insya Allah akan aku hantar lg dan lg sehingga kau atau siapa saja yg baca paham

Oasispg said...

Dari Anas radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Mendengar dan taatlah kalian walaupun yang memimpin kalian adalah bekas budak dari Habasyah yang kepalanya seperti kismis, selama dia menegakkan Kitabullah di antara kalian.” (HR. Bukhari dalam Shahih-nya)

Anonymous said...

kalau nak hujah guna hadis nabi bagilah hadis 25 nabi rasul dlm quran. kalau kau hujah guna kitab imam tu nama dia hadis imam bukan hadis nabi. kau nak ikut cerita hadis nabi yg Allah tulis ke yg imam tulis?? kau percaya kitab Allah ke kitab imam? imam barbari dgn imam ahmad mmg sah aku tak kenal, aku kalau org aku tak kenal mmg aku tak cayalah cerita dia. kalau kau nak pecaya tu kau punya sukalah kau mmg ahli kitab, suka berdolak dalih dan pusing2 cerita.
aku mmg percaya cakap org islam, tapi masalah hari ni aku tak jumpa ramai org islam yg jadi pemimpin. yg mengaku islam dan menggunakan islam mmg ramailah. tapi hakikat yg aku tgk ramai yg kapir pasal tak percaya dan menyalahguna hukum islam. islam tu topeng je bagi diorang utk dapatkan dunia dan isinya. tapi yg aku pasti manusia kena taat pada Allah, Rasul dan Ulil Amri yg sebenar. bukan yg jenis perasan mengangkat diri sendiri jadi ulamak ulil amri.
kalau kau betul sgt kau tunjukkanlah kat kitorang camana rupanya budak habsyah kepala macam kismis tu? nak jugak aku tgk budak kepala rupa kismis. bodoh punya cerita kitab.

Oasispg said...

Subhanallah.

Bagusnya kau diam dan muhasabah diri dari memaki hamun x tentu pasal. Aku takut kau jadi kufur dengan apa yg kau ucapkan tanpa kau sedari.

Jika kau x kenal maka kau kena balajar mengenal. 4 imam mazhab x kan kau x kenal? Kau menolak salah satu bermakna kau anggap dia luar dari lingkungan ahli sunnah wal jamaah. Berani kau ya?

Yg lebih teruk kau telah menghina nabi. Kau x tau pasal hadits sepatutnya kau bertanya dengan orang yg tahu. Kenapa kau masih menggunakan nafsu kau utk menolak hujah yg jelas dari rasulullah? Benarkah kau ni orang islam? Jgn2 kau orang kafir dap yg menyamar sebagai orang islam utk mengucar-kacirkan pegangan aqidah orang islam. Berambuslah kau dari blog ini. X ada manfaat walau secebis hama sekali pun ucapan kau wahai musuh Allah.

Anonymous said...

bodoh kau ni. yg aku tau kalau hadis tu sahih kau mesti tunjukkan bukti yg budak kepala kismis tu mmg wujud. ini mmg tak pernah ada dlm dunia budak rupa kepala kismis. maknanya imam2 kau tu mereka reka cerita dongeng ttg rasulullah. bila buat citer pasal nabi dan mengada2kan cerita jadilah fitnah. mentang2 nabi dah takde depan mata korang sedap kau je nak buat citer pasal dia pesan tulah, pesan nilah. pale bincek kau.
kau jangan ingat ucapan subhanallah kau tu boleh membuktikan yg kau tu islam. belum lagi. kalau kau jenis org yg berpegang pada imam2 mazhab aku suspek kau ni sebenarnya pengamal dan pengikut syiah. tapi menggunakan nama ahli sunat wal jemaat supaya org tak tuduh kau sesat dan supaya hujah2 hadis kau mudah diterima ramai. golongan ahli2 kitab cam kau ni mmg suka guna jual nama nabi dgn Allah Taala. Korang ingat nanti bila kau jual nama Allah Taala org akan ikut dan dgr citer temberang kau.
Lagi satu bodoh punya teori. Orang taat dgn Allah Taala, bukan dgn hadis rekaan temberang penipu engkau.

Anonymous said...

syeikh lagi satu kau cakap dgn anas kau tu baik dia tulis kepala macam tembikai ke, kelapa laut ke, labu pun ok. ini besar buah kismis, baik dia tulis besar kepala mancis terus. apa punya dongeng.

Oasispg said...

Buktikan aku menipu. Jgn main serkap jarang aje. Buktikan sekarang. Kalau tidak kau adalh golongan munafik yg menolak hukum Allah secara terang2an. Kalau di mahkamah hakim perlukan bukti bukan sekadar penafian semata-mata. Bagitu juga dalam berdebat. Buktikan dalil yg aku bawa adalah dongeng semata-mata wahai si tolol.

Oasispg said...

Kau pertikaikan hadits bukhari Muslim? Kau ingat ini dongeng. Baik. Aku keluarkan lagi hujah. Memang aku tau kau x de hujah nak nafikan hujah aku. Melainkan nafsu kau sematat-mata.

Dari Abu Hurairah radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Barangsiapa yang mentaati aku maka dia telah mentaati Allah, barangsiapa yang bermaksiat kepadaku maka ia telah bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa yang mentaati amir/pemimpin maka ia telah mentaatiku, barangsiapa yang bermaksiat kepada amir/pemimpin maka ia telah bermaksiat kepadaku.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Ibnu Umar radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Wajib bagi seorang Muslim untuk taat dalam hal-hal yang dia sukai ataupun yang ia benci kecuali kalau diperintah untuk berbuat maksiat maka tidak boleh mendengar dan taat.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Auf bin Malik radliyallahu 'anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :
“Ketahuilah, barangsiapa yang di bawah seorang wali/pemimpin dan ia melihat padanya ada kemaksiatan kepada Allah maka hendaklah ia membenci kemaksiatannya. Akan tetapi janganlah (hal ini menyebabkan) melepaskan ketaatan kepadanya.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)

Mau lagi?


Anonymous said...

memang sah la kau ni tahap belajar pondok punya orang. hapal hadis bodoh tiap2 hari. Ni namanya hujah bodoh pakai cerita kitab org lain. Kalau kau pandai sgt aku nak mintak kau bawakkan pada aku Auf, Abu Hurairah, Umar, Bukhari, Barbari, barbie biar aku tanya dia depan2 mana dia dapat pesanan mesej dari Rasulullah ni? Kau jangan bawak kitab hadis tebal2 depan aku. Tu nama dia ahli kitab. Ahli kitab la musuh Allah bukan aku.
Aku cakap kau bodoh sebab kau senang kena tipu dgn cerita kitab org. Bila kau dah kena tipu kau mudah pulak utk taat pada org zalim secara melulu sampai kau tak nampak benar salah apa yang dia buat.

yang ni ayat mmg utk org macam kau

Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Alquran selain dari penerangan-penerangan bohong dari ketua-ketua mereka, dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja.

Anonymous said...

Yg ni pulak kau sampaikan kat guru2 ngaji kitab kau. Yg sibuk keluar hadis suruh taat pemimpin bodoh otak kecik mcm buah kismis.

Alangkah baiknya kalau ketua-ketua agama dan pendita-pendita mereka melarang mereka dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang dusta dan dari memakan yang haram?
Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan.

Anonymous said...

Aku ajar kau sikit doa utk kau amalkan. Kau niatkan doa ni pada amir yg kau puja dan taati dgn bersungguh hati.

"Ya Allah! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini.
Ya Allah! Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu dengan sebab kekufuran kekafiran mereka.
Ya Allah! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka sehingga menjadi keras membatu, maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.

Kau amalkan hari2 doa ni. Kalau kau nampak mmg ada batu turun dari bukit beserta kayu balak. Mmg jadilah doa kau tu.

Allah and Rasulullah s.a.w in my Dreams said...

Asalam-o-Alykum, My name is Qasim, from last 26+ years Allah and Muhammad s.a.w keep coming into my dreams, over 460+ times Allah comes in my dreams and 250+ times Mohammad s.a.w comes in my dreams, Muhammad s.a.w is the last Messenger of Allah and I am the Ummati of Muhammad s.a.w, My dreams about to Major Signs of Qiyamah, Gog Magog, Esa a.s, and End of Time. I have shared many dreams on my fb page Allah and Muhammad pbuh in my Dreams and my blog Allah and Muhammad saww in my Dreams

Oasispg said...

Kau bukan saja bodoh yg teramat sangat tapi juga sewel. Tmpt kau di hospital permai tampoi sana. Bukan kt blog ni. Kau nk ckp dgn abu hurairah bukhari al-barbahari? Mmg kau ni otak singkat. Kau x tau rupanya sapa mereka. Aku x rasa kau ni islam. Org islam x ckp benda yg merapu mcm ni. Sah kau ni org kafir harbi yg nk menyesatkn iman org islam.

Aku suruh kau bawa dalil yg membantah ilmu yg aku ada. Tp kau maki hamun aku pulak. Guru kau iblis dan kuncu2nya. Marah adalah hujah kau. Mati la kau dengan kesesatan kau. Jgn kau sesarkn org lain. Jgn kau pura2 jadi org islam. Kafir laknatullah

Anonymous said...

Kalau kau mengaku otak kau dan habib syekh kau mmg singkat dah cukuplah tu. Aku mintak panggil bukhari abu hurailah kau tak bawak datang pasal dia dah mati. Camana pulak kau dgn guru habib syekh kau semua boleh kenal dan berhubung dgn org mati melainkan kalau kau tak baca kitab? Memang sah la kau mmg pengikut ajaran kitab2. Bila aku bacakan hadis dari quran kau kata sewel, kau tak percaya kebenaran cerita quran Allah Taala. Menunjukkan kau melanggar rukun iman percaya pada kitab Allah bukan percaya cakap syekh habib atau kitab hadis bukhari muslim. Buktinya kaulah yg kapir. Mendustakan dan tak percaya lalu menolak cerita Allah Taala. Sendiri sesat jadi ahli kitab nak tuduh2 orang sesat kapir pulak. Bengong. Buta huruf tu bahasa kasar dia bodohlah. Tu maksud kiasan Allah Taala. Pasal kau jenis org yg suka main telan cerita2 bohong kitab hadis dari syekh2 dan habib penipu kau. Aku pahamlah mana ada org nak mengaku dia bodoh.

Anonymous said...

Diharap anda tidak melayan orang yang jenis mcm ni..diam sahaja itu lebih baik..Perlu ada kesabaran..OFF TOPIC PLEASE......

Anonymous said...

Dulu2 ada kaum mntk nk tengok bukti baru dorang pecaya. Tapi bila bukti da depan mata pun dorang tetap engkar. Dongeng dorang je betul, kebenaran org lain semua dongeng. Dorang je baik, orng lain jahat!jahat!jahat!

Anonymous said...

Diorang ni semua gang kumpulan tarikat. Bila kita taknak ikut kepercayaan dan amalan kumpulan tarikat ASWAJA dia kang dia tuduh la kita macam2. Kau bodoh nak berkiblatkan kitab hadis buatan dan syeikh habib tu kau punya hal la. Nak paksa2 org buat apa?
Kau nak terikat sukati kaulah. Pasal yg suka terikat ni binatang, haiwan mcm beruk, lembu, kuda, kambing, anjing itu perumpamaan makhluk yg suka terikat. Manusia Islam bebas memilih pedoman dan jalan hidup sendiri. Quran dah ada, pakai je lah, Buat apa nak pakai kitab hadis bodoh buat cerita dongeng org kepala besar buah kismis. Sendiri dungu sombong bodoh tak dengar nasihat tak sedar.

Anonymous said...

Hai mat ASWAJA,, saya nak tanya soalanlah.

Sejak bila Allah Taala suruh manusia masuk tarikat tasawuf untuk belajar ilmu tasawuf? Habih tu Rasulullah dulu masuk tarikat mana utk belajar ilmu tasawuf?

Anonymous said...

JUNAIDI said...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

Oasispg said...
This comment has been removed by the author.
Oasispg said...

Ko nk jd apa ni junaidi? Ko tau x keja ko ni keja syirik? Pecaya pd dukun, pawang. Ko berjumpa je tnya maslsh, solat ko 40 ari x diterima. Apatah lg klu ko pecaya. Admin. Tlg remove posting menang loteri cam ni. X de peadah langsung. Menyesatkn manusia dari jln yg benar. Remove jg posting org gila babun yg maki hamun cakap org belajar hadits sama cam ahli kitab. Cetek dan dangkal betul akal dia. Dh la sesat. Menyesatkan org plak tu

Mira said...

Dahsyatnya zaman akhir ni.

Anonymous said...

alah biar je lah buat apa nak padam. Dah memang orang belajar hadis semua baca kitab, pakai kitab jadilah ahli kitab sengal. Cuba tunjuk kat kami mana dia orang yang blajar baca hadis dari imam syafie?
Orang2 tarikat ni memang mental sikit. Serban terlebih lilit atas kepala. Tu yg jenis lambat berpikir. Kalau bab nyanyi qasidah syair angguk2 diorang suka. Pasal kepala mmg dah berat dgn serban.

Baharuddin Osman said...

Seronoknya mencaci maki seolah-olah blog ni awak punya,sepatutnya komen hanya berkisar tulisan yg dikirimkan adm shj,sepatutnya kita patut berterima kasih kerana kesudian adm utk berkongsi maklumat

Baharuddin Osman said...

Seronoknya mencaci maki seolah-olah blog ni awak punya,sepatutnya komen hanya berkisar tulisan yg dikirimkan adm shj,sepatutnya kita patut berterima kasih kerana kesudian adm utk berkongsi maklumat

Majid Vijah said...

Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Pinjaman tunai perniagaan?
Pinjaman tidak bercagar
Pinjaman yang cepat dan mudah?
Proses cepat permohonan?
Kelulusan dalam masa 24-72 jam?
Tiada pinjaman yuran tersembunyi?
Pembiayaan dalam kurang dari 1 minggu?
Mendapatkan tidak bercagar modal kerja?
Hubungi kami di:majidvijahlending@gmail.com

PERKHIDMATAN PINJAMAN YANG DISEDIAKAN TERMASUKLAH:
================================
* Komersil pinjaman.
* Pinjaman peribadi.
* Perniagaan pinjaman.
* Pelaburan pinjaman.
* Pembangunan pinjaman.
* Pengambilan pinjaman.
* Pembinaan pinjaman.
* Perniagaan pinjaman dan banyak lagi:

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN:
=================
Nama penuh:...
Pinjaman amaun yang diperlukan:.
Tujuan pinjaman:...
Tempoh pinjaman:...
Jantina:...
Status perkahwinan:...
Lokasi:...
Alamat rumah:...
Bandar:...
Negara:...
Telefon:...
Bergerak / your:...
Pekerjaan:...
Pendapatan bulanan:...

Hubungi kami di:majidvijahlending@gmail.com

Master Sgp said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4D/ angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 2750 JUTA , wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....


Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..



KLIK DISINI 4d 5d 6d




Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu
anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
butuh angka togel 2D/ ,3D/, 4D/ 5D/ 6D/ SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: [[[0823 1366 9888]]]


ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/


ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/6D/



ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/6D/



ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/ 6D/



ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D 6D/













abangjo sabah said...

Assalamu alaikum
Maaf bila kata-kata kami kurang sopan.
Untuk anda semua pemain togel, kami memberitahukan kepada anda untuk selalu berhati-hati dan terus siaga. Karena sudah banyak sekali yang mengaku bahwa dirinya sebagai orang pintar dan paranormal yang sering meramalkan angka togel online yang diiming-ingkan kemenangan. namun semuanya adalah kebohongan. Dari paranormal yang dapat kita percaya bisa membantu kita untuk memberikan angka togel yang akan keluar cuma Aki Balapati. mengapa kami bilang seperti itu? karna kami sudah membuktikan angka yang Aki berikan kepada kami yaitu(1154) jadi maka dari itu jika saudara ingin merasakan kemenangan didalam dunia pertogelan silahkan minta bantuan kepada Aki Balapati. insya allah angka yang Aki berikan bisa merubah hidup anda.

Cara untuk bergabun langsung dengan Aki Balapati yang penting anda serius dan bener2 ingin mau di bantu untuk masalah angka togel 2 angka 3 angka 4 angka dijamin 100% akurat/tembus.
Dan Untuk Bisa Mendapatkan Semua Angka Aki Silahkan Anda.

CALL / SMS Di Nomor:085 392 332 888
Jaminan 4X putaran 3x tembus 1x meleset
Cuma 1 Lubang Tanpa BB.



..(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
«´ Ramalan nomor togel jitu ¨`»
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..




lay jane alice said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

PAK.KARTA RUSDIANTO said...

KISAH NYATA DARI SAYA BPK.KARTA BUKAN REKAYASA INI BETUL2 NYATA DIKELUARGA KAMI.
Assalamualaikum wr.wb,saya BPK.KARTA seorang buruh tani di madium jawa timur ingin mengucapka banyak terimah kasih kepada KI WARSA atas bantuan AKI. kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan KI WARSA pula yang telah memberikan angka gaib hasil ritual beliau kepada saya yaitu 4D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut turut tembus.sekali lagi makasih yaa AKI karna waktu itu saya cuma bermodalkan uang cuma 200 ribu dan akhirnya saya menang.Berkat angka gaib hasil ritual AKI WARSA saya sudah buka usaha matreal di jakarta dan istri saya juga buka butyk baju dimall mangga dua. Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan HUB/SMS AKI WARSA di nomor hpnya di: 0852 4968 9269 atau KLIK DISINI dan ramalan AKI WARSA memang memiliki ramalan GAIB” yang dijamin 100% tembus.
KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA MAKANYA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET…

*angka ritual gaib singapura

*angka ritual gaib hongkong

*angka ritual gaib malyaisia

*angka ritual gaib sidney

*angka ritual gaib kuda lari.

IBU,FITRI SULISTIAWATI said...

Saya sekeluarga mengucapkan banyak trima kasih kepada AKI MUPENG karena atas bantuannyalah saya bisa menang togel dan nomor gaib hasil ritual yang di berikan AKI MUPENG bener-bener dijamin tembus dan saat sekarang ini kehidupan saya sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya itu semua berkat bantuan AKI kini hutang-hutang saya sudah pada lunas semua dan.sekarang saya sudah buka usaha sendiri. jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi/sms AKI MUPENG di 0852 9445 0976, atau KLIK DISINI, insya allah angka beliau di jamin tembus dan beliau akan menbantu anda selama 3x putaran berturut-turut akan memenangkan angka togel dan ingat kesempatan tidak datang 2x,trima kasih.

wanie said...

Admin oo admin<<< ko tido ke admin???
sumer komen ko approved nie,,agak2la kot nk approved pun..byk nau yg post psl aki togel ntah aper2 nie..syrik!! terkutuk sungguh la korng yg percaya tu.
blh tak admin approved komen yg hnyer berkaitan dgn isu yg di post sahaja..komen2 sampah nie delete jela,,semak betul lerr.

Anonymous said...

AllhuAkbar. Anonymous, kata-kata awak yang mengeji seorang tokoh Islam sangat keterlaluan. Insaf dan bertaubatlah selagi hayat dikandung badan.

Chloe Morrison said...


Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda membutuhkan serius pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% .HURRAY !!! Hal ini hampir mendapatkan untuk mengakhiri tahun ini dan kami berada di Chloe Firm Pinjaman, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.

Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email {} chloemorrisloanfirm@gmail.com

Informasi Peminjam:
Nama Lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
Durasi Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nomor Cell Phone: ________


CHLOEMORRISLOANFIRM
(chloemorrisloanfirm@gmail.com)

AHMAD SANI said...

saya AHMAD SANI posisi sekarang di malaysia
bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
sempat saya putus asah dan secara kebetulan
saya buka FB ada seseorng berkomentar
tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
karna di malaysia ada pemasangan
jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
saya minta angka sama AKI NAWE
angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
terima kasih banyak AKI
kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
tak ada salahnya anda coba
karna prediksi AKI tidak perna meleset
saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan


IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

nassershah said...

Kalau setakat si anak kucing lah.. lupakan saja bro..! Bukhari pun tak pernah mengaku yg dia muhaddist.. apa yg dia kata.. dia adalah A collector of hadis be it authentic @ fabricated.. hehehe..! Kalau kau bukak kitab2 4mazhab tu.. silap2 kau menangis.. sebab tak tahu islam jenis apa yg kau anuti..!Selepas 300thn kewafatan Rasulullah saw.. 4 mazhab yg dipilih sedangkan waktu tu ada lebih drp beratus2 mazhab yg lebih baik.. namun disebabkan boleh ikut telunjuk pemerintah.. maka ianya terpilih lah..! Bacalah sejarah2 Rasulullah saw & islam yg authentic.. yakni.. sebelum Perang Khabar.. Anak kucing tu bukan lah sahabat besar.. kenal Baginda pun tak sampai 2thn..tapi sunah Rasulullah saw yg terdapat padanya berkali2 ganda melebihi drp sahabat2 besar.. hehehe.. malah melebihi puluhan kali ganda drp ummul mukminin dan puteri Rasulullah sendiri.. kih3 kah3.. BTW, kalau buka kitab Bukhari tu.. sila pastikan jilidnya juga..! yg masih boleh digunapakai adalah jilid tahun 1969 ke bawah.. yg ke atas tu.. semuanya telah diubah oleh tgn2 wahbabi.. kalau tak percaya.. silalah buat perbandingan.. salaam

nassershah said...

Mamat ni kan.. memang jenis tak percayakan hadis.. bukan semuanya fabricated..hehehe.. bukalah kitab2 rijal utk mengesahkan perawi2 nya. @pun kesahihan sunah tersebut.. Sekarang ni memanglah ramai anti kitab2 @ sunnah2 ni.. Manalah boleh nak adakan Bukhari depan mata beb.. hehehe . kalau mcmtu watpe kau jadi Muslim.. kau boleh nampak ke AllahTaala depan kau..! poyo lah ente ni beb.. salaam

nassershah said...

Rasanya dia sekarang ni menganut mazhab.. oops.. sori.. ideologi wahbabi lah tu.. kesian hamba Allah tu..

Ni nak tanya gak ni..
Semasa kewafatan Baginda Rasulullah saw.. di mana sekujur tubuh Rasulullah saw masih di rumah Bani Hasyim utk dimandikan.. Di manakah Sahabat2 besar baginda ye.. takda pun kat situ.. dgr kata dia org ada kat Saqifah Bani Sa'edah tgh melobi utk dijadikan salah sorang pengganti Rasulullah saw.. siap dgn penggali kubur pun ada membaiah bagai.. siap dgn pijak memijak.. dan nak berbunuh2an pun ada.. yg dah keluarkan pedang pun ramai.. hehehe.. yg membaiah 3org tapi dipanggil musyawarah jugak.. hehehe.. itulah pemimpin yg korang agung2 kan.. hehehe.. salaam

nassershah said...

Rasanya dia sekarang ni menganut mazhab.. oops.. sori.. ideologi wahbabi lah tu.. kesian hamba Allah tu..

Ni nak tanya gak ni..
Semasa kewafatan Baginda Rasulullah saw.. di mana sekujur tubuh Rasulullah saw masih di rumah Bani Hasyim utk dimandikan.. Di manakah Sahabat2 besar baginda ye.. takda pun kat situ.. dgr kata dia org ada kat Saqifah Bani Sa'edah tgh melobi utk dijadikan salah sorang pengganti Rasulullah saw.. siap dgn penggali kubur pun ada membaiah bagai.. siap dgn pijak memijak.. dan nak berbunuh2an pun ada.. yg dah keluarkan pedang pun ramai.. hehehe.. yg membaiah 3org tapi dipanggil musyawarah jugak.. hehehe.. itulah pemimpin yg korang agung2 kan.. hehehe.. salaam

Glory Chilly said...

PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
Maklumat peminjam:

Nama penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor telefon bimbit: ________

Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

Joy Wilson said...

Halo, aku Joy Wilson, pemberi pinjaman kredit swasta, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya sah terdaftar dan disetujui untuk mengontrol lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman untuk lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, pada tingkat 2%. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman reputasi kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: joywilsonloanfirm@gmail.com

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

ica anjasari bogor said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

Anggraeni said...

Saya ucapkan kepada allah karna atas kehendaknya melalui Dana Ghaib KI WARA saya sekarang sudah bisa bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencara ingin buka bengkel mobil dan itu semua berkat bantuan KI WARA saya tidak perna menyanka kalau saya sudah bisa sukses ini atas bantuan KI WARA yang telah bantu saya Dana Ghaib dan alhamdulillah itu semuaya terbukti bahkan beliau juga membantu saya minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti siapa tau ada teman mau di bantu dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi KI WARA di 085242894584.DANA GHAIB KI WARA

Olivia Daniel said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui (oliviadaniel93@gmail.com)


DATA PERMOHONAN

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Adakah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
Terima kasih,

Juliet Owen said...

Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


Nama penuh:
jumlah pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Pendapatan bulanan :
negara:
Seks:
Nombor telefon:
Tarikh lahir :

Terima kasih dan Tuhan memberkati
JULIETOWENLOANCOMPANY
(Julietowenloancompany@gmail.com)
Puan Juliet

zalina dianto said...

hari semua orang yang baik saya Zalina Dianto Malacca City, Malaysia saya akan gembira untuk berkongsi kisah kejayaan besar yang berlaku dalam hidup saya untuk semua orang tahu bahawa dalam hidup anda mungkin mempunyai masa yang buruk jangan bimbang tentang masa yang baik pasti akan datang hanya bersabar dan mempunyai fokus yang mendapat sebahagian daripada pengalaman hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk kebaikan mereka, keikhlasan, setia dan jujur ​​dalam hidup saya. Hanya beberapa bulan yang lalu, saya cari pinjaman sebanyak RM165,000.00 kerana saya kehabisan wang untuk perniagaan saya dan saya tidak boleh membayar bil-bil saya dan bekerja lagi. Saya scammed RM37,000 penipuan pinjaman menipu pelencongan ATM dan saya mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri dalam perniagaan itu sekali lagi saya tidak pernah tahu bahawa syarikat sebenar seperti (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) masih wujud di Asia sehingga bekas tenante saya (Encik Budi Jurjani) yang menceritakan kisah syarikat mengakui pinjaman yang besar di Asia Saya bertanya kepada beliau untuk alamat beliau memberitahu saya mereka di Arab Saudi tetapi mempunyai e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) kerana penampilan dan tindakan saya dia meyakinkan saya bahawa jika saya memohon kredit akan berikan kepada perniagaan pada mulanya saya berhujah dengan dia, saya memberi jaminan apabila dia memberitahu saya bahawa wang yang kita bayar hutang dan memulakan perniagaan adalah dari ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman Firm) yang merupakan syarikat asal, walaupun saya tidak pernah percaya dia, saya membuat percubaan dan saya gembira saya lakukan, saya telah diberi jumlah pinjaman dari RM165,000.00, oleh syarikat ini ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman firma) tiada yuran perpindahan atau pendaftaran Jika anda memerlukan tulen, pinjaman legit atau bantuan kewangan dan anda boleh dipercayai, amanah dan mampu untuk membayar balik pada tarikh matang dana saya akan menasihati anda untuk menghubungi :( aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) dan anda bebas daripada penipuan di internet. Semua terima kasih kepada (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk mengembalikan kehidupan kepada perniagaan saya. Adakah anda dari Asia dan seterusnya mencari pinjaman yang sangat asli? kisah kejayaan telah ditukar kepada (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) email saya melalui (zalinadiato@gmail.com)

zalina dianto said...

hari semua orang yang baik saya Zalina Dianto Malacca City, Malaysia saya akan gembira untuk berkongsi kisah kejayaan besar yang berlaku dalam hidup saya untuk semua orang tahu bahawa dalam hidup anda mungkin mempunyai masa yang buruk jangan bimbang tentang masa yang baik pasti akan datang hanya bersabar dan mempunyai fokus yang mendapat sebahagian daripada pengalaman hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk kebaikan mereka, keikhlasan, setia dan jujur ​​dalam hidup saya. Hanya beberapa bulan yang lalu, saya cari pinjaman sebanyak RM165,000.00 kerana saya kehabisan wang untuk perniagaan saya dan saya tidak boleh membayar bil-bil saya dan bekerja lagi. Saya scammed RM37,000 penipuan pinjaman menipu pelencongan ATM dan saya mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri dalam perniagaan itu sekali lagi saya tidak pernah tahu bahawa syarikat sebenar seperti (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) masih wujud di Asia sehingga bekas tenante saya (Encik Budi Jurjani) yang menceritakan kisah syarikat mengakui pinjaman yang besar di Asia Saya bertanya kepada beliau untuk alamat beliau memberitahu saya mereka di Arab Saudi tetapi mempunyai e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) kerana penampilan dan tindakan saya dia meyakinkan saya bahawa jika saya memohon kredit akan berikan kepada perniagaan pada mulanya saya berhujah dengan dia, saya memberi jaminan apabila dia memberitahu saya bahawa wang yang kita bayar hutang dan memulakan perniagaan adalah dari ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman Firm) yang merupakan syarikat asal, walaupun saya tidak pernah percaya dia, saya membuat percubaan dan saya gembira saya lakukan, saya telah diberi jumlah pinjaman dari RM165,000.00, oleh syarikat ini ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman firma) tiada yuran perpindahan atau pendaftaran Jika anda memerlukan tulen, pinjaman legit atau bantuan kewangan dan anda boleh dipercayai, amanah dan mampu untuk membayar balik pada tarikh matang dana saya akan menasihati anda untuk menghubungi :( aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) dan anda bebas daripada penipuan di internet. Semua terima kasih kepada (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk mengembalikan kehidupan kepada perniagaan saya. Adakah anda dari Asia dan seterusnya mencari pinjaman yang sangat asli? kisah kejayaan telah ditukar kepada (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) email saya melalui (zalinadiato@gmail.com)

Nurliana Novi said...

Halo,
Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
 Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Dangote Family said...

Tuan Nyonya
Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
Keuangan *
* Home Loan
* Investasi Pinjaman
* Auto Pinjaman
* Konsolidasi hutang
* Line of Credit
* Kedua Mortgage
* Akuisisi kreditan
Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
dangotegrouploandepartment@gmail.com
dangotegrouploan.wordpress.com

Post a Comment

Sila beri pandangan anda, elakkan dari kata nista atau kata-kata di luar peradaban. Pandangan Tulus dari anda amat dihargai, terima kasih.

Recent Posts

Entri di "King of the East"

 
Copyright 2009 abatasa ii. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan